2016-06-28, 13:02
Bannlyst
hello,
jag har just installerat Linux Mint 17, 3 Rosa xfce på en Lenovo Laptop med intel i7 processor och ATI radeon videokort.

dock strular bakgrundsbelysningen. jag kan knappa upp och ner den manuellt, men efter ett tag hoppar den ner till mörkaste igen, och ibland får den även för sig att gå upp något steg. tämligen irriterande. tidigare hade jag samma problem med en snarlik version av Mint.

någon som upplevt samma, och har nåt bra tips på hur man löser detta?

fenk you.
Citera
2016-06-28, 13:07
Medlem
Energivattens avatar
Jag har inte något problem.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Och be till Gud typ.

Edit: Vad händer när du går in i inställningarna? Batteri - > Ströminställningar ---> Ljusstyrka?
Citera
2016-06-28, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Energivatten
sudo apt-get upgrade

holy shit, det var det längsta. återkommer om eventuella förändringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Energivatten
Vad händer när du går in i inställningarna? Batteri - > Ströminställningar ---> Ljusstyrka?

hmm, jag tycker väl att det ser bra ut där. kan även reglera ljusstyrkan därifrån.
Citera
2016-06-28, 13:32
Bannlyst
damnit nu hoppade den ner igen.
Citera
2016-06-29, 08:53
Medlem
musttomtes avatar
Har du klickat på batteri indikatorn i undermenyn. Samma som där start knappen finns. Där finns många vall möjligheter att snoka i. Hade samma problem som du tills jag hittade det där. Kan även behövas läggas till som extra widget eller vad det nu kallas för. Lycka till

Rekommenderar xubuntu xfce
Citera
2016-06-29, 15:11
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastName
damnit nu hoppade den ner igen.

Alltså, på en laptop som kör på batteri så ska det vara så. Det kallas för adaptiv ljusstyrka och finns också i W10. Den använder sig av laptopens sensorer för att anpassa ljusstyrkan efter den omgivande ljuskällan. Mörkare omgivning = ljusare skärm, ljus omgivning = mörkare skärm.
Det är inte alla laptops som har de sensorerna, min har det inte tex. Det är dock möjligt att default inställningarna för den funktionen i Mint kanske är för aggressivt inställda.
Citera
2016-06-29, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Alltså, på en laptop som kör på batteri så ska det vara så. Det kallas för adaptiv ljusstyrka och finns också i W10. Den använder sig av laptopens sensorer för att anpassa ljusstyrkan efter den omgivande ljuskällan. Mörkare omgivning = ljusare skärm, ljus omgivning = mörkare skärm.
Det är inte alla laptops som har de sensorerna, min har det inte tex. Det är dock möjligt att default inställningarna för den funktionen i Mint kanske är för aggressivt inställda.

alltså, den ställer ner sig till mörkaste, alltså.
Citera
2016-06-29, 19:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastName
alltså, den ställer ner sig till mörkaste, alltså.

Haha, okej, jag kanske lät lite dryg i det förra inlägget. Lätt hänt när man är så sjukt snygg och smart som jag är.

Som jag skrev så kanske default inställningarna för adaptiv ljusstyrka är för aggressivt inställda i Mint. Om du har installerat Nvidia, AMD eller Intels egna drivrutiner så kan det vara värt att titta i deras inställningar. Åtminstone de två förstnämnda brukar installera egna kontrollpaneler.
Citera
2016-06-30, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Haha, okej, jag kanske lät lite dryg i det förra inlägget. Lätt hänt när man är så sjukt snygg och smart som jag är.

Som jag skrev så kanske default inställningarna för adaptiv ljusstyrka är för aggressivt inställda i Mint. Om du har installerat Nvidia, AMD eller Intels egna drivrutiner så kan det vara värt att titta i deras inställningar. Åtminstone de två förstnämnda brukar installera egna kontrollpaneler.

har ATI radeon grafikkort. låter ju som en bra idé att ladda ner drivrutiner till det, men vet i sjutton hur man gör.
kan nog tänka mig stå ut som det är dock, då det är ganska smidigt att öka upp ljusstyrkan igen via batteri-ikonen i nedre högermenyn (som någon hjälpte mig med att få fram. fenk you).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in