• 1
  • 2
2016-06-27, 16:27
Medlem
McCarthy01s avatar
En utländsk kompis till mig sa en gång: "Ni svenskar är så dumma när ni handlar mat. Ni köper det som ser gott ut och tänker inte på vad det kostar". Och jag är benägen att hålla med honom. Säkert finns många som försöker leva ekonomiskt, men det är knappast dem man ser i kassakön i matbutiker. Där radar folk upp varor, ofta av dyraste märket. Samma människor har råd att gå på bolaget var och varannan dag. Med tanke på att de flesta har ganska låga löner och att det är så mycket annat som ska betalas, som räkningar, försäkringar, utgifter för bilen, bensin och besiktning, samt nya kläder till barnen, utgifter för barnomsorg, sjukhus- och tandvårdsavgifter m.m. m.m. så fattar jag inte hur folk får det att gå ihop.

Vad har ni för tankar kring detta och har ni observerat samma sak?
Citera
2016-06-27, 16:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
En utländsk kompis till mig sa en gång: "Ni svenskar är så dumma när ni handlar mat. Ni köper det som ser gott ut och tänker inte på vad det kostar". Och jag är benägen att hålla med honom. Säkert finns många som försöker leva ekonomiskt, men det är knappast dem man ser i kassakön i matbutiker. Där radar folk upp varor, ofta av dyraste märket. Samma människor har råd att gå på bolaget var och varannan dag. Med tanke på att de flesta har ganska låga löner och att det är så mycket annat som ska betalas, som räkningar, försäkringar, utgifter för bilen, bensin och besiktning, samt nya kläder till barnen, utgifter för barnomsorg, sjukhus- och tandvårdsavgifter m.m. m.m. så fattar jag inte hur folk får det att gå ihop.

Vad har ni för tankar kring detta och har ni observerat samma sak?

Kanske för att man prioriterar kvalitétsmat..?!
Citera
2016-06-27, 16:35
Medlem
Arons avatar
skippa chipspåsarna,folkölen,läsk, mjölkchoklad samt en massa annat skit så är det inga problem att kunna införskaffa mat av god kvalitet
Citera
2016-06-27, 16:42
Medlem
immenses avatar
Har dom flesta verkligen så pass låga löner att de inte har råd att köpa heinz tomatketchup istället för eldorados?
Har man en fast och stadig inkomst och ett vettigt ekonomiskt tänk så har man råd att köpa bra mat som ser god ut?
Citera
2016-06-27, 16:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Med tanke på hur låga löneskillnaderna i Sverige är så tycker jag inte att det är speciellt förvånande.

Dessutom så tror jag att bilden skiljer sig väldigt mycket berorende på var man handlar. Om man handlar i den centralt belägna saluhallen så är det troligt att man ser mer exklusiva varor än på Lidl i förorten.
Citera
2016-06-27, 16:58
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
skippa chipspåsarna,folkölen,läsk, mjölkchoklad samt en massa annat skit så är det inga problem att kunna införskaffa mat av god kvalitet

Men det är ju just sådant de också köper! Tillochmed folk i övre medelåldern radar upp chips i olika smaker, läsk i olika smaker + mineralvatten och godis, tillsammans med allt det andra. Tror folk att den orala njutningen är allt som räknas här i livet?
Citera
2016-06-27, 17:01
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immense
Har dom flesta verkligen så pass låga löner att de inte har råd att köpa heinz tomatketchup istället för eldorados?
Har man en fast och stadig inkomst och ett vettigt ekonomiskt tänk så har man råd att köpa bra mat som ser god ut?

Det är dock inte ett vettigt ekonomiskt tänk att köpa alkohol så man kan fylla sig varje helg, speciellt inte om man har barn och andra viktigare utgifter.
Citera
2016-06-27, 17:22
Medlem
immenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det är dock inte ett vettigt ekonomiskt tänk att köpa alkohol så man kan fylla sig varje helg, speciellt inte om man har barn och andra viktigare utgifter.

Låter mer som att du syftar på ansvarslösa bönder a la lyxfällandeltagare?

Det är ok att ta några glas vin till finmiddagen på helgerna tycker jag, sålänge man inte har massa skulder eller prioriterar fel saker i övrigt. Sen är det självklart en annan grej om man är alkoholmissbrukare och dricker ofantliga mängder flera dagar i veckan..
Citera
2016-06-27, 17:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
De flestas disponibla inkomst har ökar markant de senaste 20-30 åren.
De senaste 10 åren har (antagligen som en effekt av det och marknadsföring) folk börjat se ett högre värde i mat och är villiga att spendera mer för att få (upplevd) hög kvalitet.
Citera
2016-06-27, 17:43
Medlem
Hur kan du tycka att det är lyxkonsumtion att köpa "märkesmat" och att handla på bolaget? Frågan är väl snarare hur det kan finnas folk som INTE har råd med detta förutsatt att de har ett jobb? T.o.m. jag som student kan ju göra det.
Citera
2016-06-27, 17:54
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Är dom flestas löner låga när medel lön ligger på runt 30k i månaden ? en anställd hantverkare tjänar 30-35 upp till 40 på ackord och bilmek på icke turkverkstad likaså .

enklare vårdarbeten (uska) och diverse skitjobb som städare etc drar ner snittet men att påstå att dom FLESTA tjänar dåligt är snicke snack. l storstäderna är det sannolikt bosituation som avgör .
Citera
2016-06-27, 17:55
Medlem
För det första handlar folk över sin tillgångar, dvs på kredit. Kolla valfritt avsnitt av lyxfällan.

Är du säker på att du ser precis samma människor i matkön som på systembolaget (och du måste ju vara där själv ganska ofta om du har koll på hur ofta de handlar).

Själv har jag inte världens högsta inkomst, men klarar mig bra. Små utgifter, inga lån utöver ett litet studielån, handlar inte på kredit, dricker mycket sällan alkohol. Jag är totalt ointresserad av både märkeskläder och att byta ut hela garderoben för att den blivit "ute". Däremot köper jag det jag tycker är gott. Heinz ketchup är godast (för att ta ett tidigare nämnt exempel). Barillas spagetti är godast. Tycker dock knappast att detta gör mig till en lyxkonsument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in