"
Ella Berger
60 procent av den svenska exporten går till EU, sju procent till Storbritannien."
Varför skulle någon skriva ett sådant inlägg om denne inte var partisk? Det säger absolut ingeting ändå kan man få känslan av att vi har EU att tacka för 60 % av exporten och att den kommer försvinna om EU skulle upplösas.
Tittar man på siffrorna är det dock bara rent bullsnack från Ella på propagandaministeriet:
Kod:
Land Exportandel
Norge 9,6
Storbritannien 6,3
Ok, Norge ligger bättre geografiskt men har å andra sidan en mycket mindre befolkning. Trots att Norge står utanför EU exporterar vi mycket mer till Norge.
Kod:
Schweiz 1,3
Österrike 0,9
Schweiz och Österrike är mer jämförbara vad gäller storlek och geografiskt läge men även i detta fallet tar icke-EU-landet förstaplatsen.
Visst man kan säkert vända på siffrorna så att det ser ut som att EU i princip är ett måste för att man ska kunna exportera, personligen tror jag dock det är bullshit. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt att exportera till länder utanför EU. Det är bara politiker som är sugna på att ta åt sig äran för något, som alltid. De vill förstås berättiga sin existens. Vill företag exportera till något land så gör man det, EU eller ej.
Exporterar lite i jobbet (ytterst lite, vill inte påstå att jag är någon highroller) både till Norge och vissa EU-länder och generellt kan jag säga att Norge är enklare för att det är ett land med lite ordning och reda. De kulturella skillnaderna mot sydöstra EU är ett mycket större hinder än vad Norges självständighet någonsin kommer bli.