Citat:
Bra start. Objektiv sanning finns.
Citat:
Sanningen är som ett svar till en specifik matematisk ekvation, svaret finns redan oberoende av mänsklig observation. Det spelar ingen roll om svaret inte har upptäckts av människan eller hur komplex den någonsin skulle kunna anses vara då det sanna svaret redan finns oberoende av vad människors personliga tro/åsikt förhåller sig till svaret om saken i fråga. Sanningen är det som är och har varit och kommer att bli.
Det var blommigt uttryckt och jag håller med.
Citat:
Universum är sprunget ur en enda singularitet av energi/massa allting som finns och som någonsin har funnits är sprunget från denna enighet/oförstörbarhet/evighet, kalla den källan/medvetandet/gud vad som helst som passar för dig, denna energin är enligt fysikens egna lagar oförstörbar och evig.
Korrekt så vitt jag kan förstå.
Citat:
Problemet med "oss" människor är att vi känner oss eller tror oss vara separerade från allting omkring oss då vi ser allting omkring oss som skiljt från oss själva då vi inte förmår att skåda/urskönja hur allting omkring oss i sitt SANNA tillstånd hör ihop och är sammanlänkat. Likt en enda stor vas vars delar sprängts i oräkneliga delar hör delarna samman och vårt mål är att förstå att vi är en del av en helhet och som åter vill hitta tillbaka till det och bli en hel enighet igen.
Hmm...
Citat:
Separationen är och var endast en illusion en lögn som behövde uppenbaras för att delarna skulle förstå att det de söker den längtan som alltid funnits inom dem är önskan om att få återgå till sin sanna form och bli hel igen. Allting som leder tillbaka till detta tillståndet leder oss också till sanningen och allting som leder oss längre ifrån detta tillståndet är vad sanningens motsats är
Jaha ... men du ger oss inga argument för att det ska vara så.
Citat:
Om du väljer att se de flesta religiösa myter legender i detta ljuset förstår du också hur de ledande gestalterna i dessa allegorier också är delar av ditt eget medvetande.
WTF
Citat:
Satan som i sitt språkliga ursprung kommer från hebreiskan och betyder i stil med "den som står i opposition/den som hindrar" vilket i sammanhanget ska förstås som det det mänskliga egot/personat/ytan/masken vilket hindrar oss från att förstå vårt sanna/verkliga natur samt vårt sanna mål.
Hur fungerar det tänker du?
Citat:
För egot står i opposition till enigheten/helheten/samhörigheten, myten om Satan var om en ängel som ville bryta sig loss och göra sig själv till gud själva grunden betydelsen av Satan är egots önskan om att av egen vilja separera sig från alltet.
Tycker du inte att det är av värde för eftervärlden att du är mer tydlig med dina definitioner. Det här är för mig väldigt grumligt.
Citat:
Om vi tar kristendomens symboliska esoteriska koncept av Jesus historien handlar den om mycket kortfattat om hur människan måste dö och återuppstå/återfödas för att den ska bli hel igen.
Så det här är något som borde ligga i ett religionsforum, vad är det som händer här?
Citat:
"ingen kommer till fadern utom igenom mig" ingen kan förmå att se alltet/enigheten/Gud om den inte samtidigt är villig att ge upp egot/separationen/lögnen/illusionen. Genom att ge upp lögnen av det separerade egot och bli född på nytt vinner du förståndet över alltet, för du är själv en del av alltet. Jesus ska ses som en symbolisk nyckel som öppnar låset till "det inre kungariket".
Oh wow ... du är alltså religiös. Varför skriver du inte i ett forum för religion?
Citat:
Förknippar du instinktivt namnet Jesus med bokstavstroende naiva blint troende religiösa människor
Ja det gör jag.
Citat:
... kan du välja vilken myt som du själv vill i stort sett alla av dessa allegorier/legender/myter handlar om själens inre resa emot självrealisationen
WTF? Jag gör det inte.
Citat:
... vilket ska ses som den enda vägen som leder till sanningen.
"And ye shall know the truth, and the truth shall make you free."
"And ye shall know the truth, and the truth shall make you free."
Vad är ditt argument?