• 1
  • 2
2016-06-30, 06:04
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Skiva panera och fritera. Med salt och vitlök.

Jag har förvisso försökt steka den, dock inte med panering - kan bli ett testskott!

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.Delarge
Lägg dom i saltvatten så dom torkar ur. Sen gör du lasagne som vanligt men istället för pastaplattor skivar du zucchinin i samma form & använder dom som plattor istället.

När jag pratar om zucchini så menar jag de ljusgröngula (mörkgröna i sverige) grönsakerna med form av gurka som smakar omogen (än omognare) grön paprika. Exakt det du beskriver har jag gjort men med aubergine.

Citat:
Ursprungligen postat av E1
Stek upp med lök, tillsätt buljong, mixa och du har en riktigt trevlig soppa

Soppa skulle kunna funka!

Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Edit: Glömde skriva citron. Det är viktigt.

Detta kanske inte är någonting för dig. Jag är ett fan av zucchini. Jag har upptäckt att flytande honung, salt, citron och olivolja tar fram det bästa hos zucchinin, som är lite lätt besk.
(Olivolja som har citronsmak är det jag föredrar)

Ja, här är vi något på spåret, skall skaffa lite honung idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Jag brukar göra nån spansksinspirerad gryta/soppa med tärnad zucchini, chorizo, lök, potatis, vitlök, krossade tomater. Brukar bli för jävla gott.

Låter faktiskt gott, och hittar man rätt korvar så kan man noga stoppa i det mesta oätliga i matväg, såsom zucchini och grön paprika. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag har för mig att jag saltade skivor av den (drar ut vattnet och jag gillar att leka lite med osmos) och sen bara steka den skivad ganska tunt, runt en halv cm så använd inte mandolinen om den inte går att ställa upp lite. Annars faller den isär, men sen gjorde jag nån sallad på den till grillat. Vad jag kommer ihåg så smakade den inte ett skit.

Men det kan ha varit nåt annat jag använde åxå, minnet är kort.

Det är inte aubergine du tänker på?
Citera
2016-06-30, 07:16
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag är ingen fantast av zucchini, verkligen inte. Nu bor jag dock på semestern på ett sätt att han jag hyr av tycker att jag lagar så fantastisk mat så han ger mig massa helt nyskördade grönsaker varje morgon. Auberginen kan jag laka ur och krydda upp så den blir ätbar, löken och tomaterna är fantastiska men i morse fick jag tre skördade zucchiner(?) som jag tog emot med protest.

Jag hittade 28 recept på health.com och kanske kunde ett tilltala mig (skiva tunt, marinera i chili, limes o örter).

Jag har tillgång till grill och en tvåplattors spis, ingen ugn.

Är det någon annan som inte är så förtjust i zocchinins smak av ej-klar-grönsak som vet något sätt att tillaga den på med ovan nämnda utrustning?
Zucchini är faktiskt ett alldeles utmärkt komplement till svamp.
Konsistensen är väldigt snarlik den som svampen har.

Så om du ska göra en rätt med svampar i, så går det bra att även ta med zucchini-bitar i.
Tex genom att skära ut bitar av ungefär samma storlek som svamparna.

Exempelvis en svampstuvning, där passar detta bra.

Och som andra påpekat går det bra att fritera zucchini också.
Då kan du skiva dem i runda skivor, och doppa i frityrsmet - sen friterar du rasket.

Du kan före det stekar skivorna. Kanske i olja med svamp-bulljong i (smeta ut en buljongtärning i oljan och fördela det i oljan - sen steker du bara så får bitarna smak av svampen.
Eller kantarell-fond. Då kan du låta fonden reduceras i pannan tillsammans med zucchiniskivorna. De suger åt sig smaken bra.
Och sen så doppar du i frityrsmeten och friterar dem (så har du kantarellsmakande friterade zucchiniskivor).

Om du steker stekytorna på zucchinibitarna Hårt (så att de blir färgar, brunfärgar du vet) så får det en karamelliserande smakupplevelse, som ger en extra dimension på den.

Du kan också trä zucchinibitar på ett spett, om du ska grilla.
Du skär ut ca 1.5 - 2 cm tjocka skivor (eller tjockare) och trär på spettet, och fyller på med de övriga sakerna du vill ha.
Sen grillar du.

Men du har rätt i att zucchini annars lätt kan upplevas som för "vattnig", nästan som slanggurka kanske?
Men som svamp-komplement är de faktiskt riktigt, riktigt lyckade tycker jag.
Citera
2016-06-30, 07:53
Medlem
rayraviolis avatar
Jag är inte heller något fan men tre varianter brukar gå ner.

