2016-06-24, 14:42
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3rt3l
Finns även i Finland.
Där (i Finland, ylitorneå) har jag provat käka pizza en gång, varma mackor kan man säga att jag fick. Men jag har inte testat hela Finlands pizzautbud så jag skall inte döma ut det.

Men inte f*n fick jag nån pizzasallad till heller. Men det var ett sunkhak så dom var nog inte representativa.
Citera
2016-06-24, 14:53
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Där (i Finland, ylitorneå) har jag provat käka pizza en gång, varma mackor kan man säga att jag fick. Men jag har inte testat hela Finlands pizzautbud så jag skall inte döma ut det.

Men inte f*n fick jag nån pizzasallad till heller. Men det var ett sunkhak så dom var nog inte representativa.

En gissning är att pizzasallad är vanligare i de svenskspråkiga delarna av Finland.
Citera
2016-06-24, 15:14
Medlem
Det är så underbart med flashback. Frågor jag aldrig funderat på har jag äntligen fått svar på.
Citera
2016-06-24, 17:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Det är så underbart med flashback. Frågor jag aldrig funderat på har jag äntligen fått svar på.
Japp, det är som barnprogrammet Hajk

Helfestligt
Allmänbildande
Jätteintressant
Kunskapsorienterande.

Lite märkligt dock fortfarande att det inte spridit sig, salladen är ju trevlig att mumsa på medan man väntar på 15minuter/en kvart pizzan. Men jag måste erkänna att om jag har sallad kvar så slänger jag den på pizzan åxå. Kanske därför det inte spridit sig, en Italiensk pizzabagare skulle väl mörda mig om jag kastade på nåt extra på "hans" pizza.

Kanske inte så många Svenska pizzabagare som tagit sig ut i världen helt enkelt. Men försök få tag på en kebabpizza utomlands, samma sak där. Ingen sallad och ingen kebabpizza med sås på.

Vi är nog unika i norden ändå. Skriver norden då det verkar finnas i Finland åxå och annars hade jag väl skrivit skandinavien.

Det känns faktiskt lite roligt att vi i lilla Sverige har lyckats hitta på nåt till en Italiensk rätt. Och tack till TS som fick mig att fundera på det. Ibland försvinner sådana självklara saker som varför man inte kan få pizzasallad i utlandet ur skallen.
Citera
2016-06-24, 17:31
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3rt3l
Finns även i Finland.

Ja, fast i begränsade delar av landet.
Citera
2016-06-24, 20:07
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag förklarade för mina japanska kompisar som var i Stockholm på besök förra månaden, att vi äter mycket pizza som snabbmat, varpå de ville prova.

De gillade pizzan, men "vafan är salladen för?!" Varpå jag förklarade att pizzasallad till pizza är samma som inlagd ingefära till sushi. Det finns på alla pizzerior. Att pizzasallad saknas på en pizzeria finns inte på kartan.

De gillade den och vi lyckades till och med gräva upp ett recept på svensk pizzasallad på japanska på en japansk receptsida så de kan göra den själva. Världen är verkligen liten....
Citera
2016-06-28, 13:44
Medlem
Calogeros avatar
Pizzasallad är ett stort plus faktiskt för den svenska pizzan. Väldigt gott att lägga på pizzan. Föredrar ni den "rena" salladen eller varianten med paprika i? Brukar oftast vara strimlad röd. Själv gillar jag den rena bäst.
Citera
2016-06-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Haha, det hade fanimig kunnat vara så, då detta började utspela sig under eran då tallriksmodellen kom till och socialstyrelsen rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen

Jag hörde ett helt radioprogram på P1 för ca 10 år sen - då kom det fram att svenska hälsomyndigheten är boven i dramat.¨

Sveriges STAT beordrade "pizzasallad" - som är kålhuvud med peppar och vinäger

Det här är från den tiden Sverige var ett Enpartistat (som NordKorea eller DDR). Gissa vem som hade makten i enpartistaten? Social"demokrater". Vi snackar 1970 talet här - spiller lite över på 1980 talet också....
Citera
2016-06-28, 18:04
Medlem
varit sugen på pizzasallad den senaste veckan i värmen , köpte pusta sallad på willys för 9.90
väldigt god i värmen och nästan som pizzasallad funderar på att göra egen pizzasallad och det borde inte vara nått problem .jobbade på en lite finare pizzarestaurang för 30 år sen och min arbetsuppg var bla att göra p salladen .själv föredrar jag p sallad med dragon i

ps jag tror pizza salladen började serveras för att gästerna skulle få nått att äta snabbt samtidigt som den gör gästerna törstiga och salladen kostar inte mycket heller
Senast redigerad av diseledvin 2016-06-28 kl. 18:09.
Citera
2016-06-29, 04:00
Medlem
JerryCottons avatar
Kapar tråden lite. Vilken pizzeria började med klubbor till barnen? Fenomenet fanns redan på 70-talet.
Varför just pizzerior och klubbor? Hänger fenomenet med klubbor ihop med pizzasalladens historia i Sverige?
Citera
2016-06-29, 04:30
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kapar tråden lite. Vilken pizzeria började med klubbor till barnen? Fenomenet fanns redan på 70-talet.
Varför just pizzerior och klubbor? Hänger fenomenet med klubbor ihop med pizzasalladens historia i Sverige?

Tror det var rätt standard med klubbor till barn lite varstans en gång i tiden.. typ läkaren och andra ställen.
Citera
2016-06-29, 06:13
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Det här är från den tiden Sverige var ett Enpartistat (som NordKorea eller DDR). Gissa vem som hade makten i enpartistaten? Social"demokrater". Vi snackar 1970 talet här - spiller lite över på 1980 talet också....

Japp, från 1976 till 1982 hade vi en borgerlig regering, är det det du syftar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in