• 1
  • 2
2016-06-24, 11:59
Medlem
Hej

Har en båt med en Yamaha utombordare från typ 1985.

Den dog efter jag kört rejält och sen va tvungen att gå på typ tomgång vid hamnen.
Jag misstänker att den får för lite bränsle, kan de bero på bränsleblåsan måste bytas att den inte håller uppe trycket tillräckligt.
Och så ryker det lite vit rök tycker jag och ska det bubbla så mycket nere vid motorn i vattnet?
Man är helt ny och vågar inte köra ut i havet innan man litar på grejerna.
Men skvallerstrålen verkar ok va?

Tycker ni att denna går normalt på tomgång??

http://youtu.be/p08iFvdERCA
Citera
2016-06-24, 12:09
Medlem
har du öppnat luftningen till tanken så det inte blir undertryck?

det som bubblar är avgaserna som släpps ut under vattnet för att det inte ska låta så mkt
Citera
2016-06-24, 17:39
Medlem
Ja luftningen är öppen. Motorn låter högt som fan så kan ju va att de inte släpps ner tillräckligt långt ner. Kanske för kort rigg mot båten.
Citera
2016-06-24, 18:22
Medlem
Om motorn går på tomgång och man schokar i några sekunder och den inte dör eller börjar bluddra så måste den väl få för lite bensin??

Pumpar ni upp i blåsan + schokar eller är det kaka på kaka?
Citera
2016-06-24, 20:06
Medlem
Iloveludas avatar
Skvallerstrålen verkar vara okej. Bubblandet under vattnet är som nämnts avgaserna och helt normalt. Blåsan på slangen påverkar inte gången när motorn väl går.
Citera
2016-06-25, 05:17
Medlem
Har du bytt tändstift?
Det är klassiskt på yamaha att de får problem som man tror beror på bränslematning etc etc när tändstiften börjar bli dåliga, av din beskrivning angående körningen så tippar jag lite på det.
Gick motorn bra innan så börja inte skruva på förgasaren det först du gör.
Kolla och rengör filtret/silen i tanken också det brukar vara en sak som glöms bort och som sedan kan göra att folk börjar skruva sönder motorn lite här o där i sin jakt på effekten som saknas.
Angående blåsan på slangen så är det som ovanstående säger, men om du vill vara säker på att den är som den ska så är det bara att känna på den när du kör, den ska vara hård och inte gå att trycka ihop nämnvärt om den är som den ska vara.
Det går inte riktigt att säga hur man gör när man startar då det är lite individuellt på motorerna, normalt behöver jag aldrig pumpa innan start men ibland när det är riktigt varmt väder och solen har legat på så kan det behövas ett tryck på blåsan har jag noterat.Choken är också ungefär samma sak normalt räcker det med halv på min men om det är väldigt fuktigt så behöver den full.
Du kommer underfund med knepen när du har börjat känna din motor ordentligt.
Strålen var det inget fel på och ljudet får man leva med om man kör äldre utombordare.
Senast redigerad av lokalen 2016-06-25 kl. 05:26.
Citera
2016-06-25, 08:38
Medlem
Ok då kan jag släppa blåsan ifall den inte påverkar när motorn är igång.
Tändstiften är nya och tidigare ägaren hade aldrig några problem.

Någon har skrivit att han måste trycka på bränsleblåsan när han hade kört en stund för att den skulle fortsätta gå.
Det kan ju inte hjälpa han då ju?

Var nere och startade de igårkväll och då gick den igång och gick fint på tomgång. Men vågade inte riktigt köra iväg.

Finns det någon som helst mening att schoka efter att motorn gått igång?

Finns det något positivt med att varva upp motorn på tomgång innan man kör iväg?
Citera
2016-06-25, 09:13
Medlem
Jag tänkte jag skulle fetta nipplarna lite men lyckades inte tilta upp motorn.
Den lilla spärren syns ju på videon, de är väl bara att skjuta upp den 3cm och samtidigt som jag drar? Missar jag något?

Jag råkade blandar ca 2.5% olja men de kan väl inte påverka?
Citera
2016-06-25, 11:42
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Inga konstigheter på videon i alla fall. Test att pumpa på blåsan när du kör, ifall den går bättre då är det troligen något fel på bränslesystemet. Då får du gå igenom allt från tank till förgasare. Lägg i växel när du ska fälla upp motorn.
Citera
2016-06-25, 13:18
Medlem
Ok. Tack visste inte man behövde ha växel i. Kan man lägga i växel bak o fram när motorn är av utan att det skadar?

Jag hade tydligen haft choken åt fel håll för nu fungerar den kanon. Utan kanske när man kör 3 knop för då vill den nästan dö.

Ska man göra något när man kört den, stänger ni av den direkt eller låter ni den gå på tomgång en stund?
Citera
2016-06-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av digitaltjitter
Ok. Tack visste inte man behövde ha växel i. Kan man lägga i växel bak o fram när motorn är av utan att det skadar?

Jag hade tydligen haft choken åt fel håll för nu fungerar den kanon. Utan kanske när man kör 3 knop för då vill den nästan dö.

Ska man göra något när man kört den, stänger ni av den direkt eller låter ni den gå på tomgång en stund?
Det är ingen fara alls att lägga i växel när motorn inte är igång.
Tänk dock på att om du ska tilta upp motorn enligt tipset från skribenten ovan så fungerar det inte om backen är i då motorn spärras då för att den inte ska tilta upp sig själv när du backar.
Bra att det är nya stift men kolla att det verkligen är rätt nummer på dom också så ingen har chansat på att det nog kommer att funka med ett par andra för att de som det ska vara var slut på macken.

Det är aldrig fel att låta den gå på tomgång typ 30sek eller en minut innan man stänger av den, så den hinner lugna ner sig lite, jag vill minnas att vid inkörningen av en sådan motor när den var ny så skulle man vid start låta den gå två minuter innan man belastade den och låta den gå två min utan belastning innan man stängde av den. Så vill man vara extra mån om motorn så är det inte fel att vänta lite innan man stänger av den.
Angående den som behöver pumpa på blåsan så tyder det på att han har ett läckage någonstans, antingen en liten spricka i blåsan eller vid kopplingarna så att den inte håller trycket.

Att den går dåligt på lågvarv kan bero på att du har för mycket olja i bensinen, har själv gjort misstaget många gånger att slänga i en slurk extra av ren omtänksamhet till motorn då man lätt får för sig att 1% är för lite och fått sådana problem som du beskriver, fast oftast är det tomgången som försvinner, sedan jag slutat att extra slurka med olja har de problemen upphört utan att jag gjort något annat nu tuffar den på lika bra som en fyrtakt på lågvarv i timmar om det behövs.
Citera
2016-06-25, 21:07
Medlem
Tackar så mycket för all hjälp.
Ska ta 1.5-2% olja nu o inte mer.

Ska nog låta den gå på tomgång några min innan och efter.

När jag lägger i backen så slirar det innan den går i.
Är det skadligt att ha det så eller är det ok så länge backen går i sen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in