• 1
  • 2
2016-06-28, 05:29
Medlem
Penningskramlarens avatar
God morgon, Flashback.

Jag har tagit på mig ansvaret för att byta moderkort och processsor på morsans stationära pc. Hon klagar på att den stänger av sig hela tiden när hon spelar farmville på facebook eller ser någon film på nätet.

Jag är inte nå vidare kunnig när det kommer till datorer, men skulle vid en snabb gissning säga att det rör sig om överhettning. Rätta mig om jag har fel och, snälla, hjälp mig att få bukt med eländet.

Lite info

Datormodell: Lenovo H50-55
Processor: AMD A8 6500 Quad core HD graphics 3.50 GHz
Moderkortsocket: FM2
RAM: 8 GB
Systemtyp: 64-bitars

Om ni behöver mer info så får ni hojta till.

Vilka moderkort och processorer kan jag välja på? Är man fast vid FM2 socket eller kan man ändra på det?
Citera
2016-06-28, 07:12
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penningskramlaren
God morgon, Flashback.

Jag har tagit på mig ansvaret för att byta moderkort och processsor på morsans stationära pc. Hon klagar på att den stänger av sig hela tiden när hon spelar farmville på facebook eller ser någon film på nätet.

Jag är inte nå vidare kunnig när det kommer till datorer, men skulle vid en snabb gissning säga att det rör sig om överhettning. Rätta mig om jag har fel och, snälla, hjälp mig att få bukt med eländet.

Lite info

Datormodell: Lenovo H50-55
Processor: AMD A8 6500 Quad core HD graphics 3.50 GHz
Moderkortsocket: FM2
RAM: 8 GB
Systemtyp: 64-bitars

Om ni behöver mer info så får ni hojta till.

Vilka moderkort och processorer kan jag välja på? Är man fast vid FM2 socket eller kan man ändra på det?

Innan du lägger ut pengar så gör en snabb felsökning. Börja med att tanka ner Hwareinfo eller valfritt annat program som mäter temperaturen så ser du om den blir överhettad när man spelar.
Citera
2016-06-28, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
Innan du lägger ut pengar så gör en snabb felsökning. Börja med att tanka ner Hwareinfo eller valfritt annat program som mäter temperaturen så ser du om den blir överhettad när man spelar.

Jag har hämtat hem Core temp. Mönstret är detsamma varje gång den stänger av sig: fläkten går på högvarv (låter som den ska explodera), sen slocknar datorn. Hinner inte kolla programmet då detta sker eftersom det sker på några få sekunder.

Däremot har jag sett att tempern ökar ca 20 grader under loppet av en sekund när fläkten börjar gå upp i högvarv.
Citera
2016-06-28, 07:39
Medlem
Hur ser det ut idag med märkesdatorer? Då tänker jag tillbaka till 00-talet då jag satt med en del Dell och Fujitsu. (Om ni minns klassiska "hempc").

Dessa var i princip specialgjorda lådor så du inte kunde byta ut en enda jävla sak utan att slänga allt inklusive chassit om du ville uppgradera något - något annat än mer ram. Kan ju vara riktigt förjävligt om det visar sig att din morsas chassi inte följer någon standard när det gäller moderkort som finns på marknaden att köpa löst.

Kolla om det är temperaturen som ovanför snubbe skrev.
Kolla om fläktarna är igentäppta av damm eller liknande och gör rent dessa och testa sedan igen.
Sedan skulle jag börja kolla på ersättningskomponenter. För att spara kosing kan du kolla om du kan byta ut processorkylaren, fast vem vet, du kanske bara behöver en ny chassifläkt istället?
Efter det kan du grotta ned dig i moderkort och processor.
Citera
2016-06-28, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Hur ser det ut idag med märkesdatorer? Då tänker jag tillbaka till 00-talet då jag satt med en del Dell och Fujitsu. (Om ni minns klassiska "hempc").

