Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-27, 19:09
  #13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hunden och ägaren valde den lösningen, och hunden verkade ha det bra och vifta på svansen. Operationen var inte plågsammare än att ta bort halsmandlarna. Veterinären plockade bort mandlarna på min hund, efter den hade haft ständiga förkylningar och hosta, hunden blev bra. Givetvis inte samma sak som att operera bort skallet på en hund, men i smärtväg och ingrepp samma sak mer eller mindre. Men du kanske hellre hade avlivat din hund om du var i samma ställe? (Antar att du har en schäfer).
Nej, hunden har inte valt någonting.

Ett alternativ som tydligen är otänkbart för somliga är att lära hunden att inte skälla, alternativt se till så att den inte behöver stå och skälla ...
Citera
2016-06-27, 19:58
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, hunden har inte valt någonting.

Ett alternativ som tydligen är otänkbart för somliga är att lära hunden att inte skälla, alternativt se till så att den inte behöver stå och skälla ...

Jag håller med dig till 100%, micro! Jag hade precis som du sökt alla andra alternativ!
Men ibland har man tyvärr inte em massa alternativ att välja på.
Så tråkigt kan det vara.
Citera
2016-06-27, 22:06
  #15
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag håller med dig till 100%, micro! Jag hade precis som du sökt alla andra alternativ!
Men ibland har man tyvärr inte em massa alternativ att välja på.
Så tråkigt kan det vara.

Operera bort stämband är iaf inget alternativ i Sverige. Går det inte lösa med träning eller omplacering eller flytt eller annat - ja alternativet är inte op iaf, för det är olagligt om det inte är medicinskt betingat. Och att hunden skäller.. det är ingen sjukdom.
Citera
2016-06-28, 18:06
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Operera bort stämband är iaf inget alternativ i Sverige. Går det inte lösa med träning eller omplacering eller flytt eller annat - ja alternativet är inte op iaf, för det är olagligt om det inte är medicinskt betingat. Och att hunden skäller.. det är ingen sjukdom.
Sverige ja. Handlade inte om Sverige det jag skrev. Och visst kan det vara en sjukdom att en hund skäller 24/7. Antingen något somatiskt, eller psykiskt. Hade min hund skällt 24/7, hade jag tagit hunden till en veterinär eller "hundpsykolog" för att kolla vad som är fel. För något fel är det på en hund som skäller "24/7".
Det finns mycket som är olagligt i Sverige, förresten...
Citera
2016-06-28, 19:16
  #17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Klipp klorna ordentligt och håll dem vettigt korta så repar de inte golv.
Klorna skall inte slå i golvet för varje steg de tar.

Helt sant, men lättare sagt än gjort ibland! Min hund hade kenneln klippt klorna på när den var valp. Kenneln hade klippt så kort, att de klippte i "pulpan". Hunden hade fått psykiska men av detta, så det lät som om jag skulle slakta den varje gång det var dags för kloklippning. Bara när jag tog fram saxen (ja, en godkänd klosax) så blev den orolig och började gny. Löste först detta genom att ta hunden till veterinären för att klippa klorna. Blev bara två gånger om året tyvärr, eftersom det kostade hela plånboken varje gång. (Veterinären sövde ner hunden eller så fick hunden lugnande spruta).

Efter flera år av "plånbokstömmande kloklippning" fick jag en briljant idé! Tittade på en vilda-västern-film, där de hällde i en cowboy en massa whiskey för att dra ut en indianpil. Gjorde liknande med hunden, den fick en rejäl whisky som den glatt lapade i sig. Därefter klippte jag klorna utan problem. Whiskeyn, som ibland var whisky, fungerade fin-fint. Som bonus på fester, fick min hund en liten whiskey/whisky, som var ett fin party-trick bland kompisarna!

Kom nu inte och säg att jag gjorde hunden till alkoholist!
Edit: Hunden blev 16 år, så jag skötte antagligen väl om den.
Edit 2: Min hund gillade Johnnie Walker, red label. Grant's family reserve kunde duga vid nödfall.
(Hundar har ju avancerade nosar)
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-06-28 kl. 19:25.
Citera
2016-06-28, 19:46
  #18
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt sant, men lättare sagt än gjort ibland! Min hund hade kenneln klippt klorna på när den var valp. Kenneln hade klippt så kort, att de klippte i "pulpan". Hunden hade fått psykiska men av detta, så det lät som om jag skulle slakta den varje gång det var dags för kloklippning. Bara när jag tog fram saxen (ja, en godkänd klosax) så blev den orolig och började gny. Löste först detta genom att ta hunden till veterinären för att klippa klorna. Blev bara två gånger om året tyvärr, eftersom det kostade hela plånboken varje gång. (Veterinären sövde ner hunden eller så fick hunden lugnande spruta).


Hundar får inte "men för livet" för att man råkar klippa i pulpan...

Min tös skrek också som en stucken gris i början.. hon var helt vedervärdig att klippa. Men gör man på rätt sätt så försvinner det där rätt fort.

