2016-06-28, 11:38
Medlem
Tjo

Förut fick jag blod på pappret gick till doktorn och han sa att det var hemorrojder, köpte en salva på apoteket. Det vart bra ett tag med blodet (hade inte ont eller kli innan heller vilket är en vanlig symptom) men nu har det börjat komma tillbaka igen fast i avföringen och idag när jag torka mig kom en stor blod klump ut, mörkröd och var mjuk och röd rakt igenom. Vad tusan är det?!? Har jag cancer eller vafan
Citera
2016-06-28, 17:04
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Tjo

Förut fick jag blod på pappret gick till doktorn och han sa att det var hemorrojder, köpte en salva på apoteket. Det vart bra ett tag med blodet (hade inte ont eller kli innan heller vilket är en vanlig symptom) men nu har det börjat komma tillbaka igen fast i avföringen och idag när jag torka mig kom en stor blod klump ut, mörkröd och var mjuk och röd rakt igenom. Vad tusan är det?!? Har jag cancer eller vafan
Låter ju inte bra tillbax till doktorn med dig 🐸
Citera
2016-06-28, 20:45
Medlem
Tiness avatar
Det låter verkligen inte bra, du bör ringa din läkare redan imorgon!
Citera
2016-06-28, 21:34
Medlem
Memmajemmas avatar
Bäst att söka vård så kan de göra koloskopi eller colonröntgen. Viktigt att veta vad det beror på att du blöder.
Citera
2016-06-28, 21:39
Medlem
hade liknande för ungefär där 6-7 år sen. sket och hade mig i tid och otid, och till sist kom det även blod. först va det rött, men dagen efter va det mörk-"aktigt" vilket tydligen skulle vara väldigt allvarligt enligt experterna på bla flashback. cancer, chrons och fan och hans moster av alla sjukdomar kunde vara boven. fick värsta dödsångesten som bara gjorde det hela ännu värre.
ringde vc direkt och fick akuttid. väl där fick jag en genomgående undersökning, men inget konstigt upptäcktes. fick med mig ett gäng provrör hem som de ville att jag skulle lämna min avföring i som jag kunde lämna vid senare tillfälle.
men det gjorde jag aldrig. kom fram till att mina magbesvär orsakades av stress, så till sist lugnande jag ner mig och i och med det så blev även magen bättre och de "allvarliga" symtomen försvann.

jag tycker du ska gå tillbaka till doktorn om du känner dig orolig. men tänk även på att stress och dålig kost kan orsaka sådana besvär. det behöver alltså inte vara något farligt alls.
men om du börjar få väldigt ont i magen, och även feber osv så är det extra viktigt att du går till sjukan.
fokusera dock på att äta bra, sov ordentligt och stressa inte.
Citera
2016-06-28, 22:38
Medlem
montevideos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
hade liknande för ungefär där 6-7 år sen. sket och hade mig i tid och otid, och till sist kom det även blod. först va det rött, men dagen efter va det mörk-"aktigt" vilket tydligen skulle vara väldigt allvarligt enligt experterna på bla flashback. cancer, chrons och fan och hans moster av alla sjukdomar kunde vara boven. fick värsta dödsångesten som bara gjorde det hela ännu värre.
ringde vc direkt och fick akuttid. väl där fick jag en genomgående undersökning, men inget konstigt upptäcktes. fick med mig ett gäng provrör hem som de ville att jag skulle lämna min avföring i som jag kunde lämna vid senare tillfälle.
men det gjorde jag aldrig. kom fram till att mina magbesvär orsakades av stress, så till sist lugnande jag ner mig och i och med det så blev även magen bättre och de "allvarliga" symtomen försvann.

jag tycker du ska gå tillbaka till doktorn om du känner dig orolig. men tänk även på att stress och dålig kost kan orsaka sådana besvär. det behöver alltså inte vara något farligt alls.
men om du börjar få väldigt ont i magen, och även feber osv så är det extra viktigt att du går till sjukan.
fokusera dock på att äta bra, sov ordentligt och stressa inte.

det finns en poäng i detta, fokus på hälsa och välmående. och att det behöver inte vara farligt.

MEN.

du ska utesluta att det inte kan vara något allvarligare så som ovan skribenter skriver - iväg med dig till doktorn igen.
Citera
2016-06-29, 00:13
Medlem
Suck, får ringa vc då.. Har varit blod i avföringen någon dag tidigare men har inte blod jämt men när jag fick en så stor klutt blev jag förskräckt. Går på toa flera gånger om dagen ibland löst, måste gå på toa direkt efter maten kopplade det först till laktos men det kom även när jag åt laktos, testade glutenfritt några dagar också men samma resultat.. Men får man blod i avföringen av stress? Har inte heller någon symptom av hemorrojder, svider, gör ont osv känner inget.. Får ont i magen ibland dock.
Citera
2016-06-29, 11:37
Medlem
Kajahs avatar
En vanlig följd av stress och oro är IBS. Mage som strular helt enkelt. Men man måste först utesluta andra orsaker.
Citera
2016-06-29, 22:46
Medlem
montevideos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Suck, får ringa vc då.. Har varit blod i avföringen någon dag tidigare men har inte blod jämt men när jag fick en så stor klutt blev jag förskräckt. Går på toa flera gånger om dagen ibland löst, måste gå på toa direkt efter maten kopplade det först till laktos men det kom även när jag åt laktos, testade glutenfritt några dagar också men samma resultat.. Men får man blod i avföringen av stress? Har inte heller någon symptom av hemorrojder, svider, gör ont osv känner inget.. Får ont i magen ibland dock.

nej, man ska inte få blodig avföring av stress. däremot kan man ha inre hemorrojder.. kanske är din tarm inflammerad av något du inte tål? hur som helst som sagt, du borde träffa en läkare igen. bra att du ringer VC igen
Citera
2016-06-30, 03:37
Medlem
utforskarens avatar
Hur stor klump snackar vi om?

Det finns alltid en del slem i tarmen, och blandas det med blod så kan det helt enkelt bli "blodklumpar". Eller om det blandas med bajs, för den delen.

Jag har själv haft små klumpar av "blodslem" som satt sig på pappret när jag torkat mig, från mina hemorrojder.

Rektoskopi, koloskopi, avföringsprover och blodprov visade inget annat än just hemorrojder i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in