2016-07-05, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priiicken
Finns en objektiv sanning? Efter många års sökande har jag själv blivit övertygad om det, men vad består då sanningen av om vi ska bryta ner den i ett språk som kan förstås av gemene man?

Bra start. Objektiv sanning finns.

Citat:
Sanningen är som ett svar till en specifik matematisk ekvation, svaret finns redan oberoende av mänsklig observation. Det spelar ingen roll om svaret inte har upptäckts av människan eller hur komplex den någonsin skulle kunna anses vara då det sanna svaret redan finns oberoende av vad människors personliga tro/åsikt förhåller sig till svaret om saken i fråga. Sanningen är det som är och har varit och kommer att bli.

Det var blommigt uttryckt och jag håller med.

Citat:
Universum är sprunget ur en enda singularitet av energi/massa allting som finns och som någonsin har funnits är sprunget från denna enighet/oförstörbarhet/evighet, kalla den källan/medvetandet/gud vad som helst som passar för dig, denna energin är enligt fysikens egna lagar oförstörbar och evig.

Korrekt så vitt jag kan förstå.

Citat:
Problemet med "oss" människor är att vi känner oss eller tror oss vara separerade från allting omkring oss då vi ser allting omkring oss som skiljt från oss själva då vi inte förmår att skåda/urskönja hur allting omkring oss i sitt SANNA tillstånd hör ihop och är sammanlänkat. Likt en enda stor vas vars delar sprängts i oräkneliga delar hör delarna samman och vårt mål är att förstå att vi är en del av en helhet och som åter vill hitta tillbaka till det och bli en hel enighet igen.

Hmm...

Citat:
Separationen är och var endast en illusion en lögn som behövde uppenbaras för att delarna skulle förstå att det de söker den längtan som alltid funnits inom dem är önskan om att få återgå till sin sanna form och bli hel igen. Allting som leder tillbaka till detta tillståndet leder oss också till sanningen och allting som leder oss längre ifrån detta tillståndet är vad sanningens motsats är

Jaha ... men du ger oss inga argument för att det ska vara så.

Citat:
Om du väljer att se de flesta religiösa myter legender i detta ljuset förstår du också hur de ledande gestalterna i dessa allegorier också är delar av ditt eget medvetande.

WTF

Citat:
Satan som i sitt språkliga ursprung kommer från hebreiskan och betyder i stil med "den som står i opposition/den som hindrar" vilket i sammanhanget ska förstås som det det mänskliga egot/personat/ytan/masken vilket hindrar oss från att förstå vårt sanna/verkliga natur samt vårt sanna mål.

Hur fungerar det tänker du?

Citat:
För egot står i opposition till enigheten/helheten/samhörigheten, myten om Satan var om en ängel som ville bryta sig loss och göra sig själv till gud själva grunden betydelsen av Satan är egots önskan om att av egen vilja separera sig från alltet.

Tycker du inte att det är av värde för eftervärlden att du är mer tydlig med dina definitioner. Det här är för mig väldigt grumligt.

Citat:
Om vi tar kristendomens symboliska esoteriska koncept av Jesus historien handlar den om mycket kortfattat om hur människan måste dö och återuppstå/återfödas för att den ska bli hel igen.

Så det här är något som borde ligga i ett religionsforum, vad är det som händer här?

Citat:
"ingen kommer till fadern utom igenom mig" ingen kan förmå att se alltet/enigheten/Gud om den inte samtidigt är villig att ge upp egot/separationen/lögnen/illusionen. Genom att ge upp lögnen av det separerade egot och bli född på nytt vinner du förståndet över alltet, för du är själv en del av alltet. Jesus ska ses som en symbolisk nyckel som öppnar låset till "det inre kungariket".

Oh wow ... du är alltså religiös. Varför skriver du inte i ett forum för religion?

Citat:
Förknippar du instinktivt namnet Jesus med bokstavstroende naiva blint troende religiösa människor

Ja det gör jag.

Citat:
... kan du välja vilken myt som du själv vill i stort sett alla av dessa allegorier/legender/myter handlar om själens inre resa emot självrealisationen

WTF? Jag gör det inte.

Citat:
... vilket ska ses som den enda vägen som leder till sanningen.

"And ye shall know the truth, and the truth shall make you free."

Vad är ditt argument?
Citera
2016-07-05, 02:06
Medlem
Finns ingen sanning allt är redan bestämt av gravitationen , det jag
skriver nu är redan nödvändigt hur sjukt det en verkar kan jag inte stoppa detta
meddelande
Citera
2016-07-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Bra start. Objektiv sanning finns.

Det var blommigt uttryckt och jag håller med.

Korrekt så vitt jag kan förstå.

Hmm...

Jaha ... men du ger oss inga argument för att det ska vara så.

WTF

Hur fungerar det tänker du?

Tycker du inte att det är av värde för eftervärlden att du är mer tydlig med dina definitioner. Det här är för mig väldigt grumligt.

Så det här är något som borde ligga i ett religionsforum, vad är det som händer här?

