Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-24, 20:22
  #73
Medlem
Man får litet vad man betalar för. I klassen under 250:- finns i princip inget riktigt bra men vill man bara bli full så duger väl vad som helst.

Om man vill ha en acceptabel whisky till ett hyfsat rimligt pris föreslår jag att man lägger till några tior och t.ex. provar Glen Grant, som är den billigaste single malten för 289:- eller Anchor 10 years peated edition för 319:-
Citera
2017-10-24, 20:57
  #74
Medlem
Whisky och Bourbon är ju inte samma sak egentligen som sagt men i kategorin billig dricka av detta slag så är amerikansk Bourbon ändå att föredra. Four roses som nämndes tidigare är bäst tycker jag. Ganska billig är den men kvalar kanske inte in under 250 kr-nivån.

Whisky av det mer genuina slaget dricks i huvudsak för att hålla myten och det pitoreska skotska företagandet och landsbygden vid liv anser jag men inte jättegott alla gånger. Särskilt skotsk single malt är litet av ett lotteri att köpa, en del är riktigt goda och andra både luktar och smakar gam tyvärr. Billig blandwhisky (ej bourbon) är inte så kul eller prisvärt sett till smak per krona.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-10-24 kl. 21:05.
Citera
2017-11-01, 00:53
  #75
Medlem
Neofytens avatar
Clan MacGregor har man provat ikväll, jag är inte speciellt bevandrad i terminologin men det här var tråkigt. Det känns som att det finns ingen riktig finess i det hela, jag kan inte särskilja något i smaken förutom just “okej visst det är whisky men...”. Den öppnar liksom inte ens upp sig efter man tagit några glas av den. Jag kan inte rekommendera, det som är kvar av flaskan blir groggvirke framöver.

Nästa blended jag provar blir Cluny, jag kör de i bolagets ordning sorterad på 700 ml och pris!
Citera
2017-11-01, 02:28
  #76
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Clan MacGregor har man provat ikväll, jag är inte speciellt bevandrad i terminologin men det här var tråkigt. Det känns som att det finns ingen riktig finess i det hela, jag kan inte särskilja något i smaken förutom just “okej visst det är whisky men...”. Den öppnar liksom inte ens upp sig efter man tagit några glas av den. Jag kan inte rekommendera, det som är kvar av flaskan blir groggvirke framöver.

Nästa blended jag provar blir Cluny, jag kör de i bolagets ordning sorterad på 700 ml och pris!

Var den bättre eller sämre än King Robert II, som också är väldigt basic? Prova, om du inte redan har gjort det, att hälla i någon tesked med vatten i whiskyn och låt den stå och luftas 20min. Många whiskies, t.o.m. billiga blends, öpnnas upp fint av det.
Citera
2017-11-01, 02:52
  #77
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Var den bättre eller sämre än King Robert II, som också är väldigt basic? Prova, om du inte redan har gjort det, att hälla i någon tesked med vatten i whiskyn och låt den stå och luftas 20min. Många whiskies, t.o.m. billiga blends, öpnnas upp fint av det.

King Robert II är betydligt trevligare, jag skulle välja den alla dar i veckan före Clan MacGregor. Jag brukar oftast ha i en skvätt vatten i min whisky och det var inget undantag ikväll, kanske inte att jag lät den stå i precis 20 min men nog fick den bra med tid alltid. Nej det här var ingen höjdare helt enkelt, brutalare än King Robert II men den saknar helt en karaktär som High Commissioner har. Så fortsätt med HC, bättre OCH billigare. Har du provat Cluny?
Citera
2017-11-01, 03:01
  #78
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
King Robert II är betydligt trevligare, jag skulle välja den alla dar i veckan före Clan MacGregor. Jag brukar oftast ha i en skvätt vatten i min whisky och det var inget undantag ikväll, kanske inte att jag lät den stå i precis 20 min men nog fick den bra med tid alltid. Nej det här var ingen höjdare helt enkelt, brutalare än King Robert II men den saknar helt en karaktär som High Commissioner har. Så fortsätt med HC, bättre OCH billigare. Har du provat Cluny?

Det var tråkigt att höra, då passar jag nog på den ett tag framöver. Couny har jag inte testat, men jag har en dålig magkänsla gällande den. Det buteljeras i staterna och är nästan gratis där.

Har du testat The Talisman? Den är lite lätt rökig och fruktig, påminner lite om Grants. Sist jag köpte den tyckte jag dock att den saknade rökigheten. Den kostar också 219 kr.
Citera
2017-11-01, 14:59
  #79
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Det var tråkigt att höra, då passar jag nog på den ett tag framöver. Couny har jag inte testat, men jag har en dålig magkänsla gällande den. Det buteljeras i staterna och är nästan gratis där.

Har du testat The Talisman? Den är lite lätt rökig och fruktig, påminner lite om Grants. Sist jag köpte den tyckte jag dock att den saknade rökigheten. Den kostar också 219 kr.

Ptja, visst det är alltid kul att höra vad andra tycker men du behöver inte ligga sömnlös om nätterna för att du inte smakat den om man säger så... Ahh Cluny låter som den kan vara lite rolig att prova ändå! The Talisman har jag ej testat men jag kommer till den framöver.
Citera
2017-11-01, 17:34
  #80
Medlem
Ballantine's
Citera
2017-11-01, 17:48
  #81
Medlem
Tycker Bell's funkar som blended
Citera
2017-11-04, 22:01
  #82
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ptja, visst det är alltid kul att höra vad andra tycker men du behöver inte ligga sömnlös om nätterna för att du inte smakat den om man säger så... Ahh Cluny låter som den kan vara lite rolig att prova ändå! The Talisman har jag ej testat men jag kommer till den framöver.

Visst är det kul att testa nytt, men trist om man får en flaska riktigt dålig whisky. Därför är halvflaskorna bra. Får väl testa en halvflaska Cluny om jag får syn på en, Clan MacGregor finns ju tyvärr inte som halvflaskor i sortimentet längre.
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Tycker Bell's funkar som blended

Köpte Bells sist jag besökte glasbanken. Den är god, känns som om det är en del sherryfatslagrad whisky i den. Lite lätt rökighet och en del fatsmak. En av dem bättre blendsen.
__________________
Senast redigerad av RZLA 2017-11-04 kl. 22:14.
Citera
2017-11-20, 23:54
  #83
Medlem
Min röst går till Islay Mist som nämndes tidigare i tråden! Bra rökig whiskey till budgetpris.
Citera
2017-11-27, 23:37
  #84
Medlem
Gillar whisky, framförallt single malt, och har varit på ett antal whiskyresor. Av blended whisky så är Red Label min favvo (nr 493 på systemet, 254kr för 70cl).
Bland lågbudget single malt skulle jag välja Speyburn (nr 20482, 70cl 289kr) eller Old Pulteney nr 10465, 70cl 349kr).

Annars är mitt generella tips när det gäller whisky att köpa mindre flaskor och smaka av. Tråkigt att köpa en stor flarra för sina surt förvärvade pengar, och det visar sig att det inte var gott.
Samla ihop ett par vänner och fixa en liten whiskyprovning med några olika småflaskor av olika sorter!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback