• 1
  • 2
2016-06-26, 08:43
Medlem
Papayapajs avatar
Vore tacksam om jag fick lite tips nu infr en resa till Laos och Kambodja. Vi har 3.5 vecka och ska hinna med bda lnderna. Det vi har bokat r flyg frn Sverige till Luang Prabang och sedan hem till Sverige frn Phnom Penh i Kambodja.

Nu ska vi allts bestmma nr vi ska flyga frn Laos till Kambodja och hur lng tid som vore lmpligt att spendera p varje plats..
Min tanke r att spendera 3 dagar i Luang Prabang, sedan buss till Vang vieng och vara dr 3 dagar. Och sedan ta buss ner till Vientiane och vara dr ver en dag bara fr att sedan ta flyg till Siem Reap. Kolla in Angkor Wat 3 dagar (hur mnga dagar dr behvs fr att hinna se allt/det bsta?) fr att sedan ta sig till Sihanoukville och vidare drifrn och chilla p ngon/ngra utav arna i ca 1 vecka totalt. Innan man sedan tar sig till Phnom Penh och flyger hem igen.

Lter det hr som en vettig plan eller borde vi lgga upp det annorlunda?
Citera
2016-06-26, 14:30
Medlem
Bbobis avatar
Fr mig rckte en dagstur till ankor wat. Se dom bsta och sen dra. Har man sett en sten s har man.

Hur mnga dagar Kambodja totalt? Jag hade maxat i shv och sen tagit kanske tre dagar i pp. Siem resp ker jag aldrig tillbaks till.

Just nu sitter jag och avnjuter en kall l omringad av sndagsfirande khmer. I Siem reap knde jag inte av den knslan man fr. Mest kineser kndes det som.

Flyger ni till shv eller buss? Om buss kan ni ju ka via kep och kampot ocks. Rcker med en dag vid varje. Tar inte s lng tid mellan stoppen heller

Pp kep 4h, kep kampot, 30min, kampot shv 2h. Kan ta bten aka likkistan till pp frn siem reap. Kanske trkigt att frdas till samma stad p samma stt tv gnger
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-26 kl. 14:34.
Citera
2016-06-26, 20:15
Medlem
Papayapajs avatar
Vi har 16-17 dgr i Kambodja totalt. Vi hade tnkt ta flyget frn siem reap till shv fr att spara tid.

Finns det ngt att gra/se osv i pp? r det vrt att spendera nn natt dr innan man flyger hemt allts?

Har du varit p arna utanfr shv? Koh rong och samloem? Vilken r bst? Ltt att ta sig frn shv ?
Citera
2016-06-26, 22:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papayapaj
Vi har 16-17 dgr i Kambodja totalt. Vi hade tnkt ta flyget frn siem reap till shv fr att spara tid.

Finns det ngt att gra/se osv i pp? r det vrt att spendera nn natt dr innan man flyger hemt allts?

Har du varit p arna utanfr shv? Koh rong och samloem? Vilken r bst? Ltt att ta sig frn shv ?

Om det finns ngot att gra i PP?

Till att brja med har ni ju Kambodjas huvudstad vilket det r. Finns hur mycket som helst att se (om man vill). Mycket barer. Hlls lite spelningar och snt en bit ner i floden. Inte i sjlva floden men nedstrms. Kan ju se om det gr att tima ngot. En khmer-festival kan ju vara roligt. Annars r det en hel del uteliv i staden verlag i lite olika omrden. Knns konstigt att bara skippa hela staden om ni nd ska igenom. Ta iaf ett par ntter (tycker jag personligen).

Att typ bara trffa turistscammers i Siem riep och isolera er p en paradis fr turister lter ju inte srkskilt roligt om ni har fr intresse att knna av livet i lander lite ocks. Hoppas ni har nn/par dagar p fastlandet ocks. Hyr motorcyklar och dra ut en bit p dom sm grus/dammvgarna. Knns som att man ker tillbaks i tiden. Eller hlsa p barnen som sniffar lim under bron till Sangkat Chbar. Kika p hur vattendragen som gr genom staden ser ut. Kan vara roligt att ha med sig en bild hem fr att visa. Lite urban-safari liksom.

Har ven killing fields, s-21, templen osv inom rckhll om ni r intresserade av snt i PP.
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-26 kl. 22:07.
Citera
2016-06-27, 23:06
Medlem
Papayapajs avatar
Okej schysst tack fr tips!