Oh wow ... du är alltså religiös. Varför skriver du inte i ett forum för religion?

Ja det gör jag.

WTF? Jag gör det inte.

Vad är ditt argument?

Jag följer inte någon religion eller någon annan specifik doktrin för den delen. Jag försöker se och hitta "pärlorna" i allt som innehåller sanning oberoende religiös åskådning eller vetenskaplig inrikting. Jag är alltså inte religiös i den bemärkelsen vilket jag också tydligt insinuerade i mitt tidigare inlägg. Ja du... Många av de antika filosoferna som kan sägas vara bland de mest betydelsefulla influerande kraft till vår tids moderna västerländska filosofi. De hade liknande tankegångar, som att allting som existerar ständigt rör sig emot ett specifikt enat mål t.ex, och begrepp som "logos" och vad hela det begreppet innebär kan tas upp i sammanhanget. Att du direkt avfärdar möjligheten att gestalter i myter/allegorier/religioner faktiskt är en symbolisk beskrivning av ditt eget medvetande ger mig en känsla att du kanske inte är redo för att se en mer djupgående förklaring/innebörd i saker och ting omkring dig. Joseph campbell författare till boken - "Hjälten med tusen ansikten" går detaljerat in och beskriver hur myter och legender runt om i hela världen tycks bestå av samma grundbudskap vilket handlar om själens resa att förstå vem han/hon är, och vilka svårigheter och hinder som måste passeras för att slutligen förvandlas/transformeras till den hyllade "hjälten". Jag vet att det blir svårt för många här, för den psykologiska kognitiva dissonansen är extremt stark hos vissa människor vilket gör att man gärna föredrar att skjuta budbäraren snarare än att man ifrågasätter sina egna värderingar/förhållningssätt/synsätt. Det är helt enkelt väldigt obehagligt för människors egon/självbild att acceptera att det någonsin skulle ligga något som helst fel eller brister i just deras egna värderingar eller världsbild. Jag ger inga mer ingående argument än det jag har hänvisat till och de två länkar som vidare diskuterar dessa synsätt. Men jag förväntar mig dock inte att du har viljan/kraften/törsten som jag anser krävs för att en person ska finna någonting värdefullt i dessa ändå, (bevisa mig gärna motsatsen).. Till alla andra som av en händelse finner dessa länkar värdefulla kan jag även hänvisa er vidare till denna länken vilket är en djupgående analys av en mycket välkänd modern allegori/storyline som bevisligen (om man klickar på länken) följer exakt samma mönster som jag tidigare redogjort för.

The Matrix trilogy decoded:
http://youtu.be/JvKEwr0iNA0

Även länk till boken:
http://www.adlibris.com/se/bok/hjalt...-9789186395018
Citera
2016-07-07, 13:46
Medlem
SVD kultursidor artikel från 2003:
ww.sydsvenskan.se/2003-10-04/hjalten-med-tusen-ansikten
Citera
2016-07-07, 15:02
Medlem
Citat:
SVD kultursidor artikel från 2003:
ww.sydsvenskan.se/2003-10-04/hjalten-med-tusen-ansikten

Sydsvenskan*
Citera
2016-07-08, 03:05
Medlem
Citat:
Jag följer inte någon religion eller någon annan specifik doktrin för den delen. Jag försöker se och hitta ... [edit] ... välkänd modern allegori/storyline som bevisligen (om man klickar på länken) följer exakt samma mönster som jag tidigare redogjort för.

The Matrix trilogy decoded:
http://youtu.be/JvKEwr0iNA0

Även länk till boken:
http://www.adlibris.com/se/bok/hjalt...-9789186395018

Skräp. Och nu undrar du varför dina tankar borde hamna i avfallskvarnen. Om du har det minsta tendens till kritiskt tänkande, vet du att de borde spolas bort eller hur, men du kan rädda tankarna genom att argumentera.

Börja med att diskutera originalfrågan.
Citera
2016-07-08, 10:16
Medlem
Citat:
Skräp. Och nu undrar du varför dina tankar borde hamna i avfallskvarnen. Om du har det minsta tendens till kritiskt tänkande, vet du att de borde spolas bort eller hur, men du kan rädda tankarna genom att argumentera.

Börja med att diskutera originalfrågan.

Haha.. Ja frågan är vem som tillför vad i denna tråden, som sagt jag tänker inte slösa min tid på någon som inte har en tillströmmelse av vad man kan kalla ett öppet sinnestillstånd.
Citera
2016-07-08, 10:26
Medlem
Citat:
Haha.. Ja frågan är vem som tillför vad i denna tråden, som sagt jag tänker inte slösa min tid på någon som inte har en tillströmmelse av vad man kan kalla ett öppet sinnestillstånd.

Tillstymmelse. Får skriva saktare nästa gång.
Citera
2016-07-08, 16:43
Medlem
Citat:
Öppet sinnestillstånd är inte eftersträvat om det innebär en bristande konklusion eller en konklusion utan goda argument.
Citera
2016-07-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantokrator
Öppet sinnestillstånd är inte eftersträvat om det innebär en bristande konklusion eller en konklusion utan goda argument.