Dessa var i princip specialgjorda lådor så du inte kunde byta ut en enda jävla sak utan att slänga allt inklusive chassit om du ville uppgradera något - något annat än mer ram. Kan ju vara riktigt förjävligt om det visar sig att din morsas chassi inte följer någon standard när det gäller moderkort som finns på marknaden att köpa löst.

Kolla om det är temperaturen som ovanför snubbe skrev.
Kolla om fläktarna är igentäppta av damm eller liknande och gör rent dessa och testa sedan igen.
Sedan skulle jag börja kolla på ersättningskomponenter. För att spara kosing kan du kolla om du kan byta ut processorkylaren, fast vem vet, du kanske bara behöver en ny chassifläkt istället?
Efter det kan du grotta ned dig i moderkort och processor.

Är det där socket FM2 kommer in i bilden? Har det alltså med chassit att göra?
Citera
2016-06-28, 07:45
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Varför inte bata fixa felet? Blås bort, montera ny kylpasta och gör rent innan givetvis. Byt dåliga fläktar osv
Citera
2016-06-28, 07:49
Medlem
Citat:
Är det där socket FM2 kommer in i bilden? Har det alltså med chassit att göra?

Nej, socket är kontakten mellan moderkort och processor. Det jag syftade med standarder är t.ex ATX, m-ATX som har med moderkorten själva (såklart har socket med moderkortet att göra) men det jag syftade med på var om det finns monteringshål för standard storlekar på moderkort i själva chassit.

Vill det sig riktigt jävla illa så kör de inte med standard för FM2 mellan chassit och processorkylaren. OBS: Det har jag ingen jävla aning på längre.
Citera
2016-06-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Varför inte bata fixa felet? Blås bort, montera ny kylpasta och gör rent innan givetvis. Byt dåliga fläktar osv

Nu utgår du från att jag är datorkunnig - så är inte fallet, vilket jag f.ö. kungjorde i trådstarten. Därför låter det du skriver bara som blaha för mig.
Citera
2016-06-28, 08:14
Medlem
Halinders avatar
Citat:
Nu utgår du från att jag är datorkunnig - så är inte fallet, vilket jag f.ö. kungjorde i trådstarten. Därför låter det du skriver bara som blaha för mig.

Öppna datorn, rengör, ta bort kylaren och rengör processorn & kylaren. Lägg på ny kylpasta och montera dit kylaren igen
Citera
2016-06-28, 08:16
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:

Är ju lättare än att byta moderkort o hålla på, varför jag föreslog det.

Youtebe - sök på "change cpu cooler" eller så så finns minst 500steg för steg guider

Enkelt gjort: se till så fläktarna inte kan snurra, litet gem eller vad nu som du kan stoppa med. Öppna sidan på datorn och blås bort allt med damm med tryckluft. Finns luft på burk för en 100ing på clas ohlson.

Hjälper inte detta: nästa steg ta bort processor och göra rent/montera ny pasta.

Men börja med att blåsa ur allt damm, gör underverk om det är fullt.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2016-06-28 kl. 08:19.
Citera
2016-06-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halinder
Öppna datorn, rengör, ta bort kylaren och rengör processorn & kylaren. Lägg på ny kylpasta och montera dit kylaren igen

Jag ska prova med det. Tack för hjälpen!
Citera
2016-06-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Är ju lättare än att byta moderkort o hålla på, varför jag föreslog det.

Youtebe - sök på "change cpu cooler" eller så så finns minst 500steg för steg guider

Enkelt gjort: se till så fläktarna inte kan snurra, litet gem eller vad nu som du kan stoppa med. Öppna sidan på datorn och blås bort allt med damm med tryckluft. Finns luft på burk för en 100ing på clas ohlson.

Hjälper inte detta: nästa steg ta bort processor och göra rent/montera ny pasta.

Men börja med att blåsa ur allt damm, gör underverk om det är fullt.

Funkar det med en vanlig dammsugare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in