Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Kambodja: Dollars r bra att ha nr man betala fr visat (om man inte gjort ett e-visa) men sen kommer det vad jag vet bara dollar ut ATMen i Kambodja i alla fall, riel har jag mest till tiggarna. Tja det gr ven att kpa en vattenflaska men sen r nog anvndbarheten slut. 4000 riel=1$ om jag inte kommer ihg fel.
Vxla inte till dollar p forex, om det gr att undvika.
Anvndbarheten r vl lika stor som dollarn.
En 20.000 riel sedel fr du 40 vattenflaskor fr. Eller en 5$ mltid p restaurang. Du fr lika mycket fr riel som dollar helt enkelt. Dock s har ju vissa butiker olika kurser dr det faktiskt blir dyrare att betala i riel.
Tycker nstan det r lttare med riel. Fungerar fr alla summor och s slipper man tnka med tv valutor nr man ska kpa saker som inte gr jmnt ut. ven om det inte s svrt isig.
Ts, ta ut dollar i bankomaten ( annars fr du ta ut typ 800.000 riel fr att hlla avgiften nere). Men visst gr det att ta ut riel i bankomaten om man vill.
Men 100$ sedlar kan du inte betala med var som helst. S bryt ner dom sedlarna genom att betala fr boendet med dom. Betala ngra dagar i taget s kan du anvnda en ny 100$ sedel lite d och d.
Eller s gr du frbi marknaden och vxlar till riel s fr du en massa 10.000 alt 20.000 sedlar vilka allts motsvarar 2,5 eller 5$ vilket jag tycker r en passande valr sett till vad olika saker kostar.
Stay real, use the riel