Citat:
Ursprungligen postat av
Rasquit
Tjena alla.
Har alltid tränat rätt mycket, oftast med uppehåll något år här och där.
Har rätt bra rutiner och har inga problem att bygga muskler. Är 35.
För ett drygt halvår sedan installerade jag ett rätt komplett gym hemma i huset och har kört hård bulkning sedan Februari, viktuppgång nästan 20 kg.
Är 196 cm och väger 112 kg, jäkligt stark och välbyggd, inga överflödskilon.
När det kommer till bänkpressen är jag pinsamt svag för någon av min storlek.
Jag kör 8x3, och klarar inte mer än 80 kg trots att jag köttar på 110%!👎
Maxar aldrig, men skulle ha rejält svårt att klara 100 kg, 95 kanske.
På sista tiden får jag ofta rejält ont i mitten av ryggen med efter bänkpressen. Direkt efter, under passet.
Jag har inte alls samma sorts problem i några andra moment, det måste bero på min bedrövliga teknik 😆
Någon som har tips på vad man kan prova?
För man fråga vad du gör i böj och marklyft?
Jag tror det kan vara som så att du är väldigt dåligt byggd för bänkpress. Du är ju väldigt lång... Har du långa armar?! Då har du förmodligen en väldigt lång luftväg vilket inte direkt underlättar för dig...
Jag är inte heller så bra i bänk... Jag är 185, väger 93-95 kg. Nu har jag blivit mycket bättre i bänk då jag kör 7x3 på 110 med paus, 130 har jag lyft som mest.
Teknikpris:
Arbeta med startpositionen. Få ihop skulderbladen, arbeta med andningen, se till att hela foten är i och få in hälarna bakom knäna då du får en bra brygga samt att du får bra legdrive.
Träningstips:
Var är din "Sticking point"? Dvs fastnar du i bottenläget eller flera cm ovanför bröstet?
Om du fastnar i bottenläget: kör bänk med paus.
Om du fastnar högre upp: bänkpress med kedjor, band, boardpress, floorpress etc..
Andr assistansövningsr du kan köra för att bli bättre i bänk:
Militärpress
Dips
Chins
Rodd
Sned hantelpress
Armhävningar
Armhävningar med kedjor
Medicinbollskast
Plyometriska armhävningar
Hoppad att jag har varit till någon hjälp i alla fall...