Vi har inte planerat ngt speciellt. Bokar flyg laos -> kambodja slnge i alla fall!

Br man ta ut dollar hr hemma o ta med eller ta ut kip/riel p plats med kort?
Citera
2016-06-27, 23:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papayapaj
Okej schysst tack fr tips!

Vi har inte planerat ngt speciellt. Bokar flyg laos -> kambodja slnge i alla fall!

Br man ta ut dollar hr hemma o ta med eller ta ut kip/riel p plats med kort?
Kambodja: Dollars r bra att ha nr man betala fr visat (om man inte gjort ett e-visa) men sen kommer det vad jag vet bara dollar ut ATMen i Kambodja i alla fall, riel har jag mest till tiggarna. Tja det gr ven att kpa en vattenflaska men sen r nog anvndbarheten slut. 4000 riel=1$ om jag inte kommer ihg fel.

Vxla inte till dollar p forex, om det gr att undvika.
Citera
2016-06-28, 09:04
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kambodja: Dollars r bra att ha nr man betala fr visat (om man inte gjort ett e-visa) men sen kommer det vad jag vet bara dollar ut ATMen i Kambodja i alla fall, riel har jag mest till tiggarna. Tja det gr ven att kpa en vattenflaska men sen r nog anvndbarheten slut. 4000 riel=1$ om jag inte kommer ihg fel.

Vxla inte till dollar p forex, om det gr att undvika.

Anvndbarheten r vl lika stor som dollarn.

En 20.000 riel sedel fr du 40 vattenflaskor fr. Eller en 5$ mltid p restaurang. Du fr lika mycket fr riel som dollar helt enkelt. Dock s har ju vissa butiker olika kurser dr det faktiskt blir dyrare att betala i riel.

Tycker nstan det r lttare med riel. Fungerar fr alla summor och s slipper man tnka med tv valutor nr man ska kpa saker som inte gr jmnt ut. ven om det inte s svrt isig.

Ts, ta ut dollar i bankomaten ( annars fr du ta ut typ 800.000 riel fr att hlla avgiften nere). Men visst gr det att ta ut riel i bankomaten om man vill.

Men 100$ sedlar kan du inte betala med var som helst. S bryt ner dom sedlarna genom att betala fr boendet med dom. Betala ngra dagar i taget s kan du anvnda en ny 100$ sedel lite d och d.

Eller s gr du frbi marknaden och vxlar till riel s fr du en massa 10.000 alt 20.000 sedlar vilka allts motsvarar 2,5 eller 5$ vilket jag tycker r en passande valr sett till vad olika saker kostar.

Stay real, use the riel
Citera
2016-06-28, 22:54
Medlem
christerys avatar
N, Bbobi dollar kan man anvnda verallt. Riel r enligt mig en valuta som inte r gngbar verallt. S har jag ngra hundra tusen riel ver s r det lite trist. Men hade jag haft samma summa i dollar s gr dom ju att anvnda verallt.

P samma stt som jag nu har en massa THB ver, klart bra att ha i Thailand, men i resten av vrlden s fattar dom inte vad det r fr nt ens.

Nu ska jag ju ner igen s det r inte ett problem, men om jag inte skall tillbaka till det landet s r dollar bttre.

Lyckas du f ut riel frn en ATM, jag har d inte lyckats nnu.
Citera
2016-06-29, 09:13
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
N, Bbobi dollar kan man anvnda verallt. Riel r enligt mig en valuta som inte r gngbar verallt. S har jag ngra hundra tusen riel ver s r det lite trist. Men hade jag haft samma summa i dollar s gr dom ju att anvnda verallt.

P samma stt som jag nu har en massa THB ver, klart bra att ha i Thailand, men i resten av vrlden s fattar dom inte vad det r fr nt ens.

Nu ska jag ju ner igen s det r inte ett problem, men om jag inte skall tillbaka till det landet s r dollar bttre.

Lyckas du f ut riel frn en ATM, jag har d inte lyckats nnu.

Jaha, n utanfr Kambodja r dom knappt vrda pappret.

I Kambodja isig r det endast p imigration vid flygplatsen man inte tagit emot riel.

