2016-06-24, 12:23
Medlem
Hej!

Har efter olycka ägnat mig åt att läsa och ifrågasätta det mesta. I en livskris som säkert många här haft eller har så gäller det att försöka hitta fotfäste igen.

För mig har Pema chödron och Alexander bards idéer och förklarande stöttat mig oerhört. Har läst fler författare och olika dokumentärer och tycker vi har mycket nytt att lära och tänka. De gamla religioner och synsätt på gud och själ är oerhört föråldrat och jag håller med Bard om att vi behöver skapa något nytt som vi lättare kan relatera till och nyttja.

Jag håller absolut inte med allting men synteism är mycket intressant och det ligger mycket sanning i denna filosofi. Att kalla den en religion är för mig svårt men jag tror det finns ett behov eller en annat betraktelse i våran tidsålder som jag tror Bard m.m har satt fingret på.

Pema har med sina uttryck och empati också skapat en ny syn på tragedi eller livskris etc. Hon har också hjälpt mig mycket.

Hur tycker ni om dessa personer och har ni fått klarhet eller insikt i något?

Livet är en ständig kamp där ingenting fås gratis. Ångest och oro har vi nog alla inom oss. Vi kanske kan lära oss att acceptera och bearbeta psykologiskt de kriser och problem vi lider av men för det krävs insikt och en syn som är betydligt mer empatisk och samtidigt självkritisk är den vi har i dagsläget.

Mvh
Citera
2016-06-24, 19:35
Medlem
Läs lyssna på Wayne Dyer.
Citera
2016-06-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Läs lyssna på Wayne Dyer.

Tack för tipset, ska kolla!

Mvh
Citera
2016-06-27, 11:43
Medlem
Vill föra tanken mot kommande generationers behov av religion och syn på "andligt eller spirituellt".

Internet är ett faktum och alla födda från början av 90 talet och bakåt minns tydligt skillnaderna fram till nu. Det är oerhört kort tid och hastigheten kontra generationsklyftorna är inne på helt ny mark. Eller har jag fel?

Min far hade inte elektricitet i huset han växte upp i. Nu sköter han allt från ekonomi till social kontakt via en laptop i knät eller en telefon utan sladd.

Vi kan idag länka varandra den här informationen på ett helt nytt sätt och då bör liknande diskussioner, författare och föreläsare nå större massor. Mycket större massor. Givetvis kommer synen förändras i följd med vetenskapliga svar bekräftas och tiden går.

De kommande generationerna kommer ha betydligt mer insikt om varandra och jag tror religion "växer" bort med tiden. Men inte utan att ersättas med något.

Så vad tror ni blir kvar?
Citera
2016-07-04, 14:56
Medlem
Hoppas på mer intresse för synteism här på flashback.
Citera
2016-07-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonadedicaprio
Vad fan är synteism för något? en "religion" som Idol Alexander Bard har flummat fram eller vad?
Länk till synteismen?
Citera
2016-07-13, 22:28
Medlem
stereofreak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Vad fan är synteism för något? en "religion" som Idol Alexander Bard har flummat fram eller vad?
Länk till synteismen?

Jag hittade den här
http://caminomagasin.se/nyheter/2014...en-tro-var-tid
Citera
2016-07-14, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stereofreak999
Jag hittade den här
http://caminomagasin.se/nyheter/2014...en-tro-var-tid

Det här är så idiotiskt att jag nästan blir förälskad. Det triggar min beskyddande personlighet.
Citera
2016-07-14, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realokerad
Vill föra tanken mot kommande generationers behov av religion och syn på "andligt eller spirituellt".

Internet är ett faktum och alla födda från början av 90 talet och bakåt minns tydligt skillnaderna fram till nu. Det är oerhört kort tid och hastigheten kontra generationsklyftorna är inne på helt ny mark. Eller har jag fel?

Min far hade inte elektricitet i huset han växte upp i. Nu sköter han allt från ekonomi till social kontakt via en laptop i knät eller en telefon utan sladd.

Vi kan idag länka varandra den här informationen på ett helt nytt sätt och då bör liknande diskussioner, författare och föreläsare nå större massor. Mycket större massor. Givetvis kommer synen förändras i följd med vetenskapliga svar bekräftas och tiden går.

De kommande generationerna kommer ha betydligt mer insikt om varandra och jag tror religion "växer" bort med tiden. Men inte utan att ersättas med något.

Så vad tror ni blir kvar?
Kvantfysik (kvantmekanik). Ju mer man förstår av kvantfysik, ju större blir mysteriet.
Citera
2016-07-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonadedicaprio

Ja, visst finns det någon form av tanke där!

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Länk till synteismen?

Tycker nog det är svårt att kalla det borde Alexanders och att det är religion. Iallafall inte för mig, vill hellre säga filosofi och en konst, skrivet av en filosof som läst andra filosofers verk och därigenom skapat en konstform.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Kvantfysik (kvantmekanik). Ju mer man förstår av kvantfysik, ju större blir mysteriet.

Ja det är oerhört fascinerande! Har väldigt begränsad förståelse i området men som lekman är jag ändå helt tagen av verkligheten.

Det finns så mycket magi i naturen, i universum. Var enda liten detalj där ute är enastående!

Jag har inget behov av religion.
Det är fullt tillräckligt med verkligheten runt omkring mig hela tiden, varje dag. Det är sann magi.

Många lärda pratar om samma sak, fast ur olika perspektiv och från olika kulturer.
Många av oss tycker och tänker samma sak men vi benämner det olika. Även "gud" och jaget/ själen kan vi ha gemensamt med eller utan att vara religiös. Det är hur du väljer att betrakta det.

Därmed skapar vi då vår egen gud, vår egen religion. Där vi är medvetna om vetenskapen och vandrar hand i hand med insikt snarare än tro.

Nu blandar jag och ger lite här så jag citerar absolut inte någon eller något men det är vad jag tror det handlar om i korta drag.

Väl mött!
Citera
2016-07-27, 16:11
Medlem
stereofreak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det här är så idiotiskt att jag nästan blir förälskad. Det triggar min beskyddande personlighet.

Försökte ha ett öppet sinne till det men alltså, det är ju så jävla löjligt. Haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in