2016-06-27, 22:39
Medlem
Kosmios avatar
Det är så att jag och mitt ex delade på en lägenhet förut, vi fick sen en renovering kostnad på 20 000 kr.
Denna räkning står dock på mitt ex och inte mig. Hon hade tydligen ringt SVEA Ekonomi och de hade tydligen sagt enligt henne att hon kan kräva ut ett gammalt hyreskontrakt från vår förra hyresvärd och bevisa till SVEA att vi delade på kontraktet och därefter skulle SVEA kunna omvandla den till en gemensam räkning där vi betalar hälften var.

Kan SVEA påtvinga mig en faktura som inte i grunden står på mig? Jag tycker det låter otroligt märkligt!
Citera
2016-06-27, 22:47
Medlem
Xer0s avatar
Det är väl schysst att du betalar hälften för något som du också haft del i?
Jag vet inte hur det är ren juridiskt, du får lusläsa sambolagen.
Eventuell bostad som införskaffats för att bo i gemensamt räknas enligt sambolagen som gemensam egendom, men ni ägde ju inte den, utan hyrde bara.
Varför man bryr sig om att renovera en hyresrätt förstår jag inte.
Citera
2016-06-27, 23:38
Medlem
Så som jag tolkar det bodde du och ditt ex ihop. Sedan tog det slut och du flyttade. En tid efter detta (hur lång?) flyttar ditt ex och får då en faktura för skador på lägenheten. Stämmer detta?

Hur länge bodde ni ihop? Flyttade ni dit tillsammans, eller flyttade du dit efteråt? I så fall, efter hur lång tid?
Citera
2016-06-28, 00:00
Medlem
Är det en kostnad för något ni har beställt eller är det fastighetsägaren som fått extrakostnad som ni fakturerats? Hyres- eller bostadsrätt?

Om betalningsskyldigheten antingen är solidarisk eller delad kan detta som underlag vara grunden i fakturan ifråga. Men, övriga detaljer kräver mer information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in