2016-06-27, 12:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
SD-anhängares inställning till EU kan ibland vara svår att förstå, därför tänkte jag diskutera detta i denna tråd.

Låt oss börja med ett påstående:
Sverige kräver någon form av frihandelsavtal med EU för att fungera (eftersom vi är beroende av vår export). Dessa avtal (till exempel EES-avtal) kräver fri rörlighet av personer, det vill säga invandring. Vidare krävs att i princip alla EU:s regler måste implementeras.

Jag anser att EU-kritik är av godo, men varför vill man ta steget att gå ur unionen?

Invandringen - skulle inte påverkas i någon större utsträckning eftersom Sverige måste ha ett frihandelsavtal.
Överstatligheten - Skulle inte påverkas eftersom Sverige måste ha ett frihandelsavtal. Vidare skulle vi formellt ej kunna vara med och påverka dessa regler som vi måste implementera i Sverige.
Ekonomin - skulle med stor sannolikhet bli sämre, trots att Sverige är en nettobidragsgivare till EU. EES-avtal kostar också mycket pengar och kostnaderna för detta ökar hela tiden. EU-medlemmar har möjlighet att påverka EU så att deras industrier gynnas.

Hur kommer du fram till att inte överstatligheten skulle påverkas om man har ett handelsavtal. Handelsavtal har funnit mellan länder i hundratals år.

Men gemensam armé utrikespolitik, lagar, och socialpolitik och att våra naturresurser är hela EU;s det har inget med handelsavtal att göra.
Tullar är för övrigt allt lägre genom världshandelsavtal. De har inte längre någon stor betydelse i EU.
Citera
2016-06-27, 13:52
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Vem skall vi fri-handla med då? USA? Asien?

EU är som EU är. Om man skall få tillgång till EU:s inre marknad krävs att man implementerar i princip alla EU:s regler (någon enstaka går att skippa efter förhandling). Överstatligheten kan man alltså inte skippa. Men det går att vara med och påverka.

Jag väljer hellre leva fattigt än att ge bort mina demokratiska rättigheter till Bryssel.

Jag behöver inte vara rik och det är nog många som tänker som jag.

Fri handel sköter våra politiker.
Citera
2016-06-27, 13:55
Medlem
JustZlatans avatar
Hur blir det med EU-gruppen som SD är med i? Nu spricker väl den och då står SD utan grupp. Vad händer då?
Citera
2016-06-27, 13:56
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur blir det med EU-gruppen som SD är med i? Nu spricker väl den och då står SD utan grupp. Vad händer då?

Åkesson får väll krypa på sina knän till Le Pen
Lite straff borde Åkesson få.

Om alla EU kritiska partier skulle samlas i en enda grupp så skulle det slå emot EU rätt hårt.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2016-06-27 kl. 13:58.
Citera
2016-06-27, 19:38
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hur kommer du fram till att inte överstatligheten skulle påverkas om man har ett handelsavtal. Handelsavtal har funnit mellan länder i hundratals år.

Hela EU:s handelssystem bygger på att man implementerar överstatliga regler. Om vi tar ett obskyrt historiskt exempel, så hade EU regler för hur raka gurkor måste vara. Varför skulle EU då låta något land sälja krokiga gurkor? Om EU lät ett icke EU-land sälja krokiga gurkor (även om de bara fick sälja gurkorna på sin inhemska marknad) skulle det landet få konkurrensfördelar mot ett EU-land som måste sälja raka gurkor. Alltså måste dessa regler gälla alla länder som har tillräckligt bra handelsavtal med EU.

Gurkornas rakhet är överstatlighet, men överstatlighet är ett krav för att länder skall få sälja varor till bra villkor på EU:s inre marknad.
Citera
2016-06-27, 19:47
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Men gemensam armé utrikespolitik, lagar, och socialpolitik och att våra naturresurser är hela EU;s det har inget med handelsavtal att göra.
Tullar är för övrigt allt lägre genom världshandelsavtal. De har inte längre någon stor betydelse i EU.

Själv anser jag att att Rumänien och Sverige har en socialpolitik som skiljer sig åt.

Angående EU:s arme så har jag aldrig hört talas om den. Inte EU heller verkar det som: http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fr...-en-egen-arme/

Vad är det för lagar du syftar på?

Vilka naturresurser syftar du på?

Angående tullarna så är det inte så viktigt för EU. Dock skulle Sverige ha mycket svårt att förhandla fram bra avtal med alla handelsparter om vi gick ur EU. Våra handelsparter skulle ha mycket lite att förlora på att vänta ut Sverige tills vi skriver på ett uselt avtal.

Vidare är det själva överstatligheten som är en stor poäng för handel inom EU. Man kan köpa produkter från hela EU, eftersom det är samma regler som gäller.
Senast redigerad av GundeS 2016-06-27 kl. 19:59.
Citera
2016-06-27, 20:10
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag väljer hellre leva fattigt än att ge bort mina demokratiska rättigheter till Bryssel.

Det argumentet är något som man faktiskt kan förstå.
Citera
2016-06-28, 12:47
Medlem
FreeWorldNows avatar
Håller med. Demokrati måste alltid få vinna över diktatur. Även om vi missar lite pengar på det nån gång. Diktatur kan låta bra tillfälligt, men i längden är det alltid bättre med Demokrati.
Citera
2016-06-30, 11:49
Medlem
aaaims avatar
Lämna EU och etablera ett närmare samarbete i skandinavien. Tillsammans här i norr skulle vi kunna ha en gemensam gränskontroll, ekonomi samt militärt försvar. På detta vis skulle inte pendlare bli straffade av gränskontroller och ekonomin skulle blomstra. Gå ur EU och skapa ett skandinaviskt samarbete vore drömmen, enligt mig själv
Citera
2016-06-30, 14:09
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det argumentet är något som man faktiskt kan förstå.

Men hur säkert är det att förflytta demokrati till Bryssel? EU börjar bli en superstat och det är inte bra.

Kolla på Sovjet.
Citera
2016-07-02, 00:33
Medlem
arbogaeriks avatar
SD ha mycket förtroende att ta igen, går inte lita på dem efter sveket
25 Maj vid voteringen om "värdlandsavtalet" !!

Mer o mer inne på att de är s.k kontrollerad opposition, tyvärr !!
Citera
2016-07-06, 20:41
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men hur säkert är det att förflytta demokrati till Bryssel? EU börjar bli en superstat och det är inte bra.

Kolla på Sovjet.

Sovjet och EU har lite med varandra att göra. EU och USA är en bättre liknelse. Det var argumentationen kring EU jag var ute efter, och "hellre fattig och självbestämmande" är ett argument man kan förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in