Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Får nog nästan ge mitt medhåll här.
I övrigt verkar du köpt propagandan om att knark omedelbart leder till ett oöverskådligt förfall. Larvigt.
Men jag antar att detta endast tjänar som ett filosofiskt exempel, dock så ska du då tydligt klargöra detta.
Alla människor har ett val, men valet för en arbetslös asylsökande flicka från namibia med en mamma med cancer är inte lika enkelt som för en överklass brat som bara vill ha kul. Således är frågeställningen tämligen ointressant. Självklart är det synd om människor som tvingas sälja sina kroppar för att betala för sitt missbruk, det är en fråga om empati och inte en filosofisk frågeställning imho.
Om du vill ha ett djupare svar än så så får du se till att formulera ursprungsfrågan på ett bättre sätt.
Köper ingen propaganda om droger. Men jag har kommit fram till att folk som testar tyngre droger som Kokain, Heroin etc generellt inte nöjer sig med vanlig alkohol alltså dom är ute efter något annat, något som (nog ofta) leder dem ner i förfall.
Jag tycker ingenting det är mitt problem, om det nu är ett problem. Jag kan nästan aldrig bestämma mig, allt blir så komplicerat tycker jag. Sedan har jag nog en viss empatistörning också.
Vem är det som tvingar dem att sälja sina kroppar? De har alltså inget fritt val?
Man brukar höra av folk som rest i t.ex. Thailand att de ser unga prostituerade flickor med gamla västerländska gubbar. Hur skulle du tänka om du såg de flickorna? ÄR det synd om dem?/du känner empati för dem? = de har inget fritt val?
Har de verkligen inget annat val även i ett fattigt land?
Jag kan inte bestämma mig vad jag ska tycka, generellt. Även jag tycker det är synd om folk som blir tvingade. Men jag vetifan om jag tycker att de blir det.