Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.swift
Jag och min fru ska skiljas men vi har tnkt att fixa allt sjlva d vi fortfaranda kan prata med varandra.
Men det jag funderar p r att hur fan gr man med boln dr vi str som tcknade bda p och dr jag kommer bo kvar i huset samt privatln som r vrt gemensamma men dr hon str sjlv p?? Ska sklat dela lika s bra det gr. Vill inte dra in en bodelare.
Behver hjlp hr..
Fr bolnet pratar ni med banken och kollar om de godknner att ha bara en av er som lntagare. Gr de inte det s har ni ju inget annat val n att slja bostaden, men positivt r att ni iaf vet vad som gller och slipper diskutera alternativ ni nd inte kan vlja.
r det ok att en eller bda ensamt tar ver lnet s kper den som vill ha bostaden ut den andra, men det ska ske till marknadsvrdet (med skatteeffekter fr den som sljer sin halva) s ni fr se till att vrdera bostaden fr att f fram en vettig kpeskilling. Det ni verkligen ska undvika r att den ena bor kvar men den andra str kvar p bolnet, fr det kan leda till en massa trkigheter lngre fram. Exempelvis kan exet komma om fem r och krva att bostaden sljs bara fr att exet behver kunna ta ett nytt ln till en ny bostad, eller s kan exet krva dig p halva vinsten vid frsljningen eftersom exet faktiskt stllt upp som borgenr p lnet osv osv. Den situationen vill man inte hamna i, s slj hellre n att bda tv str kvar p lnet.
Om privatlnet gtt till konsumtion, blir det antagligen enklast om du tar ett eget privatln p halva den summa som finns kvar p lnet och sedan fr du ver den summan till exet. Sen r det upp till henne om hon vill amortera bort hlften av lnet fr den summan.
Om privatlnet gtt till nnting, en bil exempelvis, s kan ni slja bilen och sen dela lika p vinst/frlust efter att lnet betalats tillbaka. Vill exet ha bilen s behver ni vl inte gra nnting, vill du ha den s fr du lsa finansieringen (tex genom att ta ett eget privatln som r lika stort som lnet r idag, och sedan fra ver den summan till exet).