• 1
  • 2
2016-06-29, 16:36
Medlem
skippers avatar
Jag är ingen fantast av zucchini, verkligen inte. Nu bor jag dock på semestern på ett sätt att han jag hyr av tycker att jag lagar så fantastisk mat så han ger mig massa helt nyskördade grönsaker varje morgon. Auberginen kan jag laka ur och krydda upp så den blir ätbar, löken och tomaterna är fantastiska men i morse fick jag tre skördade zucchiner(?) som jag tog emot med protest.

Jag hittade 28 recept på health.com och kanske kunde ett tilltala mig (skiva tunt, marinera i chili, limes o örter).

Jag har tillgång till grill och en tvåplattors spis, ingen ugn.

Är det någon annan som inte är så förtjust i zocchinins smak av ej-klar-grönsak som vet något sätt att tillaga den på med ovan nämnda utrustning?
Citera
2016-06-29, 16:37
Medlem
Skiva panera och fritera. Med salt och vitlök.
Citera
2016-06-29, 16:40
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Lägg dom i saltvatten så dom torkar ur. Sen gör du lasagne som vanligt men istället för pastaplattor skivar du zucchinin i samma form & använder dom som plattor istället.

Edit: såg nu att du inte hade ugn, My bad. då har jag inget konkret tips här från tunnelbanan.
Citera
2016-06-29, 16:48
Medlem
Stek upp med lök, tillsätt buljong, mixa och du har en riktigt trevlig soppa
Citera
2016-06-29, 18:14
Medlem
Softis...s avatar
Gör en fransk ratatouille. Mycket gott till en köttbit, eller egentligen till det mesta. Du kan även använda tomaterna, löken och auberginen i din ratatouille.
Citera
2016-06-29, 18:31
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Gör en fransk ratatouille. Mycket gott till en köttbit, eller egentligen till det mesta. Du kan även använda tomaterna, löken och auberginen i din ratatouille.

Bakas inte en sådan i ugn?
Citera
2016-06-29, 18:41
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Bakas inte en sådan i ugn?
Den kan nog göras i ugn (finns med i receptet jag länkat till ser jag nu), men jag har alltid gjort den på spisen.

Exempel på recept:
http://alltommat.se/recept/ratatouille-5/

EDIT: Jag använder rapsolja, då jag inte är så förtjust i den "bismak" som olivoljan ger. =)
Senast redigerad av Softis... 2016-06-29 kl. 18:45.
Citera
2016-06-29, 18:58
Medlem
SvartChilis avatar
Edit: Glömde skriva citron. Det är viktigt.
Citat:
Jag är ingen fantast av zucchini, verkligen inte. Nu bor jag dock på semestern på ett sätt att han jag hyr av tycker att jag lagar så fantastisk mat så han ger mig massa helt nyskördade grönsaker varje morgon. Auberginen kan jag laka ur och krydda upp så den blir ätbar, löken och tomaterna är fantastiska men i morse fick jag tre skördade zucchiner(?) som jag tog emot med protest.

Jag hittade 28 recept på health.com och kanske kunde ett tilltala mig (skiva tunt, marinera i chili, limes o örter).

Är det någon annan som inte är så förtjust i zocchinins smak av ej-klar-grönsak som vet något sätt att tillaga den på med ovan nämnda utrustning?
Detta kanske inte är någonting för dig. Jag är ett fan av zucchini. Jag har upptäckt att flytande honung, salt, citron och olivolja tar fram det bästa hos zucchinin, som är lite lätt besk.
(Olivolja som har citronsmak är det jag föredrar)

1 Du kan t ex göra en grönsaksröra som passar till kött. Stek skivor av zucchini med andra grönsaker i honung, olivolja, citron lite salt och krydda efter smak. (Jag gillar starkt. Vitlök borde passa utmärkt) Morötter eller andra söta rotfrukter passar utmärkt till liksom lök.

2.Jag bjöd på tapas och hittade på lite egna grejer. Alla berömde mig för hur gott det var. Någon sa, jag gillar inte ens de här ingredienserna men tillsammans blev det mycket gott.

Jag penslar doppar runda skivor av haloumi i flytande honung och steker den sedan i olivolja.
Jag steker även zucchinin med lite honung.(men det är valfritt) Vitlök och chilipulver är trevligt till.
Zucchinin ovanpå haloumin och du har en rätt som är söt, salt, frisk och lite besk. Sedan passar bröd och valfritt kött utmärkt till

Edit Gillar du inte haloumi, ha zucchinin med kött eller annat.. Du kan även marinera i olja, honung, citron och önskade kryddor och grilla. Ännu godare kanske
Senast redigerad av SvartChili 2016-06-29 kl. 19:23.
Citera
2016-06-29, 20:59
Medlem
Jag brukar göra nån spansksinspirerad gryta/soppa med tärnad zucchini, chorizo, lök, potatis, vitlök, krossade tomater. Brukar bli för jävla gott.
Citera
2016-06-29, 21:18
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag är förtjust i zucchini - får inte jag svara då?

Den passar utmärkt att grilla och servera som tillbehör till en köttbit. Pensla med en ört- och vitlöksolja och grilla några minuter per sida.
Ratatouille har ju redan varit uppe (och den kan du göra i en gryta på spisen)
Pasta med zucchini, vitlök, chili och mozzarella: http://www.koket.se/pasta-med-zucchi...och-mozzarella

Zucchinigratäng med parmesan och grädde är en av mina favoriter. Gott som tillbehör till t.ex grillad kyckling. Kräver visserligen ugn men jag tar med den ändå
http://www.tasteline.com/recept/zucc...-med-parmesan/ s
Citera
2016-06-29, 23:22
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Vad nu, en aversionsklubb emot tidernas grönsak? Fyfan...

Nån oljig pastasås på lök, vitlök och zuchini har jag på recept i huvudet, det tycker tydligen Yoko Ono är jättegott.
Du är väl bara rädd för du inte vet hur du ska skära den stabbiga härligheten.
Citera
2016-06-29, 23:52
Medlem
christerys avatar
Jag har för mig att jag saltade skivor av den (drar ut vattnet och jag gillar att leka lite med osmos) och sen bara steka den skivad ganska tunt, runt en halv cm så använd inte mandolinen om den inte går att ställa upp lite. Annars faller den isär, men sen gjorde jag nån sallad på den till grillat. Vad jag kommer ihåg så smakade den inte ett skit.

Men det kan ha varit nåt annat jag använde åxå, minnet är kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in