2016-06-29, 15:03
Medlem
M Nordströms avatar
Nu vill tydligen denna tidningskoncern stoppa folkomröstningar:

Citat:
Efter att det brittiska folket röstat "fel" i förra veckans folkomröstning om EU-medlemskap ifrågasätter de stora Bonnier-tidningarna nu själva idén om att över huvud taget låta folket avgöra politiska frågor.

Vad anser ni om att media vill stoppa folkomröstningar? Har dom rätt i sin kritik av folkomröstningar?

http://www.friatider.se/bonnier-vill...lkomr-stningar
Citera
2016-06-29, 15:17
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Även PM Nilsson på Dagens industri håller med:
Citat:
"Demokrati är större än folkmakt. Varför det inte är självklart att EU behöver ökat folkligt inflytande"
https://twitter.com/NilssonPM/status/747872593710096384

På ett försåtligt sätt formuleras alltså nu nedmonteringen av folkets vilja och förvandlingen av demokrati till en vänsterliberal autokrati från stora etablerade svenska opinionsbildare. Har elitens syn på folket varit mer öppet föraktfull än vad den är just nu?
Citera
2016-06-29, 15:23
Medlem
nedboys avatar
En sak här de rätt i och det är att folket röstade fel. Det har visat sig att väldigt många som röstade för utträde redan dagen efter ångrade sig. Åter många fler som röstade för utträde säger att de faktiskt inte tog reda på tillräckligt med fakta förrän dagen efter och då förstod att de röstat fel. På så sätt så har faktiskt bonnier rätt.

Men om du frågar mig så tycker jag nog att vi ska ha liknande om röstningar om såpass stora frågor. Problemet är att folk inte tar tillräckligt med ansvar för sin röst. Det är ett problem som behöver lösas. Dock som jag sa så tycker jag inte att lösningen är att folket inte ska få rösta.
Citera
2016-06-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
En sak här de rätt i och det är att folket röstade fel. Det har visat sig att väldigt många som röstade för utträde redan dagen efter ångrade sig. Åter många fler som röstade för utträde säger att de faktiskt inte tog reda på tillräckligt med fakta förrän dagen efter och då förstod att de röstat fel. På så sätt så har faktiskt bonnier rätt.

Men om du frågar mig så tycker jag nog att vi ska ha liknande om röstningar om såpass stora frågor. Problemet är att folk inte tar tillräckligt med ansvar för sin röst. Det är ett problem som behöver lösas. Dock som jag sa så tycker jag inte att lösningen är att folket inte ska få rösta.

De tror att de har röstat "fel" därför att Bonniers brittiska gelikar ljuger och hetsar dem till dess att de tror att det är sant. Massmedias agenda är uppenbart pro-EU.
Citera
2016-06-29, 15:39
Medlem
BigIvars avatar
En folkomröstning visar vad valmanskåren tycker om någonting. Tycka kan man göra utan att begripa ett skit om det som är på tapeten.
Citera
2016-06-29, 15:42
Medlem
happyjoys avatar
Å andra sidan har jag ifrågasatt Bonniermedia i flera år så det är väl inte mer än rätt att de får ifrågasätta lite också
Citera
2016-06-29, 15:57
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Har du länkar till detta påstående? Låter som en högst politiserad tramsartikel som engelsk och svensk massmedia har prånglat ut i mängder både innan och efter valet. Skitsnack i syfte att skrämma folk att tycka "rätt" helt enkelt.
Citat:
Det var storsint av dig att tycka. Påståendet att folk "inte tar ansvar för sin röst" låter som vansinnig newspeak. Både ja och nej sidan hade lika mycket chans att propagera för ett ja eller nej till utträde innan valet. Eller, pro-EU-sidan hade visserligen statlig media i BBC i sin fålla, samt hela den mediala kändiseliten från London som jobbade i högtryck innan valet. Då kanske det är lätt att bli bitter att man trots det fick avslag på sitt EU-vurmande.

Huvudlösa resonemang som går ut på att folk inte har "förstått problematiken" i frågan då dessa uppenbarligen röstade "fel"är väl något som man får skriva av som ett resultat av en bitterhetspsykos nu.
Citera
2016-06-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns

På ett försåtligt sätt formuleras alltså nu nedmonteringen av folkets vilja och förvandlingen av demokrati till en vänsterliberal autokrati från stora etablerade svenska opinionsbildare. Har elitens syn på folket varit mer öppet föraktfull än vad den är just nu?

Även om jag inte alls delar Bonnier-lakejernas åsikter om folkomröstningar så måste man ha klart för sig att folkvilja och demokrati är komplicerade saker. Britterna har onekligen röstat för ett utträde ur EU.

Men betyder det att det brittiska folket vill ha ett EU-utträde?
Med största sannolikhet inte. Detta eftersom valdeltagande var betydligt lägre bland yngre än äldre, samtidigt som yngre är betydligt mer EU-positiva än äldre. Hade man frågat hela folket, även de som inte röstade, så skulle man nästan säkert fått en stor majoritet för remain.

Betyder detta att folkomröstningen är ogiltig?
Givetvis inte. Men det illustrerar väl varför folkomröstningar är ett trubbigt verktyg för att pejla folkviljan.
Citera
2016-06-29, 16:12
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns

Man kan tycka att det är konstigt att mediaeliten är negativa till folkomröstningar, skall inte media stå på folkets sida emot makten?
Citera
2016-06-29, 16:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Jävligt intressant fråga det där.
Jag är för ökat folkligt inflytande (idealt någon slags direktdemokrati) så motsätter mig definitivt inte fler folkomröstningar.
Jag säger inte heller att det nödvändigtvis är fel av UK att lämna EU. Men jag kan känna att många av britterna röstade för utträde av "fel" anledningar. Vilket blir lite märkligt eftersom jag knappast har någon auktoritet i att säga vad som är rätt och fel. Men det verkar som att det var en del populistiska tendenser snarare än genomtänkta analyser som låg till grund för mångas röst.
Citera
2016-06-29, 16:19
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:

Vad är det som har gått fel menar du?

Det är krigsrubrikerna som får folk att tror de har röstat fel.
Citera
2016-06-29, 16:23
Medlem
Jackschnuss avatar
När Media lär sig om vad som demokrati är, så kanske vi slipper läsa sånt här. Politiker ska spegla folkets åsikter, det är deras jobb. När politiker i allt högre grad slutar spegla folkets åsikter, så blir folk förbannade. När folk är förbannade och bor i väst så får vi se vad demokrati är. Även som de är förbannade, så utför de en skyldighet och rättighet att få ut sitt budskap. När man ser hur media nästan konstant smutskastar allt som dessa förbannade & passionerade människorna, så får de bara mer stöd. Eftersom all uppmärksamhet är bra, oavsett om det var syftet. Det är så det ser ut och jag tycker det är vackert. Att se alla dessa människor utövar sin demokratiska rättighet är vackert.

När media som DN går ut emot denna vackra sak, så hoppas jag verkligen att folk slutar läsa skiten. Så vi kan får se dessa människor med vanföreställningar utan jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in