Citat:
Ursprungligen postat av
lemonadedicaprio
Hoppas på mer intresse för synteism här på flashback.
Ja, visst finns det någon form av tanke där!
Citat:
Ursprungligen postat av
Xuno
Vad fan är synteism för något? en "religion" som Idol Alexander Bard har flummat fram eller vad?
Länk till synteismen?
Tycker nog det är svårt att kalla det borde Alexanders och att det är religion. Iallafall inte för mig, vill hellre säga filosofi och en konst, skrivet av en filosof som läst andra filosofers verk och därigenom skapat en konstform.
Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Kvantfysik (kvantmekanik). Ju mer man förstår av kvantfysik, ju större blir mysteriet.
Ja det är oerhört fascinerande! Har väldigt begränsad förståelse i området men som lekman är jag ändå helt tagen av verkligheten.
Det finns så mycket magi i naturen, i universum. Var enda liten detalj där ute är enastående!
Jag har inget behov av religion.
Det är fullt tillräckligt med verkligheten runt omkring mig hela tiden, varje dag. Det är sann magi.
Många lärda pratar om samma sak, fast ur olika perspektiv och från olika kulturer.
Många av oss tycker och tänker samma sak men vi benämner det olika. Även "gud" och jaget/ själen kan vi ha gemensamt med eller utan att vara religiös. Det är hur du väljer att betrakta det.
Därmed skapar vi då vår egen gud, vår egen religion. Där vi är medvetna om vetenskapen och vandrar hand i hand med insikt snarare än tro.
Nu blandar jag och ger lite här så jag citerar absolut inte någon eller något men det är vad jag tror det handlar om i korta drag.
Väl mött!