Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-06-30, 07:26
Medlem
Spyrrans avatar
Beror väl på hur mycket man vill lyxa till det, och hur mycket man vill variera det. Ser att flera redan har nämnt förslag som jag hade tänkt komma med, bland annat tapas och kallskuret. Så jag bidrar med en del andra förslag istället.

* Potatissallad
* Pastasallad
* Några olika sorters bröd, smör samt pålägg
* Fat/skål med bär, frukter och/eller grönsaker. Gärna några dressingar/såser att servera till.
* Olika sorters sallad (tex bönsallad, grekisk sallad).

På detta viset kan gästerna ta lite av varje, och ta sådant som de tycker om. Dessa saker bör ju kombineras med annat, men dels finns det lite redan på menyn samtidigt som man kan komplettera med annat om så önskas.
Citera
2016-06-30, 08:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej mina små köksbiträden

Jag ska ha nåt tjo och tjim hemmavid här om ett tag och tänkte planera ihop en liten plockmatsbuffé. Jag orkar inte stå vid spis när gästerna kommer utan tänkte ha det mesta klart, kall mat alltså. Visst, jag kan köra nåt vitlöksbröd i ugn men tänker inte stå och lura på en gratäng och nån helstekt biff.
Fördel om det kan ätas med fingrarna alternativt nån slags sticka eftersom alla inte kommer sitta vid bord direkt. Vad skulle man kunna använda som ätpinne förresten?

Så vad har ni att tipsa om?

Det jag bestämt mig för är:
* Lufttorkad skinka
* Brie, nån gräddig ost, Kvibille gräddädel, marinerad pärlmozzarella, kex och marmelad
* tunnbrödsrullar skurna. Leverpastej/gurka, rökt hästkött/pepparrotsfärskost, ost/skinka/röd paprika, skagenröra.
*Kall, kryddig skivad kycklingfilé.
*Lite sugen på att göra quesadilla men då måste jag steka på dom i alla fall..

Kom igen, vad mer?
Smörgåstårta är väl en god klassiker?
Och den slipper du ju göra i ugnen.

Landgångar är nästan samma sak det med.

Ostfrallor är ju annars alltid uppskattat, gärna med något fint ovanpå. Som tex skivad gurka eller paprika på.
Kanske ett salladsblad också?

Vill du göra ngt lite roligare kan du kanske göra "kall pizza".
Dvs du bakar foccacia, ocbrer på topping i stil med pizza.
Tex tomatsås som baslager, sen olika grejor ovanpå och ost på allt.
Sen in u gnen.
Skär bitarna i avlånga smala plockbitar, kanske 3 cm breda bara.
Sen in i kylen och servera bitarna kalla.
Det funkar faktiskt bra.

Du kan ha "roligt, annorlunda" tilltugg också.
Dvs popcorn.
Men inte gjorda som vanligt.
Utan du kryddar dem ordentligt.
Med en kryddblandning a la cajun/BBQ (dvs salt, farinsocker, paprikapulver, chilipulver, vitlökspulver och lökpulver. Smält smör så kryddorna får bra fäste.).

Friterade "ostbollar".
Tex med vällagrade hårdostar, samt mögelostar.
Friterade i ströbröd o frityrsmet.

Egen-friterade grönsaktsstavar.
Du skär stavar av palsternacka, morötter, potatis, majrovor och rödbetor.
Fritera sen stavarna och salta.
Servera som "pommes pinnes".

Du kan också fritera, i frityrsmet - inlagd gurka !!!

Det är tydligen en jätte-hit i staterna.
Citera
2016-06-30, 20:00
Medlem
Isnatts avatar
Ok, min meny är satt nu. Det är väl inget revolutionerande jag sätter på faten men saker jag gillar!

Vitlöksbröd. Köpte bake of-baguetter som jag delade på längden. Vispade smör med chiliflakes, salt, peppar, torkad persilja, vitlök och limezest. La dom i plastpåse och in i frysen så är bara att ta fram och köra in i ugn imorgon. Smöret smakade fantastiskt.

Tunnbrödrulle som jag sneskär till snittar. Blir med hemmagjord skagen, leverpastej/gurka, och en med röd paprika och pepparsalami och kanske pepparrotsost i. Hoppade hästköttet då en hästägare kommer.

Ostfat med brie, nån fransk gräddost, marmelad och kex. Glömde köpa Kvibille och orkar fan inte besöka affären igen.

Marinerad pärlmozzarella.

Charkfat med torkad skinka och pepparsalami (samma som till tunnbrödsrullarna) som jag gör 'rosor' av.

Kalla kycklingspett. Skar färska filéer på 3, marinerade i heta kryddor över natten och idag trädde jag dom på korta grillspett och körde i ugnen till dom var genomstekta. Sen penslade jag dom med BBQ-sås och kylde. Imorgon är det bara att lägga på fat och strö över sesamfrön.

Quesedilla. Gjorde pico de gallo idag. Imorgon är det bara att fylla tortillabröd med pico och riven ost och steka och sen skära upp i pizzabitar.

En het dressing.

Grönsaker får bara bli några snacksmorötter jag hittade i affären och saltgurka, samt skuren vattenmelon.

Det var allt. Kommer bli smidigt! Tanken var att alla ska kunna äta med fingrarna men visst, kanske kommer behövas ett litet bestick men det är ok.
Citera
2016-06-30, 20:05
Avstängd
dacks avatar
Janssons frestelse sköter sig själv i ugnen och koka ägg till brukar gå hem hos de flesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in