Jag håller helt och hållet med dig. Ge mig gärna ett bra motargument varför t.ex Joseph campbell, som under sin livstid bl.a erhöll professorstitel i mytologi ska förpassas till "avfallskvarnen"? Jag noterar att det har varit ganska skralt på den fronten "att med goda argument" avfärda allt jag försökt redogöra för, du har väl inte tillfört mer än i stil med "DU HAR FEL". Läs gärna boken först innan du kallar allt som inte går i linje med din egen övertygelse för skräp, det var ungefär vad jag menade med att eftersöka/sträva efter ett öppet sinnestillstånd. Jag vill inte att någon "tror" på det jag försöker förmedla här utan endast du och ditt eget inre sökande av sanningen är av essentiell betydelse. Hur ska du någonsin finna någonting om du inte söker, eftersträvar eller har begäret för att finna/upptäcka/erhålla det? Kan man med endast logiskt argumenterande förklara var exempelvis kärlek är? Likt fenomen som kärlek går sanningen bortom det enbart logiska och rationella tänkandet. Jag tror inte vi i mänskligt/fysiskt tillstånd kan förmå att förstå allting i dess fullaste form men jag är övertygad att vi kan se konturerna/skepnaden av den, vi kan urskönja dess mönster och vilken riktning som för oss närmre den. Logiskt och rationellt tänkande i symbios med intuitionen och samverkan med den inre kompassen/samvetet innebär att följa eller vandra vad som har kallats för "medelvägen" eller "the narrow path". Den esoteriska tolkningen av att bringa vänster hjärnhalva samman med den högra och igenom detta uppnå "the alchemical marriage" vilket "föder" ett högre medvetandetillstånd, detta är den symboliska representationen/tolkningen utav den sk. "medelvägen".
Jag skriver inte här för att övertyga dig, för jag känner igen tankemönstret och förstår att det jag skriver här går alldeles för långt utanför dina kognitiva spärrar/ramar. Har du inget mer att tillföra än "Du har fel" så kommenterar jag inte ytterligare dina inlägg. Ta det inte personligt, men jag tror inte vi kommer längre än så här tyvärr.

För den som finner det jag skriver om som tilltalande/intressant kan jag tipsa om nedanstående länkar.
Enkel förklaring av den spirituella innebörden av alkemin:
http://youtu.be/Et7dcjQQIKA

Mer djupgående förklaring av alkemin:
http://youtu.be/Z69R7daSQZA
Citera
2016-07-09, 04:24
Medlem
Citat:
Jag håller helt och hållet med dig. Ge mig gärna ett bra motargument varför t.ex Joseph campbell, som
under sin livstid bl.a erhöll professorstitel i mytologi ska förpassas till "avfallskvarnen"?

Det hjälper inte att peka på en auktoritet för att lägga tegelstenar i sitt argument. Vad har Joseph Cambell att säga i frågan.

Citat:
Jag noterar att det har varit ganska skralt på den fronten "att med goda argument" avfärda allt jag försökt redogöra för, du har väl inte tillfört mer än i stil med "DU HAR FEL". Läs gärna boken först innan du kallar allt som inte går i linje med din egen övertygelse för skräp, det var ungefär vad jag menade med att eftersöka/sträva efter ett öppet sinnestillstånd.

Vad har du redogjort för och vad är din tes.

Citat:
Jag vill inte att någon "tror" på det jag försöker förmedla här utan endast du och ditt eget inre sökande av sanningen är av essentiell betydelse. [babbel] ...

För den som finner det jag skriver om som tilltalande/intressant kan jag tipsa om nedanstående länkar.
Enkel förklaring av den spirituella innebörden av alkemin:
http://youtu.be/Et7dcjQQIKA

Mer djupgående förklaring av alkemin:
http://youtu.be/Z69R7daSQZA

Varför har du svarat i den här tråden? Vad är essensen i Joseph Cambells filosofi. Du kan inte bara sätta ner foten och ge oss länkar. För att bli tagen på allvar måste du smälta och omformulera de åsikter du läst i dina serietidningar. Ansträng dig, du kan bättre än detta.
Citera
2016-07-09, 12:56
Medlem
Citat:
Det hjälper inte att peka på en auktoritet för att lägga tegelstenar i sitt argument. Vad har Joseph Cambell att säga i frågan.

Vad har du redogjort för och vad är din tes.

Varför har du svarat i den här tråden? Vad är essensen i Joseph Cambells filosofi. Du kan inte bara sätta ner foten och ge oss länkar. För att bli tagen på allvar måste du smälta och omformulera de åsikter du läst i dina serietidningar. Ansträng dig, du kan bättre än detta.

Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem (latin "argument mot personen"), är ett osakligt argument och därmed ett argumentationsfel eller felslut inom retoriken som handlar om en argumentatörs karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan.
Kommer tyvärr att ignorera dina framtida inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in