2005-11-29, 20:36
Medlem
jonas_d_s avatar
Jag har hört någonstans att man kan sälja saker som man äger privat till företaget. Jag har en dator innan jag startar en enskild firman jag säljer den till företaget för 5000:- Jag tar 5000 från företaget och stoppar ner i min ficka?
Citera
2005-11-29, 21:22
Medlem
Ja men om det anses att du säljer en sak för dyrt till firman eller köper en sak för billigt av firman kommer du att få betala skatt på mellan skillnaden.
Citera
2005-11-29, 22:02
Medlem
jonas_d_s avatar
Men hur ska man veta vad priset ligger på? blocket?
Citera
2005-11-29, 23:56
Medlem
Någonstans mellan affären o blocket, men en dator ar ett dåligt exempel eftersom den nästan skrivsav på året.
Citera
2005-11-30, 08:34
Medlem
Zabanas avatar
[quote][Jag har hört någonstans att man kan sälja saker som man äger privat till företaget. Jag har en dator innan jag startar en enskild firman jag säljer den till företaget för 5000:- Jag tar 5000 från företaget och stoppar ner i min ficka?/QUOTE]

Det går att fixa med en hyffsad kvittens. Det är kanske bättre att du skriver någon vän/ssläkting som säljare på kvittot. Sen bör man kanske unvidka att sälja sin gamla 386:a för 10 000:- till firman, det ser inte bra ut

När jag starta ett av mina bolag, så fick vi ett övertag på gamla kontorsmöbler som var mer lämpat till brasved. Jag fixa dock kvitto på "bättre begagnade kontorsinventarier " på 40 000 inkl broms
Citera
2005-11-30, 11:05
Medlem
belowyous avatar
som tidigare person skrev... under 5.000 kronor och datorn skrivs av direkt.
du kan skriva en kvittens (kvittens, inte faktura) själv, att företaget har köpt din dator för xxx kronor. eller så kan du göra en egen insättning på datorns värde.

värdet på datorn är lite jobbigare att bestämma. men eftersom det är så små summor spelar det nog inte så stor roll om det blir en tusenlapp för mycket eller för lite...
Citera
2005-11-30, 11:16
Medlem
Wiseguys avatar
Kom bara ihåg att du inte kan lyfta någon moms på det du köpt av en privatperson (tex dig själv).
Citera
2005-11-30, 12:53
Medlem
jonas_d_s avatar
Jag kommer använda min dator i arbete så jag kanske borde sälja den samt lite andra delar eller förlorar jag något på att sälja det till företaget, forutom om det blir konkurs? Men kan jag sälja en dator som är 1,5 år gammal, jag tänker på avskrivningen i vanliga fall hade den varit avskriven direkt?

Nej momsen vet jag att man inte får lyfta.
Citera
2005-11-30, 13:51
Medlem
belowyous avatar
tvekar du att sälja en begagnad dator till din firma för att du kanske går i konkurs så ska du nog lägga ner företagandet helt.

är det så mycket att spekulera om? att sälja en gammal dator för kanske 5.000 kronor. en ny kostar mer än så. annars så kan du använda datorn i företaget utan att ta upp det i redovisningen. du lånar då ut den gratis med andra ord.
Citera
2005-11-30, 14:40
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
tvekar du att sälja en begagnad dator till din firma för att du kanske går i konkurs så ska du nog lägga ner företagandet helt.

är det så mycket att spekulera om? att sälja en gammal dator för kanske 5.000 kronor. en ny kostar mer än så. annars så kan du använda datorn i företaget utan att ta upp det i redovisningen. du lånar då ut den gratis med andra ord.

Nej jag tvekade inte för att jag skulle gå i konkurs. Jag menade bara om det var någon nackdel. En dator var bara ett exempel kanske ett dåligt men.
Citera
2005-11-30, 21:22
Medlem
secchioncellos avatar
Civilrättsligt kan en överlåtelse mellan en akteägare och företaget som sker till något annat en marknadspris (det pris en oberoende köpare skulle ge på en fungerande marknad) leda till följande:

civilrättsligt kan det betraktas som ett otillåtet lån enligt aktiebolagslagen, skatterättsligt som en icke avdragsgill kostnad i bolaget vilket kan innebära sköntaxering och skattetillägg.

tilläggas skall dock att om det inte rör sig om astronomiska summor släpper i allmänhet såväl revisorn som SKV det hela.

Avskrivningsreglerna är irrelevanta i det här sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in