2016-06-28, 19:08
Medlem
Hej

Hoppas ni experter kan hjälpa mig lite.

Jag har ca 650.000kr i uppskov. Skatteverket har skickat en K2 blankett till mig som jag ska fylla i, vad vet jag inte riktigt än.
Har jag förstått det rätt så ska jag betala in 22% av 650.000kr? När jag ringde Skatteverket nämnde damen någonting om en kostnadsränta som tillkommer, vad är det och hur mycket blir den?

Sedan har jag också läst om omprövning av uppskov, är det något jag borde göra? Förstår att man får tillbaka räntan för 5år tillbaka men får betala kostnadsränta, dock fattar jag inte hur man räknar fram den?

Tack
Citera
2016-06-28, 20:48
Medlem
Finans.killens avatar
Första träffen på Google:
"När ska jag betala ränta på mitt uppskovsbelopp?
Du som har fått uppskov med beskattning av vinst vid en bostadsöverlåtelse ska årligen betala skatt på uppskovsbeloppet. Det är alltså inte ränta på uppskovsbeloppet, utan en årlig skatt.

Skatten tas ut på följande sätt:

En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Den motsvarar en skatt på cirka 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet (0,0167 * 0,30 = 0,005).

Schablonintäkten beräknas på det uppskovsbelopp som du har kvar vid ingången av inkomståret. Det innebär att schablonintäkten inte påverkas om du återför (=beskattar) hela eller delar av uppskovsbeloppet i deklarationen för samma inkomstår. Schablonintäkten påverkas först i deklarationen följande år. Om du exempelvis återför en del av uppskovsbeloppet i deklarationen 2016 så påverkas schablonintäkten först i deklarationen 2017 av denna återföring.

Om du har ett preliminärt uppskovsbelopp från deklarationen 2015, eller ett slutligt uppskovsbelopp från deklarationen 2015 eller tidigare, är schablonintäkten normalt ifylld på inkomstdeklarationen 2016. Den ingår då i beloppet vid punkt 7.1 Schablonintäkter på deklarationsblanketten."
https://www.skatteverket.se/privat/s...580005080.html
Citera
2016-06-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Första träffen på Google:
"När ska jag betala ränta på mitt uppskovsbelopp?
Du som har fått uppskov med beskattning av vinst vid en bostadsöverlåtelse ska årligen betala skatt på uppskovsbeloppet. Det är alltså inte ränta på uppskovsbeloppet, utan en årlig skatt.

Skatten tas ut på följande sätt:

En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Den motsvarar en skatt på cirka 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet (0,0167 * 0,30 = 0,005).

Schablonintäkten beräknas på det uppskovsbelopp som du har kvar vid ingången av inkomståret. Det innebär att schablonintäkten inte påverkas om du återför (=beskattar) hela eller delar av uppskovsbeloppet i deklarationen för samma inkomstår. Schablonintäkten påverkas först i deklarationen följande år. Om du exempelvis återför en del av uppskovsbeloppet i deklarationen 2016 så påverkas schablonintäkten först i deklarationen 2017 av denna återföring.

Om du har ett preliminärt uppskovsbelopp från deklarationen 2015, eller ett slutligt uppskovsbelopp från deklarationen 2015 eller tidigare, är schablonintäkten normalt ifylld på inkomstdeklarationen 2016. Den ingår då i beloppet vid punkt 7.1 Schablonintäkter på deklarationsblanketten."
https://www.skatteverket.se/privat/s...580005080.html

Tack för ditt svar men jag blev inte mycket klokare.

Om jag frågar så här, är det lönt för mig med mitt uppskovsbelopp att skicka in det för omprövning? Jag kan be skatteverket att återföra beloppet på 2010 års deklaration.
Citera
2016-06-28, 21:18
Medlem
Nu när räntan är låg anses det vara lönsamt att lösa in sitt uppskov ja. Kostnaden för uppskovet motsvarar ca 3,25% i ränta. Du kan i princip låna lösenbeloppet av banken och gå med vinst, förutsatt att du har låneutrymme och inte behöver nytt pantbrev mm.
Citera
2016-06-28, 21:48
Medlem
Det anses lönsamt att återföra uppskovet - det är DESSUTOM lönsamt att göra det retroaktivt eftersom skulden du då "fick 2012" har genererat lägre kostnadsränta än du betalt för ditt uppskov. Är det detta TS syftar på? Gjorde detsamma förra eller om det var förförra året.

http://www.dn.se/ekonomi/tusenlappar...ora-uppskovet/ denna artikel hjälpte mig vill jag minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in