• 1
  • 2
2016-06-23, 17:32
Bannlyst
Jag sitter på min grannes internet, så använder inte någon VPN. Men hur enkelt kan någon spåra upp en användare på flashback? Hitta Ip, bostad, namn o allt det där? Är detta möjligt om man har kunskaper? Hur lång tid tar det?

Borde man använda VPN när man sitter på Flashback och skriver vanliga saker? Gör folk sådana här saker ens?
Citera
2016-06-23, 17:38
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radi0
Jag sitter på min grannes internet, så använder inte någon VPN. Men hur enkelt kan någon spåra upp en användare på flashback? Hitta Ip, bostad, namn o allt det där? Är detta möjligt om man har kunskaper? Hur lång tid tar det?

Borde man använda VPN när man sitter på Flashback och skriver vanliga saker? Gör folk sådana här saker ens?

Har du något att dölja?
Skriver du om kriminella handlingar du gjort?
Varför känner du ett behov av att skydda din identitet?
Citera
2016-06-23, 17:38
Bannlyst
I teorin är det såklart möjligt. I praktiken är det högst osannolikt att någon skulle tycka det var värt tiden och resurserna som krävdes.

Kort sagt kan du vara lugn.
Citera
2016-06-23, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Har du något att dölja?
Skriver du om kriminella handlingar du gjort?
Varför känner du ett behov av att skydda din identitet?

Nej.

Nej.

Jag känner inget behov, jag medgav aldrig det heller. Jag undrar bara hur enkelt det är för någon att göra det. Även om man inte döljer någonting, så vill man ju inte bli spårad. Jag skulle använt VPN tror jag om jag inte surfade på min grannes wifi...
Citera
2016-06-23, 17:47
Medlem
Svenskares avatar
Det är ganska lätt att spåra folk. Dock kan man aldrig vara hundra procent säker, men personligen är det ganska lätt.
Citera
2016-06-23, 17:47
Medlem
Ditt ip-nummer får jag reda på genom att skicka en länk till dig i ett PM. Du klickar på länken och eftersom jag har koll på webbservern dit länken leder och dess loggar så ser jag ditt ip-nummer där.

Men det är väl ungefär allt.
Citera
2016-06-23, 17:50
Medlem
Gnarv.

Det skulle krävas ganska stora insatser, men de högst uppsatta inom Flashback har givetvis inga problem med att ta reda på vilket IP du sitter på. Finns också andra sätt att ta reda på ditt IP genom att lura dig att t.ex. klicka på saker.

Har Flashback diverse sårbarheter så är det också teoretiskt möjligt att någon hackare kan ta reda på IP.

Sedan borde man kunna använda olika metoder för att se vem som ligger bakom ett IP, men även det kräver en hel del resurser och är inte heller det säkert att det ens är praktiskt genomförbart
Citera
2016-06-23, 20:31
Medlem
Eh hur skulle ngn få reda på identitet utifrån ip?

Polisen kan förstås, men de ägnar sig ju knappast år brottsbekämpning i dessa dagar då alla världens lycksökare vill ta sig in i sverige och få rikedom och gratis iPhone och tandvård bara genom att låtsas att de är både barn och har asylskäl.
Citera
2016-06-23, 23:14
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Det är ganska lätt att spåra folk. Dock kan man aldrig vara hundra procent säker, men personligen är det ganska lätt.
Hur skulle du göra då, du vise säkerhetsgud? Om vi säger att du får tag i min IP och ditt liv hänger på att få tag i mitt namn, vad är då nästa steg?
Citera
2016-06-24, 00:56
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Hur skulle du göra då, du vise säkerhetsgud? Om vi säger att du får tag i min IP och ditt liv hänger på att få tag i mitt namn, vad är då nästa steg?

Detta är ganska roligt, men det behövs oftast inget IP. Människor är människor.
Citera
2016-06-24, 16:15
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Detta är ganska roligt, men det behövs oftast inget IP. Människor är människor.
Så hur har du annars tänkt hitta mig, fråga om min identitet eller sitta och läsa igenom mina 2000+ inlägg i hopp om att jag gjort bort mig?
Citera
2016-06-24, 16:35
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Så hur har du annars tänkt hitta mig, fråga om min identitet eller sitta och läsa igenom mina 2000+ inlägg i hopp om att jag gjort bort mig?

Ja det enda sättet utöver den tekniska biten är att gå igenom dina inlägg och leta efter misstag. Svenskare försöker endast att försöka framställa sig som expert inom ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in