Man behver inte vxla mer n man tnker anvnda helt enkelt. Jag tycker det r mycket smidigare med Riel. Men alla f ju tycka olika. Aldrig ngra problem. Som du sger, 4k riel = 1$. Spelar ingen roll vilken du ger.

ABA atm (den som r bra d den endast ger 10/5dollar sedlar utver hundringarna) kan du ta ut riel i. Stter i kortet, trycket pin, vljer valuta osv. Har fr mig kan kan gra det i nstan alla ATMs men jag kan ha fel p den punkten. Har bara fr mig att jag alltid fr trycka p USD eller RIEL nr jag tar ut pengar.
Senast redigerad av Bbobi 2016-06-29 kl. 09:16.
Citera
2016-06-29, 21:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jaha, n utanfr Kambodja r dom knappt vrda pappret.

I Kambodja isig r det endast p imigration vid flygplatsen man inte tagit emot riel.

Man behver inte vxla mer n man tnker anvnda helt enkelt. Jag tycker det r mycket smidigare med Riel. Men alla f ju tycka olika. Aldrig ngra problem. Som du sger, 4k riel = 1$. Spelar ingen roll vilken du ger.

ABA atm (den som r bra d den endast ger 10/5dollar sedlar utver hundringarna) kan du ta ut riel i. Stter i kortet, trycket pin, vljer valuta osv. Har fr mig kan kan gra det i nstan alla ATMs men jag kan ha fel p den punkten. Har bara fr mig att jag alltid fr trycka p USD eller RIEL nr jag tar ut pengar.
Kanske gr att f ut riel nr du sger det, jag har ju inte ens tnkt s lngt. Skall jag ta ut 100$ i riel fr hotell osv s lr det bli en stadig bunt i alla fall. Antar att maskinen inte kan pressa ut hur mycket pengar som helst heller.

Jag frsker ta ut maxbeloppet som mitt kort (och ATMen) ger mig pga uttagsavgiften. Och skulle jag frska ta ut 5000 SEK i Riel s blir det en ansenlig hg. Blir ver 2 mille KHR. Men nu r min huvudrkning bedrvlig. S nr jag rknar SEK -> USD -> KHR s kan det ju bli vldans fel.

Fick lite huvudbry fr mnga ATMs gillade inte mitt Swedbank-kort heller, det r ju inte ett VISA-kort utan nt annat. Men lyckades f ut pengar p nn apparat tillslut. D kndes det helt pltsligt bra, men nr jag testat flera och dom inte gillade kortet s brjade ju jag fundera p hur fasiken jag skulle klara mig. Heter vl maestro eller nt snt, den gillades inte av alla maskiner.
Citera
2016-06-30, 07:01
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Kanske gr att f ut riel nr du sger det, jag har ju inte ens tnkt s lngt. Skall jag ta ut 100$ i riel fr hotell osv s lr det bli en stadig bunt i alla fall. Antar att maskinen inte kan pressa ut hur mycket pengar som helst heller.

Jag frsker ta ut maxbeloppet som mitt kort (och ATMen) ger mig pga uttagsavgiften. Och skulle jag frska ta ut 5000 SEK i Riel s blir det en ansenlig hg. Blir ver 2 mille KHR. Men nu r min huvudrkning bedrvlig. S nr jag rknar SEK -> USD -> KHR s kan det ju bli vldans fel.

Fick lite huvudbry fr mnga ATMs gillade inte mitt Swedbank-kort heller, det r ju inte ett VISA-kort utan nt annat. Men lyckades f ut pengar p nn apparat tillslut. D kndes det helt pltsligt bra, men nr jag testat flera och dom inte gillade kortet s brjade ju jag fundera p hur fasiken jag skulle klara mig. Heter vl maestro eller nt snt, den gillades inte av alla maskiner.

Om du nog maste vara trogen Swedbank sa foreslar jag att du gar in pa deras kontor
och berattar att ditt Mastercard funkar illa utomlands och att du vill ha ett Visa kort istallet.
Om dom kranglar sa ar det bara att saga att du kommer att byta bank
Citera
2016-06-30, 10:44
Medlem
Bbobis avatar
Maestro-kortet r vl ingen hjdare att ha hemma i Sverige ens.

Jag kr alltid med norwegians Mastercard. Fr man en verblick nr fakturan ska betalas hur t helvete den mnaden gick och kan se s det inte r ngot konstigt innan man betalar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in