2016-06-28, 16:10
Medlem
Nihennas avatar
Med långsint menar jag då de som vid nån konflikt, stor som liten, istället för att ta upp det direkt väljer att ge kalla handen och ignorera folk en tid.

Hamnade visst i konflikt i fredags med en kompis. Enligt mig, ingen stor sak alls utan något man på sin höjd blir besviken över men absolut inte arg eller ledsen. En annan kompis håller med om min ståndpunkt att det var en smågrej man kunde löst direkt. Nåväl, hon beslöt sig för att ignorera mig fram tills idag. Sen...börjar hon skriva precis som att inget har hänt alls och vi låtsas som ingenting

Jag förstår inte riktigt det här med att vara långsint, vad är poängen? Mår inte båda parter sämre om man ska hålla på sådär än om man tar upp det direkt och löser det?

Denna gången var jag relativt lugn. Mådde såklart inte bra över situationen, men jag gick iaf inte in i en depression som tidigare gånger, där jag knappt sovit och ätit. Nu har jag liksom insett att "Jaha, är det dags nu igen? Jaja...låter dig väl vara då " och vänta ut det. Även om jag inte ska ljuga och säga att jag inte hade katastroftankar kring om detta skulle bryta vänskapen.

Nåväl, det har löst sig, det är inte poängen med tråden.
Min fråga är till de som är så här; varför? Känns som sjukt oproduktiv konflikthantering som bara skjuter på det hela. Jag vet inte hur ni tänker men jag tycker i alla fall att det blir riktigt mycket mer obekvämt att komma tillbaka efter X dagar när man ignorerats än om man tog upp det direkt, men det kanske bara är jag?

jag är inte den som blir sur heller vid en direkt konflikt utan jag försöker sköta det så snyggt, hövligt och diplomatiskt som möjligt och det vet min kompis, då kan man fråga sig varför hon inte vågar ta det direkt att hon blev ledsen/besviken.
Senast redigerad av Nihenna 2016-06-28 kl. 16:25. Anledning: Fel ord, trodde att långsint hette långrandig
Citera
2016-06-28, 16:15
Medlem
franges avatar
Där har du en rätt stor och tydlig skillnad mellan kvinnor och män (även om en del kvinnor kan bete sig tvärt om och likväl en del män kan "bete sig som kärringar" så klart).

Nämligen att kvinnor generellt går och drar på det och surar över småsaker under lång tid, och liksom aldrig kan släppa det och gärna gpr bakom ryggen och pratar skit om motparten i evigheter - medans (vuxna) män oftare ser till att göra upp och klart direkt vid tvister och sedan är det avslutat.
Citera
2016-06-28, 16:17
Medlem
Byt rubrik, du menar 'långsint'? Långrandig är en tråkig person som bara mal på.

Är lite besviken då jag gärna följt en diskussion om hur långrandiga människor tänker och ser på sig själva
Citera
2016-06-28, 16:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kn0tt
Byt rubrik, du menar 'långsint'? Långrandig är en tråkig person som bara mal på.

Är lite besviken då jag gärna följt en diskussion om hur långrandiga människor tänker och ser på sig själva

Aha ok Egentligen tänkte jag säga "er som ignorerar folk", men trodde att långrandig var rätt ord då jag hört det någonstans. Dåså, då ändrar jag. Tack!
Citera
2016-06-28, 16:55
Medlem
FairyCutes avatar
Jag fullkomligt hatar det beteendet! Fixar det inte öht ä. Händer det mig så ringer eller så åker jag hem till surisen och konfronterar. Brukar säga typ att det känns som du är besviken på mig över nåt och efter ett tag så kommer det fram.

Skulle aldrig kunna sitta hemma och vänta ut det, för som du säger oftast låtsas de som ingenting har hänt sen! Wtf?! Nä inte my cup of tea det där.
Citera
2016-06-28, 17:01
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Jag vet att jag själv hellre släpper en konflikt och undviker den eller det som triggar igång konflikten istället för att brusa upp i stundens hetta. Lite beroende på vad det handlar om så kan jag sedan fortsätta som vanligt och släppa det helt efter ett tag, eller så tar jag upp det igen när jag distanserat mig lite från känslorna som uppkom vid konflikten för att reda ut allt.

Dock brukar jag mest bli tyst en stund, gå undan ett tag och sedan bege mig in i situationen igen. Jag är inte så långsint med andra ord, men jag tänker att det kanske är lite lika "konfliktteknik" fast under längre tid för långsinta personer.
Citera
2016-06-28, 17:20
Medlem
Jag är hyfsat långsint men på ett helt annat sätt.
Även om du tycker något och ALLA andra på jorden ser på saken på ett sätt spelar det absolut ingen roll, att du sedan går och rådfrågar en tredje part om saken tyder ju på att det absolut inte var någon skitsak, men det sista du bör göra är att berätta det för den som är långsint att "person xxxx tycker yyyy". Hade du gjort det för mig så hade jag tagit fram idiot släggan och drämt till dig med min långsinthet.

Vem fan bryr sig om vad en 3:e person som dessutom är partisk tycker, tänker och säger???

I slutändan handlar allt om vad det handlar om och betydelsen i händelsen för dom olika intressenterna.
Dvs "aaaa" kan betyda "bbbb" för dig men "cccc" för en annan människa och oavsett vad så har ingen av er mer rätt än den andra. Och vi hanterar alla olika situationer olika "Har du 100 människor så har du 100 olika sätt att älska och hata på".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in