Edit: Glömde skriva citron. Det är viktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
skipper
Jag är ingen fantast av zucchini, verkligen inte. Nu bor jag dock på semestern på ett sätt att han jag hyr av tycker att jag lagar så fantastisk mat så han ger mig massa helt nyskördade grönsaker varje morgon. Auberginen kan jag laka ur och krydda upp så den blir ätbar, löken och tomaterna är fantastiska men i morse fick jag tre skördade zucchiner(?) som jag tog emot med protest.
Jag hittade 28 recept på health.com och kanske kunde ett tilltala mig (skiva tunt, marinera i chili, limes o örter).
Jag har tillgång till grill och en tvåplattors spis, ingen ugn.
Är det någon annan som inte är så förtjust i zocchinins smak av ej-klar-grönsak som vet något sätt att tillaga den på med ovan nämnda utrustning?
Detta kanske inte är någonting för dig. Jag är ett fan av zucchini. Jag har upptäckt att flytande honung, salt,
citron och olivolja tar fram det bästa hos zucchinin, som är lite lätt besk.
(Olivolja som har citronsmak är det jag föredrar)
1 Du kan t ex göra en grönsaksröra som passar till kött. Stek skivor av zucchini med andra grönsaker i honung, olivolja, citron lite salt och krydda efter smak. (Jag gillar starkt. Vitlök borde passa utmärkt) Morötter eller andra söta rotfrukter passar utmärkt till liksom lök.
2.Jag bjöd på tapas och hittade på lite egna grejer. Alla berömde mig för hur gott det var. Någon sa, jag gillar inte ens de här ingredienserna men tillsammans blev det mycket gott.
Jag penslar doppar runda skivor av haloumi i flytande honung och steker den sedan i olivolja.
Jag steker även zucchinin med lite honung.(men det är valfritt) Vitlök och chilipulver är trevligt till.
Zucchinin ovanpå haloumin och du har en rätt som är söt, salt, frisk och lite besk. Sedan passar bröd och valfritt kött utmärkt till
Edit
Gillar du inte haloumi, ha zucchinin med kött eller annat.. Du kan även marinera i olja, honung, citron och önskade kryddor och grilla. Ännu godare kanske