Mindre exemplar kan skivas och ångkokas och ätas som tillbehör med en skvätt olivolja.
Tunnare skivor på längden som slängs på het grill och äts som tillbehör.
Soppa enligt metoden som beskrevs tidigare i tråden. Fräs den mjuk med lök och vitlök, tillsätt buljong (kyckling har jag använt) och mixa. Justera konsistens med buljong. Kan toppas med persilja och finskuren salladslök.

Soppan sväljer mycket zucchini och är ett bra sätt att bli av med de stora mängder man lätt får när man odlar. Det är bra vardagsmat i alla fall.
Citera
2016-06-30, 19:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det är inte aubergine du tänker på?

Jag är lite inne på att det nog var den frukten jag åxå. Inte nåt jag har tänkt köpa igen i alla fall.
Citera
2016-06-30, 20:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag är inte heller något fan men tre varianter brukar gå ner.

Mindre exemplar kan skivas och ångkokas och ätas som tillbehör med en skvätt olivolja.
Tunnare skivor på längden som slängs på het grill och äts som tillbehör.
Soppa enligt metoden som beskrevs tidigare i tråden. Fräs den mjuk med lök och vitlök, tillsätt buljong (kyckling har jag använt) och mixa. Justera konsistens med buljong. Kan toppas med persilja och finskuren salladslök.

Soppan sväljer mycket zucchini och är ett bra sätt att bli av med de stora mängder man lätt får när man odlar. Det är bra vardagsmat i alla fall.

Tillägg: Citron ska det vara i soppan också.
Citera
2016-06-30, 20:36
Medlem
Jag gör ibland "spagetti" av zucchini, antingen med en mandolin eller med en speciell Zoodlare (tror det kallas så). Steker i smör i några minuter så de fortfarande är al dente, saltar och pepprar ganska hårt. Passar ganska bra att blanda det med "spagetti" av morötter, men de får man steka betydligt längre.

Annars är zucchini fyllda med köttfärs och eventuellt ris, kanske ost-gratinerade mot slutet, inte alls dumt.
Citera
2016-06-30, 21:16
Medlem
christerys avatar
Kollade upp det nu när jag ändå var i affären (härligt att gå dit på kvällen), det var mycket riktigt äggplanta/aubergine jag köpte en gång (och aldrig mer), inte zucchini så glöm vad jag skrev skipper.

En av dessa skall tydligen ner i moussaka vad jag kommer ihåg dock. Smakar dom inte nåt så spelar det väl ingen roll vilken man tar.

Äggplantan var dock det menlösaste jag nånsin försökt tillaga. Är zucchinin likadan så förstår jag att du har problem med vad sjutton du skall göra med den.
Citera
2016-07-01, 10:48
Medlem
skippers avatar
Citat:
Kollade upp det nu när jag ändå var i affären (härligt att gå dit på kvällen), det var mycket riktigt äggplanta/aubergine jag köpte en gång (och aldrig mer), inte zucchini så glöm vad jag skrev skipper.

En av dessa skall tydligen ner i moussaka vad jag kommer ihåg dock. Smakar dom inte nåt så spelar det väl ingen roll vilken man tar.

Äggplantan var dock det menlösaste jag nånsin försökt tillaga. Är zucchinin likadan så förstår jag att du har problem med vad sjutton du skall göra med den.

Svar
Det är ingen fara, jag misstänker att det är fler postare i tråden som blandar ihop zucchini med aubergine i sina svar.

Beskrivning
Äggplanta (aubergine) har den vackert lila färgen och formen av tjock brödlimpa. Köttets konsistens är liknande svampens. Den fungerar fint att steka och som nämnts ovan används den ofta fylld.

Zucchinin har formen av en gurka även om den ibland är betydligt tjockare. Den påminner också om gurkan i fruktköttet om än mindre vattning.

Jag gjorde tillslut en ratatoille a la Skipper på det hela. Det bev gott: potatis, aubergine, zucchini, potatis, gul lök, vitlök, halv flaska vin och kycklingbuljong.
Citera
2016-07-01, 11:52
Medlem
madtops avatar
Citat:

Tråkigt för dig att du inte lärt dig uppskatta dessa fantastiska grönsaker. Och att säga att de inte har smak och är menlösa ett väldigt felaktigt påstående, båda smakar ganska mycket. Det är ingen tillfällighet att de är populära grönsaker i medelhavsköket.

Testa t.ex att laga en gratäng på zucchini, tomatsås och parmesan. Ett fantastisk gott tillbehör till t.ex en grillad biff.
http://cooking.nytimes.com/recipes/1...chini-parmesan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in