Citat:
Ursprungligen postat av
Kokoluring
Men du verkar vara av "bättre familj", har inte fattat kraften i narrativet "folkhem" för de som är av mer normal familj, dvs livsmålet är ett jobb och en trygg uppväxt för sin familj, som läkare eller taxichaffis. Det är det som nationalstaterna i väst har kunnat garantera.
Onekligen om det skulle ha varit kul att växa upp i en "bättre familj" så måste jag tyvärr säga att så inte är fallet. Jag bara försöker extrapolera från hur verkligheten ser ut.
Min åsikt är att nationalstaterna har varit ganska väl förborgade hemligheter, krasst uttryckt, men det är de inte längre. Aldrig tidigare har gräsrötterna haft tillgång till så mycket information om hur bra andra har det i världen, det är därför flyktingarna kommer hit och det är därför vi handlar på eBay, i Kina och spriten i Tyskland.
Så länge informationsutbytet skedde på diplomatnivå gick saker att kontrollera, men nu när det nått folket ser jag inte riktigt hur det ska gå att stoppa längre. Världen blandas upp. Med politisk skicklighet och finkänslighet kan det gå att styra krafterna, men det är helt hopplöst att försöka stoppa dem. Kommer det att leda till konflikter? Naturlligtvis.