Har klippt klor på hundratals hundar, och därav otaligt många hundar som ägaren anser behöver sövas för att klippas.. Visst är det lite bångstyrigt i början, men efter bara ett litet tag slappnar hunden av och då är det inga problem att klippa.
Då vill jag också poängtera att jag också råkat klippt pulpan väldigt många gånger under årens lopp, men det har aldrig märkts på hunden. Bara sätta på lite blodstopp och fortsätta.
Så som sagt, det handlar om att göra rätt och kunna förmedla rätt energi till hunden.

för att gå ontopic så hela grejen med att operera bort klorna kan inte ens yttras tillräckligt hur urbota dumt det är och folk är seriöst totalt idiotiska som väljer att genomföra det, likaså operation av stämbanden... Blir förbannad bara jag tänker på skiten, och ni som tycker det är en "bra idé" kan ju komma tillbaka när ni själva opererat bort stämbanden eller amputerat fingrarna så får ni se vilket jävulskt bra leverne ni har!
Citera
2016-06-28, 20:07
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Hundar får inte "men för livet" för att man råkar klippa i pulpan...

Hundar, om du missat det, är individer. Vissa hundar kan få "men för livet", speciellt om de råkar ut för något otrevligt i valpåren/"barndomstiden". Så det kan gå att träna bort i vissa fall, i andra fall inte.
Ta dig gärna för huvudet om det känns bättre för dig. Men hjälper gör det nog inte.
Citera
2016-06-28, 20:09
  #20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt sant, men lättare sagt än gjort ibland! Min hund hade kenneln klippt klorna på när den var valp. Kenneln hade klippt så kort, att de klippte i "pulpan". Hunden hade fått psykiska men av detta, så det lät som om jag skulle slakta den varje gång det var dags för kloklippning. Bara när jag tog fram saxen (ja, en godkänd klosax) så blev den orolig och började gny. Löste först detta genom att ta hunden till veterinären för att klippa klorna. Blev bara två gånger om året tyvärr, eftersom det kostade hela plånboken varje gång. (Veterinären sövde ner hunden eller så fick hunden lugnande spruta).

Efter flera år av "plånbokstömmande kloklippning" fick jag en briljant idé! Tittade på en vilda-västern-film, där de hällde i en cowboy en massa whiskey för att dra ut en indianpil. Gjorde liknande med hunden, den fick en rejäl whisky som den glatt lapade i sig. Därefter klippte jag klorna utan problem. Whiskeyn, som ibland var whisky, fungerade fin-fint. Som bonus på fester, fick min hund en liten whiskey/whisky, som var ett fin party-trick bland kompisarna!

Kom nu inte och säg att jag gjorde hunden till alkoholist!
Edit: Hunden blev 16 år, så jag skötte antagligen väl om den.
Edit 2: Min hund gillade Johnnie Walker, red label. Grant's family reserve kunde duga vid nödfall.
(Hundar har ju avancerade nosar)
Jag bara säga NEJ, NEJ, NEJ både åt att överlämna det åt veterinär och att söva hunden med alkohol ..

Min hund ÄR skitjobbig att klippa klor på -- och han nöjer sig inte med att yla .. han blir ett monster -- detta på grund av tre skador han haft i tassarna (nyopererad för sista i dagarna - sönderskuren trampdyna) .. varav två tidigare var klo/tå skador.

Man jobbar sig fram, så att man både kan klippa klor och lära hunden att slappna av i situationen. Med min har vi efter varje skada fått börja om med godis, munkorg och att hantera tassarna på honom stående - som om man verkar en häst..

Förtroendet ökar för varje gång hunden upptäcker att det är trevligt (massor med godis och någon som pratar och håller) och ofarligt och för varje gång går det bättre - till slut kan man lägga hunden och han slappnar av ... (Min älskar när munkorgen kommer fram, eftersom det betyder korv/kött/salami/extra gott) ...

Tyvärr måste jag ju börja om efter varje skada - eftersom han då återigen förknippar plock med tassarna/tassen med smärta ..

Och NEJ - det kostar inte multum att klippa hos veterinär. Jag var inne idag för omläggning och kontroll efter operationen (som gjordes på midsommarafton) -- återbesöket kostade 1400 kronor med allt inkluderat, även lugnande -- och då klipper de klorna också utan extra kostnad om man ber dem.

Kloklippning
- djurägare är med och håller i hunden: 100 kr
- assistent är med och håller i hunden: 150 - 200 kr
- djuret får lugnande 400 kr


http://www.sollvet.se/v%C3%A5ra-tj%C...r/hund-4660099

Att låta en hund gå med oklippta klor för att slippa den kostnaden om man inte klarar att klippa själv är INTE okej


Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Hundar får inte "men för livet" för att man råkar klippa i pulpan...
Instämmer helt.

Citat:
Min tös skrek också som en stucken gris i början.. hon var helt vedervärdig att klippa. Men gör man på rätt sätt så försvinner det där rätt fort.

