• 1
  • 2
2005-11-30, 06:22
Medlem
nokys avatar
Man bruka sga att de stackarna som sljer sex inte har valt det sjva.
Jag funderar p att konsumera droger. Jag vet att jag kan bli beroende och frmodligen hamna i ett missbruk. Kanske t.o.m att jag kommer att suga kuk/slja sex ja i stort sett gra vad som hlst i framtiden fr att f pengar till mina droger. Jag vljer att leva i misr och ett liv som nstan enbart gr ut p att jaga pengar och droger.
r det d inte mitt fria val nr jag vl hamnar i missbruket att jag hller p med allt jag nyss rknat upp?

r det synd om folk som sljer sex och/eller har fastnat i ett missbruk av droger?
Citera
2005-11-30, 06:29
Medlem
Du kan faa suga kuk foer pengar redan nu om du vill, varfoer sloesa tid paa att knarka emellan?
Citera
2005-11-30, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noky
Är det då inte mitt fria val när jag väl hamnar i missbruket att jag håller på med allt jag nyss räknat upp?

Nja, det är en massa olika faktorer som får en människa att börja droga, varför inte skylla på dom istället?
Man kan gå igenom ett långt led av kasualiteter som påverkade personen att börja droga - Varför inte skylla på samhället?
Varför inte skylla på föräldrarna för att dom har uppfostrat en dåligt? Din omgivning påverkar till en stor del valen du gör.
Citera
2005-11-30, 10:02
Medlem
Om det r ett fritt val att bli beroende av droger eller hamna i misr p ett annat sett, r en komplicerad frgestllning som jag inte skall ge mig in p att spekulera i nu.

Dremot vill jag vnda p det lite:
Givet att du av ngon anledning lever i ett starkt beroende eller missr, vad har du fr kortsiktigt val d?
Lngsiktigt finns det EVENTUELLT mjlighet att ta sig ur situvationen, men kortsiktigt behvs pengar till droger, brdfda, tak ver huvudet eller vad det nu mnde vara - det kommer vi inte ifrn. Enligt mig har d personen det fria valet att vlja det minst smsta alternativet i den rdande situvationen. Vad som r det minst smsta alternativet r hgst personligt mellan olika individer.

Antag att du r en kvinna och fr enkelhetens skull kan vi anta att det finns fljande dliga val att fritt vlja emellan:
- slja droger
- gra inbrott hos privatpersoner
- snatta i butik
- tigga
- slja sex

Vissa, men inte alla gr det "fria" valet att slja sex som det minst smsta alternativet. Om samhllet gr det svrare att slja sex (exempelvis genom lagstiftning) fr det p sin hjd konsekvensen att det finns frre alternativ att fritt vlja emellan. Det hjlper inte de drabbade, utan gr deras valfrihet nnu mindre. Tvrtom tvingar det dem att vlja ngot som de anser vara vrre att gra.

Om man verkligen vill hjlpa mnniskor finns det mycket bttre metoder...
Citera
2005-11-30, 11:39
Medlem
Citat:
Man bruka säga att de stackarna som säljer sex inte har valt det sjäva.
Jag funderar på att konsumera droger. Jag vet att jag kan bli beroende och förmodligen hamna i ett missbruk. Kanske t.o.m att jag kommer att suga kuk/sälja sex ja i stort sett göra vad som hälst i framtiden för att få pengar till mina droger. Jag väljer att leva i misär och ett liv som nästan enbart går ut på att jaga pengar och droger.
Är det då inte mitt fria val när jag väl hamnar i missbruket att jag håller på med allt jag nyss räknat upp?

Är det synd om folk som säljer sex och/eller har fastnat i ett missbruk av droger?

Med inget val betyder ju att man befinner sig i en situation där man bara kan välja mellan dåliga alternativ, och man väljer då den minst sämsta alternativet.

