Montessori är en verksamhet jag gärna skulle stoppa mina barn i, om det hade funnits en i närheten som var bra. Då jag känner en utbildad montessorilärare som numera slutat så var hon tydlig med att det finns olika typer av skolor. De som följer montessori ut i varje detalj och de som har delar av verksamheten, samt en del som inte fattat vad det går ut på men kallar sig montessori.
De som följer montessorireglerna ut i minsta detalj hamnar ofta fel då Montessori själv förespråkade att barnens bästa kommer först. I händerna på en för stringent ansvarig blir skolan snarare ett barnmisshandelsinstitut. De som inte förstått brukar också övertolka delar av reglementet. Så min rekommendation är att hitta någon som fattat montessoris andemening.
Montessori ansåg mycket enkelt förklarat att barn skulle talas till och behandlas som små vuxna. Det innebär tex att ha regelbundna måltider där barnen själva städar undan och diskar. De får också leka med en leksak i taget, och följdaktligen ställa bort det de inte leker med. De toalettränas tidigt (ibland vill vissa inte ha blöjbarn), man lär sig tidigt sortera, räkna, läsa.. ja helt enkelt bli ordning på en.
Jämför man med vissa förskolor jag varit på slipper man mycket av sjöslagen med skrikande barn och jagande lärare, och man slipper också i större grad mobbning och att barnen behöver strida för sin plats.
All inredning är byggd för små barn, som stolar och bord, diskbänkar, avställningsytor osv för att barnen ska kunna nå allting och känna som att det är till för dom och inte stora vuxna.
Det negativa är att om man har barn med vissa typer av särskilda behov så kan all ordning verka hämmande på deras utveckling.
Senast redigerad av ilmonello 2016-06-28 kl. 02:30.