2016-06-24, 22:44
Medlem
Jag och min fru ska skiljas men vi har tnkt att fixa allt sjlva d vi fortfaranda kan prata med varandra.
Men det jag funderar p r att hur fan gr man med boln dr vi str som tcknade bda p och dr jag kommer bo kvar i huset samt privatln som r vrt gemensamma men dr hon str sjlv p?? Ska sklat dela lika s bra det gr. Vill inte dra in en bodelare.
Behver hjlp hr..
Citera
2016-06-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.swift
Jag och min fru ska skiljas men vi har tnkt att fixa allt sjlva d vi fortfaranda kan prata med varandra.
Men det jag funderar p r att hur fan gr man med boln dr vi str som tcknade bda p och dr jag kommer bo kvar i huset samt privatln som r vrt gemensamma men dr hon str sjlv p?? Ska sklat dela lika s bra det gr. Vill inte dra in en bodelare.
Behver hjlp hr..
Fr bolnet pratar ni med banken och kollar om de godknner att ha bara en av er som lntagare. Gr de inte det s har ni ju inget annat val n att slja bostaden, men positivt r att ni iaf vet vad som gller och slipper diskutera alternativ ni nd inte kan vlja.

r det ok att en eller bda ensamt tar ver lnet s kper den som vill ha bostaden ut den andra, men det ska ske till marknadsvrdet (med skatteeffekter fr den som sljer sin halva) s ni fr se till att vrdera bostaden fr att f fram en vettig kpeskilling. Det ni verkligen ska undvika r att den ena bor kvar men den andra str kvar p bolnet, fr det kan leda till en massa trkigheter lngre fram. Exempelvis kan exet komma om fem r och krva att bostaden sljs bara fr att exet behver kunna ta ett nytt ln till en ny bostad, eller s kan exet krva dig p halva vinsten vid frsljningen eftersom exet faktiskt stllt upp som borgenr p lnet osv osv. Den situationen vill man inte hamna i, s slj hellre n att bda tv str kvar p lnet.

Om privatlnet gtt till konsumtion, blir det antagligen enklast om du tar ett eget privatln p halva den summa som finns kvar p lnet och sedan fr du ver den summan till exet. Sen r det upp till henne om hon vill amortera bort hlften av lnet fr den summan.

Om privatlnet gtt till nnting, en bil exempelvis, s kan ni slja bilen och sen dela lika p vinst/frlust efter att lnet betalats tillbaka. Vill exet ha bilen s behver ni vl inte gra nnting, vill du ha den s fr du lsa finansieringen (tex genom att ta ett eget privatln som r lika stort som lnet r idag, och sedan fra ver den summan till exet).
Citera
2016-06-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
r det ok att en eller bda ensamt tar ver lnet s kper den som vill ha bostaden ut den andra, men det ska ske till marknadsvrdet (med skatteeffekter fr den som sljer sin halva) s ni fr se till att vrdera bostaden fr att f fram en vettig kpeskilling.
Nej, det r jttedumt att kpa ut den andre eftersom det som du sger blir skatt fr bgge parter. Stmpelskatt fr kparen och eventuell vinstskatt fr sljaren. Det man ska gra r en bodelning dr man bodelar ver bostaden p den ena parten. Sjlvklart mste man d rkna av skatten nr man rknar ut hur mycket man ska lsa ut sin respektive med.
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Det ni verkligen ska undvika r att den ena bor kvar men den andra str kvar p bolnet, fr det kan leda till en massa trkigheter lngre fram. Exempelvis kan exet komma om fem r och krva att bostaden sljs bara fr att exet behver kunna ta ett nytt ln till en ny bostad, eller s kan exet krva dig p halva vinsten vid frsljningen eftersom exet faktiskt stllt upp som borgenr p lnet osv osv. Den situationen vill man inte hamna i, s slj hellre n att bda tv str kvar p.
Ta allt ovanstende med ngra nvar salt... Problemen som kan uppst om man inte upprttar ett skriftligt bodelningsavtal r att t.ex Lantmteriet inte kommer godknna framtida frsljningar eller pantsttningar av huset utan exets samtycke. Att denne har rtt till halva vinsten bara fr att hon str med p lnen stmmer inte alls.
Citera
2016-06-27, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltan
Nej, det r jttedumt att kpa ut den andre eftersom det som du sger blir skatt fr bgge parter. Stmpelskatt fr kparen och eventuell vinstskatt fr sljaren. Det man ska gra r en bodelning dr man bodelar ver bostaden p den ena parten. Sjlvklart mste man d rkna av skatten nr man rknar ut hur mycket man ska lsa ut sin respektive med.
Intressant. Hr frklarades det ganska vl: http://bodelning.nu/bodelning-aktens...-av-fastighet/

Det du syftar p r att om man bodelar fastigheten s verfrs hela kapitalvinstskatten till den som behller bostaden. Man ska drfr se till att dra bort halva vinstskatten frn den summa som den utkpta partnern fr. S har man de pengarna "i minne" till nr man sjlv sljer senare. Lter vettigt:
Citat:
Det r vanligt att den ena maken vertar den gemensamma bostaden i samband med bodelningen. Den andra maken skall d givetvis kompenseras ekonomiskt fr detta. Om en fastighet verlts genom ett bodelningsavtal s behver inte den verltande maken betala ngon kapitalvinstskatt. Istllet fr den make som vertar fastigheten betala kapitalvinstskatt fr hela fastigheten nr denne i sin tur avyttrar fastigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltan
Ta allt ovanstende med ngra nvar salt... Problemen som kan uppst om man inte upprttar ett skriftligt bodelningsavtal r att t.ex Lantmteriet inte kommer godknna framtida frsljningar eller pantsttningar av huset utan exets samtycke. Att denne har rtt till halva vinsten bara fr att hon str med p lnen stmmer inte alls.
P vilket stt skulle exet inte ha rtt till halva vinsten? Hon har ju tagit halva risken genom att vara medlntagare under alla r efter skilsmssan, och sledes varit fullt terbetalningsskyldig ifall du p ngot stt skulle ha strulat till det med din ekonomi. Det r fullt rimligt att hon kan yrka p ersttning fr detta ansvar, inte minst om bostaden senare sljs med vinst. Fast mer troligt r frsts att hon sjlv behver lneutrymmet till en egen bostad i ett lge d hon inte alls r lika samarbetsvillig som hon r nu. Och d mste du ju avyttra till marknadsvrdet, dvs halva vinsten blir hennes. Drmed inte sagt att hon kommer stlla till besvr senare, men risken fr problem r ltt att bli av med genom att se till att hon inte lngre r medlntagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in