Synd om folk som säljer sex? Tycker inte jag, om det nu är på eget intiativ.
Fastnat i missbruk? Nja, till en viss del.
Citera
2005-11-30, 17:07
Medlem
terrieterries avatar
Jag anammar Existentialismens livsskdning och menar drfr att vi Alltid har ett fritt val, oavsett vilken situation vi befinner oss i. Drmed r varje enskild individ i vuxen lder ocks ansvarig fr sina handlingar. Det r ett fritt val att missbruka och att slja sex fr att f in pengar, sledes. Naturligtvis finns det faktorer och omstndigheter som "hjlper till" att pverka en person i en viss riktning, men till syvende och sist s r det alltid individen sjlv som tar det avgrande steget. Ingen kan tvinga en mnniska att bli missbrukare. Ingen kan tvinga en mnniska att slja sex.
mvh
Terrieterrie
Citera
2005-11-30, 19:35
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Du kan faa suga kuk foer pengar redan nu om du vill, varfoer sloesa tid paa att knarka emellan?

Fr nog nstan ge mitt medhll hr.

I vrigt verkar du kpt propagandan om att knark omedelbart leder till ett overskdligt frfall. Larvigt.

Men jag antar att detta endast tjnar som ett filosofiskt exempel, dock s ska du d tydligt klargra detta.

Alla mnniskor har ett val, men valet fr en arbetsls asylskande flicka frn namibia med en mamma med cancer r inte lika enkelt som fr en verklass brat som bara vill ha kul. Sledes r frgestllningen tmligen ointressant. Sjlvklart r det synd om mnniskor som tvingas slja sina kroppar fr att betala fr sitt missbruk, det r en frga om empati och inte en filosofisk frgestllning imho.

Om du vill ha ett djupare svar n s s fr du se till att formulera ursprungsfrgan p ett bttre stt.
Citera
2005-11-30, 19:54
Medlem
terrieterries avatar
Med anledning av ovanstående inlägg vill jag bara tillägga: Det faktum att vi människor gör fria val, betyder inte att vi inte kan (och bör) känna empati med andra människor. Att vi har vår fria vilja betyder inte alltid att vi använder den så vist ....
mvh
Terrieterrie
Citera
2005-11-30, 21:44
Medlem
Anledningen jag inte känner särskilt empati för människor som säljer sex är att det går visst att sälja sex och leva utan misär, den glada horan är ingen myt möjligtvis sällsynt i sin höjd.

Gäller även en fattig tjej som säljer sex, om hon inte gör det så hade hon haft det ännu värre, vilket är givetvis anledningen hon gör det.

Nej, ska man tycka synd om människor så är det inte pga de säljer sex, det snarare pga den situation de redan befinner sig i som man ska känna medlidande för. Och den situationen kan vara helt olika från hora till hora.
Citera
2005-11-30, 22:02
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Anledningen jag inte knner srskilt empati fr mnniskor som sljer sex r att det gr visst att slja sex och leva utan misr, den glada horan r ingen myt mjligtvis sllsynt i sin hjd.

Gller ven en fattig tjej som sljer sex, om hon inte gr det s hade hon haft det nnu vrre, vilket r givetvis anledningen hon gr det.

Nej, ska man tycka synd om mnniskor s r det inte pga de sljer sex, det snarare pga den situation de redan befinner sig i som man ska knna medlidande fr. Och den situationen kan vara helt olika frn hora till hora.
Det var inte ditt inlgg jag avsg, nr jag pratade om empati (om du nu trodde det) utan Un perros och mitt eget. Jag menar att vi br knna empati med alla mnniskor, men inte drmed Urskta deras beteende, eller frnta dem ansvaret fr beteendet. Att "tycka synd om" r sllan fruktbart. Med empati menar jag inte det, utan frmgan att frst en annan mnniskas situation och val i livet. Att inte dma ... men likvl lta en mnniska vara ansvarig fr sina handlingar.
mvh
TT
Citera
2005-12-01, 05:52
Medlem
nokys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Får nog nästan ge mitt medhåll här.