Har klippt klor på hundratals hundar, och därav otaligt många hundar som ägaren anser behöver sövas för att klippas.. Visst är det lite bångstyrigt i början, men efter bara ett litet tag slappnar hunden av och då är det inga problem att klippa.
Då vill jag också poängtera att jag också råkat klippt pulpan väldigt många gånger under årens lopp, men det har aldrig märkts på hunden. Bara sätta på lite blodstopp och fortsätta.
Så som sagt, det handlar om att göra rätt och kunna förmedla rätt energi till hunden.
Instämmer helt.

Citat:
för att gå ontopic så hela grejen med att operera bort klorna kan inte ens yttras tillräckligt hur urbota dumt det är och folk är seriöst totalt idiotiska som väljer att genomföra det, likaså operation av stämbanden... Blir förbannad bara jag tänker på skiten, och ni som tycker det är en "bra idé" kan ju komma tillbaka när ni själva opererat bort stämbanden eller amputerat fingrarna så får ni se vilket jävulskt bra leverne ni har!
Instämmer där också. Dessvärre är det sådant skit de håller på med i USA.
Istället för att lägga energi på sina hundar och katter så stympar de bort "problemen" ... Helt sjukt.
__________________
Senast redigerad av micro113 2016-06-28 kl. 20:11.
Citera
2016-06-28, 20:12
  #21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hundar, om du missat det, är individer. Vissa hundar kan få "men för livet", speciellt om de råkar ut för något otrevligt i valpåren/"barndomstiden". Så det kan gå att träna bort i vissa fall, i andra fall inte.
Ta dig gärna för huvudet om det känns bättre för dig. Men hjälper gör det nog inte.
Nej, vissa hundar har däremot ägare som inte kan "släppa" att de upplevt det som otäckt/jobbigt etc ...
Citera
2016-06-28, 20:22
  #22
Medlem
kraftfoders avatar
Snälla micro, du vet inte hälften om min hunds fobi mot att klippa klorna!
Försökte med alla råd av veterinärer och av hundfolk hur man ska gå tillväga, inga råd fungerade.
Hunden skrek hur snäll jag än var. Hunden och jag var jättebra vänner "hela tiden", men när naglarna/klorna skulle klippas så gick vovven bananas. Veterinärerna sa tillslut att vovven måste haft ett rejält trauma som valp så att klorna klipptes av vid pulpan. Jag köpte detta råd, och fattade att det var sannolikt. (Jämför med mänskligt nageltrång eller när man klipper naglarna förkorta, gör jävligt ont!)

Hade jag varit "Personen som pratar med hundar", kanske det hade löst sig som du ville/vill.
Men det löste sig ändå, på bästa sätt. Hunden blev 16 år, och vi var goda vänner hela tiden.
Vi drack till och med whisky tillsammans de sista tio åren!
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-06-28 kl. 20:26.
Citera
2016-06-30, 16:29
  #23
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hundar, om du missat det, är individer. Vissa hundar kan få "men för livet", speciellt om de råkar ut för något otrevligt i valpåren/"barndomstiden". Så det kan gå att träna bort i vissa fall, i andra fall inte.
Ta dig gärna för huvudet om det känns bättre för dig. Men hjälper gör det nog inte.

Det klart att hundar är individer, och vissa kanske har lite svårare att släppa taget än andra. Så vida inte hunden är sjuk på något sätt kan jag lova dig att det går att råda bot på, men då gäller det att ha kunskap om hur man ska gå till väga. Och det däremot, är det få som kan.


Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Snälla micro, du vet inte hälften om min hunds fobi mot att klippa klorna!
Försökte med alla råd av veterinärer och av hundfolk hur man ska gå tillväga, inga råd fungerade.
Hunden skrek hur snäll jag än var. Hunden och jag var jättebra vänner "hela tiden", men när naglarna/klorna skulle klippas så gick vovven bananas. Veterinärerna sa tillslut att vovven måste haft ett rejält trauma som valp så att klorna klipptes av vid pulpan. Jag köpte detta råd, och fattade att det var sannolikt. (Jämför med mänskligt nageltrång eller när man klipper naglarna förkorta, gör jävligt ont!)

Veterinärer ha föga kunskap och hundpsykologi. Sen hjälper det inte att man får alla råd i hela världen, har man inte rätt energi och teknik så kommer inga råd fungera hur mycket man än vill.
Det spelar heller ingen roll hur "snäll" man är eller hur bra "vänner" man är. En hund måste guidas genom svåra situationer och ibland behöver man göra det väldigt bestämt för att dom ska lyssna och lugna ner sig.

Sen får du säga vad du vill, men jag är helt övertygad om att din hund utan tvekan hade gått bra att klippa klorna på om man bara lärde den, istället för att alkoholisera den.
Citera
2016-07-03, 14:21
  #24
Medlem
Zanizailas avatar
Hundarna behöver sina klor och yttersta tåleder för att klättra och springa. En hund utan klor är som en människa utan tår. Vi kanske kan gå men det blir inte roligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback