2016-06-29, 19:07
Avstängd
Takpapps avatar
Vid 17:30 stod flera polisbilar och även räddningstjänsten på parkeringen vid systemet på Karl-Johansgatan (är det nedför backen västerut från soc-kontoret? Edit: Ja, systemet är 300m sydväst om soc).

De pratade lite med folk men verkade oklart vad de egentligen gjorde. Avvaktade mest. Man har uppenbarligen stängt av vid flera korsningar, på radion sa de nu kl 19 att även sjötrafik stängdes av. Då måste ju även leden vara avstängd?
Senast redigerad av Takpapp 2016-06-29 kl. 19:11.
Citera
2016-06-29, 19:15
Medlem
fenomenals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Vid 17:30 stod flera polisbilar och även räddningstjänsten på parkeringen vid systemet på Karl-Johansgatan (är det nedför backen västerut från soc-kontoret? Edit: Ja, systemet är 300m sydväst om soc).

De pratade lite med folk men verkade oklart vad de egentligen gjorde. Avvaktade mest. Man har uppenbarligen stängt av vid flera korsningar, på radion sa de nu kl 19 att även sjötrafik stängdes av. Då måste ju även leden vara avstängd?

Enligt gp.se ska även Oscarsleden stängas ja.

Otäckt! Hoppas innerligt att det i slutändan inte handlar om en riktig bomb.
Citera
2016-06-29, 19:15
Medlem
Völunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Det här är har säkert något samröre med snubben på vagnen. Han sa att han var på Systembolaget och han frågade om det hade att göra med att han hade snott en öl (eller något sådant, uppfattade inte riktigt) och polisen sa att det inte hade med det att göra.

Jag noterade polisbilen ungefär 30 sekunder före vagnen stannade på Ostindiegatan. Polisbilen stod stilla men började väl köra när vagnen åkte iväg.

Det är ju inte helt omöjligt att snubben var inblandad på något sätt. Det är ingen omöjlighet att han tog rutten socialkontoret -> systembolaget -> 3:an -> finkad på Mariaplan.

edit: För att klargöra... Jag satt först på en annan vagn från stan som åkte mot Majorna, sedan hoppade jag av på Ostindiegatan för att hämta ut ett paket på Marialivs eller vad det nu heter. Medan jag väntade på att åka vidare med nästa vagn noterade jag polisbilen, och strax därefter rullade 3:an in som jag åkte vidare med.
Senast redigerad av Völund 2016-06-29 kl. 19:20.
Citera
2016-06-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
Det här är har säkert något samröre med snubben på vagnen. Han sa att han var på Systembolaget och han frågade om det hade att göra med att han hade snott en öl (eller något sådant, uppfattade inte riktigt) och polisen sa att det inte hade med det att göra.

Jag noterade polisbilen ungefär 30 sekunder före vagnen stannade på Ostindiegatan. Polisbilen stod stilla men började väl köra när vagnen åkte iväg.

Det är ju inte helt omöjligt att snubben var inblandad på något sätt. Det är ingen omöjlighet att han tog rutten socialkontoret -> systembolaget -> 3:an -> finkad på Mariaplan.

det kanske är möjligt att de ville ha vittnesmål ifall han varit på socialen samtidigt ,fast det kan ju varit något annat med han.hörs det inga rykten på lokala facebooksidor om möjlig GM ?
undrar just om det är en tidsinställd bomb eller bara ett låtsasanordning , snart drar halva Göteborg i luften du får hålla dig undan. hemska tanke att det handlar om en till bomb som står på Avenyn utan varningslappar .ni får hålla ögonen öppna där .
Citera
2016-06-29, 19:26
Medlem
Völunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
det kanske är möjligt att de ville ha vittnesmål ifall han varit på socialen samtidigt ,fast det kan ju varit något annat med han.hörs det inga rykten på lokala facebooksidor om möjlig GM ?
undrar just om det är en tidsinställd bomb eller bara ett låtsasanordning , snart drar halva Göteborg i luften du får hålla dig undan. hemska tanke att det handlar om en till bomb som står på Avenyn utan varningslappar .ni får hålla ögonen öppna där .
Jag är inte vidare insatt i polisarbete, men är det vanligt att man skickar en polisbil och hämtar ett eventuellt vittne från spårvagnen?

Återigen, det jag såg behöver absolut inte ha med det att göra, men det är rätt svårt för mig själv att bortse från det, man drar ju gärna sina egna slutsatser när man ser något sådant, antar jag. Det var första gången för mig iaf.

Tack för omtanken. Jag är inte vidare orolig, men jag tar heller inga extra svängar i Nordstan, om man säger så.
Citera
2016-06-29, 19:30
Medlem
sasos avatar
Citat:
2016-06-29 16:09, Farligt föremål, misstänkt, Göteborg

Socialkontor i Majorna utsatt för ett hot/farligt föremål.

En man har ställt en väska innanför receptionen till socialkontoret vid Kustgatan. I samband med detta har även en lapp överlämnats som innehåller hot mot kontoret och personalen.

En misstänkt person har identifierats, han har dock redan lämnat platsen och är inte gripen. Socialkontoret kommer att utrymmas.

Polisen förebereder en insats på platsen mot väskan. Den misstänkte eftersöks av polis. Vissa avspärrningar kan förväntas i närområdet kring socialkontoret. Oklart hur stor påverkan som detta kommer att innebära för närboende och trafik.

Kl 16.28 beslut om sk särskild händelse. Nationella bombskyddet har larmats till platsen.

Kl 17.00 Ca 50 personer som har boende i samma fastighet som socialkontoret kommer att evakuerats/pågående insats så snart möjligt.
Buss har beställts till platsen för att kunna hysa de personer som tvingats lämna sina bostäder. Flertalet av dessa personer är äldre.

Kl 17.10 Beslut om att närliggande lägenheter ska utrymmas. Hur många personer detta berör är ännu oklart.

Kl 17.35 Evakueringen fortgår. När denna är klar kommer även Oscarsleden att spärras av. Sjöpolisen kommer att se till att inga båtar kommer innanför riskområdet vid hamnområdet. Trafikledare från Västtrafik finns på plats för att leda om kollektivtrafiken. Räddningstjänst och ambulans finns på plats.

Kl 18.20 Ingen ny information i ärendet. Arbetet fortskrider enligt plan.

Kl 19.00 Ingen ny information i ärendet. Arbetet fortskrider enligt plan.
https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2016-06-29-1609-Bombhot-Goteborg/
Citera
2016-06-29, 19:31
Medlem
fenomenals avatar
"Inom kort kommer polisen att röra föremålet och på grund av detonationsrisken kommer de därför att spärra av resten av Kustgatan upp till Taubegatan. Även trafik nere på leden kommer att stängas av, uppger polis vid platsen."

Smäller det snart då?
Citera
2016-06-29, 19:33
Medlem
Heltutanklasss avatar
Hade varit bild på första sidan på karln på varje nyhetssida om det vore så att mannen vore svensk
Citera
2016-06-29, 19:35
Medlem
fenomenals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Hade varit bild på första sidan på karln på varje nyhetssida om det vore så att mannen vore svensk

Jag säger inte emot dig. Men Majorna-Linné som är kontorets verksamhetsområde är inte direkt förorten.
Citera
2016-06-29, 19:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
Jag är inte vidare insatt i polisarbete, men är det vanligt att man skickar en polisbil och hämtar ett eventuellt vittne från spårvagnen?

Återigen, det jag såg behöver absolut inte ha med det att göra, men det är rätt svårt för mig själv att bortse från det, man drar ju gärna sina egna slutsatser när man ser något sådant, antar jag. Det var första gången för mig iaf.

Tack för omtanken. Jag är inte vidare orolig, men jag tar heller inga extra svängar i Nordstan, om man säger så.

Skulle väl tro att det verkligen i så fall är ett vittne och inte nu den GM som de är ute efter eller ens lika denna. Ett par poliser skulle väl inte stoppa en man som gjort detta när nu bomber är med i spelet som "Tjena kom med oss vill vi snacka lite typ" utan då vore det mer att man observerade innan nu piketen kommit fram och ingripandet hade gått till på ett annat sätt.
Citera
2016-06-29, 19:39
Medlem
Polisen verkar ta detta på stort allvar.
Citera
2016-06-29, 19:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenomenal
Enligt gp.se ska även Oscarsleden stängas ja.

Otäckt! Hoppas innerligt att det i slutändan inte handlar om en riktig bomb.

Nej får man hoppas som vanligt. Men någon gång kommer ju "undantaget som bekräftar regeln" att det nu kommer visa sig vara en bomb. Om nu det rör sig om folk som inte riktigt vet vad de gör kan ju denna sedan lika gärna smälla av direkt när de går in på ett kontor som detta även om tanken är man ska hinna evakuera först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in