I övrigt verkar du köpt propagandan om att knark omedelbart leder till ett oöverskådligt förfall. Larvigt.

Men jag antar att detta endast tjänar som ett filosofiskt exempel, dock så ska du då tydligt klargöra detta.

Alla människor har ett val, men valet för en arbetslös asylsökande flicka från namibia med en mamma med cancer är inte lika enkelt som för en överklass brat som bara vill ha kul. Således är frågeställningen tämligen ointressant. Självklart är det synd om människor som tvingas sälja sina kroppar för att betala för sitt missbruk, det är en fråga om empati och inte en filosofisk frågeställning imho.

Om du vill ha ett djupare svar än så så får du se till att formulera ursprungsfrågan på ett bättre sätt.

Köper ingen propaganda om droger. Men jag har kommit fram till att folk som testar tyngre droger som Kokain, Heroin etc generellt inte nöjer sig med vanlig alkohol alltså dom är ute efter något annat, något som (nog ofta) leder dem ner i förfall.

Jag tycker ingenting det är mitt problem, om det nu är ett problem. Jag kan nästan aldrig bestämma mig, allt blir så komplicerat tycker jag. Sedan har jag nog en viss empatistörning också.

Vem är det som tvingar dem att sälja sina kroppar? De har alltså inget fritt val?

Man brukar höra av folk som rest i t.ex. Thailand att de ser unga prostituerade flickor med gamla västerländska gubbar. Hur skulle du tänka om du såg de flickorna? ÄR det synd om dem?/du känner empati för dem? = de har inget fritt val?
Har de verkligen inget annat val även i ett fattigt land?

Jag kan inte bestämma mig vad jag ska tycka, generellt. Även jag tycker det är synd om folk som blir tvingade. Men jag vetifan om jag tycker att de blir det.
Citera
2005-12-01, 11:53
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Kper ingen propaganda om droger. Men jag har kommit fram till att folk som testar tyngre droger som Kokain, Heroin etc generellt inte njer sig med vanlig alkohol allts dom r ute efter ngot annat, ngot som (nog ofta) leder dem ner i frfall.

Jag tycker ingenting det r mitt problem, om det nu r ett problem. Jag kan nstan aldrig bestmma mig, allt blir s komplicerat tycker jag. Sedan har jag nog en viss empatistrning ocks.

Vem r det som tvingar dem att slja sina kroppar? De har allts inget fritt val?

Man brukar hra av folk som rest i t.ex. Thailand att de ser unga prostituerade flickor med gamla vsterlndska gubbar. Hur skulle du tnka om du sg de flickorna? R det synd om dem?/du knner empati fr dem? = de har inget fritt val?
Har de verkligen inget annat val ven i ett fattigt land?

Jag kan inte bestmma mig vad jag ska tycka, generellt. ven jag tycker det r synd om folk som blir tvingade. Men jag vetifan om jag tycker att de blir det.

S de som testar kola sljer stjrten efter ett halvr? Tveksamt om det r s vanligt som du tror, ergo: du verkar ha kpt drogpropagandan.

Och flickorna i Thailand knner jag verkligen empati med, en stor del av dessa r hmtade ifrn bergsbyar i norra Thailand, alt. Laos, Myanmar. Mnga r mycket unga, och mnga blir mycket frstrda. Allts, anvnd inte Thailand som exempel, den sexhandel som pgr dr r vidrig, rent ut sagt - och r enligt mig en av de jobbigare sakerna med att vistas i dessa lnder.

Du fr tycka vad du vill. Varfr ska du bestmma dig hur du ska tycka generellt? Lter helkonstigt, tyck individuellt i alla fall istllet fr att frska anamma en generell attityd.

Frst och frmst kanske livserfarenhet r att rekommendera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in