Citat:
Ursprungligen postat av
digitaltjitter
Ok. Tack visste inte man behövde ha växel i. Kan man lägga i växel bak o fram när motorn är av utan att det skadar?
Jag hade tydligen haft choken åt fel håll för nu fungerar den kanon. Utan kanske när man kör 3 knop för då vill den nästan dö.
Ska man göra något när man kört den, stänger ni av den direkt eller låter ni den gå på tomgång en stund?
Det är ingen fara alls att lägga i växel när motorn inte är igång.
Tänk dock på att om du ska tilta upp motorn enligt tipset från skribenten ovan så fungerar det inte om backen är i då motorn spärras då för att den inte ska tilta upp sig själv när du backar.
Bra att det är nya stift men kolla att det verkligen är rätt nummer på dom också så ingen har chansat på att det nog kommer att funka med ett par andra för att de som det ska vara var slut på macken.
Det är aldrig fel att låta den gå på tomgång typ 30sek eller en minut innan man stänger av den, så den hinner lugna ner sig lite, jag vill minnas att vid inkörningen av en sådan motor när den var ny så skulle man vid start låta den gå två minuter innan man belastade den och låta den gå två min utan belastning innan man stängde av den. Så vill man vara extra mån om motorn så är det inte fel att vänta lite innan man stänger av den.
Angående den som behöver pumpa på blåsan så tyder det på att han har ett läckage någonstans, antingen en liten spricka i blåsan eller vid kopplingarna så att den inte håller trycket.
Att den går dåligt på lågvarv kan bero på att du har för mycket olja i bensinen, har själv gjort misstaget många gånger att slänga i en slurk extra av ren omtänksamhet till motorn då man lätt får för sig att 1% är för lite och fått sådana problem som du beskriver, fast oftast är det tomgången som försvinner, sedan jag slutat att extra slurka med olja har de problemen upphört utan att jag gjort något annat nu tuffar den på lika bra som en fyrtakt på lågvarv i timmar om det behövs.