2019-04-02, 10:06
Medlem
jag håller tummarna för en hård brexit men det är uppenbart att etablissemanget gör sitt yttersta för att förhindra detta.
Citera
2019-04-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Enligt BBC så var Boles det:
Boles resigns Conservative whip..
https://www.bbc.com/news/av/uk-politics-47779760/brexit-votes-boles-resigns-conservative-whip-after-vote-defeat

Formuleringen "Boles resigns Conservative whip" är verkligen vilseledande. Jag uppfattade det också som att han varit tories' (de konservativas) inpiskare i underhuset. Har just kollat upp artikeln om honom på engelska WP och hajar fortfarande inte vad han hade för roll om han inte var just inpiskare ("resigned the party whip"). Eller har de flera olika under-inpiskare och en "chief whip" för partiet (vilken alltså inte var Boles)?
Citera
2019-04-02, 10:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Formuleringen "Boles resigns Conservative whip" är verkligen vilseledande. Jag uppfattade det också som att han varit tories' (de konservativas) inpiskare i underhuset. Har just kollat upp artikeln om honom på engelska WP och hajar fortfarande inte vad han hade för roll om han inte var just inpiskare ("resigned the party whip"). Eller har de flera olika under-inpiskare och en "chief whip" för partiet (vilken alltså inte var Boles)?
Det är nog mer att en vanlig ledamot undandrar sig piskans effekt. (Blir vilde utan partikoppling)
Senast redigerad av wwr 2019-04-02 kl. 10:16.
Citera
2019-04-02, 10:26
Medlem
Overminds avatar
Det borde bli en hård Brexit. Jag hoppas EU står på sig och har 12 April som en hård brexit eller mjuk brexit 22 April. Ingen mer extra tid nu!
Citera
2019-04-02, 10:36
Medlem
flyer1s avatar
Jag vill gå igenom alternativen som jag förstått dem, och få synpunkter.

1. Hård Brexit, inga avtal gäller. Röstades det inte om igår, men blir möjlighet om man inte finner annan lösning.

2. Tullunion, det som kom närmast godkänt i omröstning igår, för 273- mot 276. Innebär fri handel med varor och gemensam yttre tullmur med gemensamma tulltariffer mot allt utom EU,samt Norge Schweiz. Men fri rörlighet för tjänster kapital och personer ingår ej.

3.Efta EES avtal likt Norge , där alla 4 friheter inår , dvs tullunion men även fri rörlighet med personer tjänster och kapital. Kom ganska nära igår 261-282. Men det är just det som folket retat sig på, att alla utlänningar kan välla in i Landet. Därav önskan för brexit i folkomröstningen.

4. Söka förlängnig av utträdesprocessen, där en folkomröstning måste godkäna ev framförhandlat avtal, 280-292.

5.Ta bort utträdes ansökan, 191-292.

6. Theresa Mays förslag som röstats ner flera gånger nu, men vad innebär det ?
Citera
2019-04-02, 10:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1

1. Hård Brexit, inga avtal gäller. Röstades det inte om igår, men blir möjlighet om man inte finner annan lösning.

2. Tullunion, det som kom närmast godkänt i omröstning igår, för 273- mot 276. Innebär fri handel med varor och gemensam yttre tullmur med gemensamma tulltariffer mot allt utom EU,samt Norge Schweiz. Men fri rörlighet för tjänster kapital och personer ingår ej.

3.Efta EES avtal likt Norge , där alla 4 friheter inår , dvs tullunion men även fri rörlighet med personer tjänster och kapital. Kom ganska nära igår 261-282. Men det är just det som folket retat sig på, att alla utlänningar kan välla in i Landet. Därav önskan för brexit i folkomröstningen.

4. Söka förlängnig av utträdesprocessen, där en folkomröstning måste godkäna ev framförhandlat avtal, 280-292.

Info om gårdagens omröstning:

https://youtu.be/qmRVfRA2FYg
Citera
2019-04-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flux200
jag håller tummarna för en hård brexit men det är uppenbart att etablissemanget gör sitt yttersta för att förhindra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1

2 och 3 är egentligen ingen större skillnad mot idag bortsett från att uk lyckas bli av med allt politiskt inflytande.
Well played indeed
Citera
2019-04-02, 10:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag har kollat runt lite på nätet och forum/media mm..Det verkar som att dom yngre generationerna inte bryr sig längre om religionen alls längre så mycket. Och mycket förr handlade ju om att Irland var ett fattigt land...medan det numera är mer högstående än UK..och därför gör det inte så mycket..utan överlag kan man tänka sig höra till det som gör bästa praktisk nytta för regionen.

Absolut är saker inte helt bra ännu..men mycket talar för att det kommer försvinna successivt det mesta av gamla spänningar.

Absolut, det är därför NIRA slår på nationalist trumman och inte den religiösa, skulle Storbritannien börja implodera så är nog chansen större att Nordirland går ihop med resten av Irland än att det blir en självständig stat eller håller sig kvar, men inget är omöjligt
Citera
2019-04-02, 11:02
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
2 och 3 är egentligen ingen större skillnad mot idag bortsett från att uk lyckas bli av med allt politiskt inflytande.
Well played indeed
De slipper vara nettobetalare till EU i båda förslagen,som jag förstått det. De slipper all oönskad invandring i förslag 2.
Citera
2019-04-02, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Någon behöver snart fånga in det nattvandrande UK med en lasso, en som också låser armarna intill kroppen, och hala dem bort från stupet...
Vi lever i andra tider. Nuförtiden tar man bara fram mobilen, filmar fallet och lägger ut på youtube
Citera
2019-04-02, 12:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Opinonsundersökningar rörande brexit.

Här finns mycket att botanisera i, ( sälvklart ljög Farage):

https://whatukthinks.org/eu/
Citera
2019-04-02, 14:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
"Brexitförhandlaren Michel Barnier säger att EU kan tänka sig att godkänna en tullunion med Storbritannien.

Samtidigt säger han att en hård brexit närmare sig för varje dag som går."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opExbm/brexitforhandlare-eu-kan-godkanna-tullunion

Intressant, trodde eu skulle lämna noll öppningar hela vägen
Det Barnier också sa i morse vilket media inte verkar ha fattat betydelsen av är att EU kan ge UK kort förlängning (dvs undvika val till EU-parlamentet) om de röstar igenom Mays deal innan toppmötet den 10e april.

Detta går alltså emot vad EU sagt tidigare. Tidigare sa de att kort förlängning (till 22a maj) enbart var möjligt om Mays deal gick igenom förra veckan (vilket inte lyckades i fredags). Om det inte lyckades så sa EU att UK måste presentera en ANNAN plan samt att det blir en lång förlängning som inkluderar val till EU-parlament.

Nu kommer May härja med hennes deal för fjärde gången den resterande tiden vilket alls inte var meningen. EU:s beslut att flytta Cliff Edge datumet från 29e mars till 12e april har varit totalt meningslöst och har bara lett till tid- och resursslöseri.

Inga fler förlängningar! Stäng cirkusen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in