• 1
  • 2
2016-06-23, 17:32
Medlem
systemkollapss avatar
Som jag insett är pizza sallad något som är unikt för Sverige. Vad är salladens ursprung? Varför blev det synonymt med den här rätt unika sidosalladen till pizza.

Uttråkad som jag är låg jag och läste om pizzans ursprung. Kom att tänka på salladen.
Citera
2016-06-23, 17:38
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Som jag insett är pizza sallad något som är unikt för Sverige. Vad är salladens ursprung? Varför blev det synonymt med den här rätt unika sidosalladen till pizza.

Uttråkad som jag är låg jag och läste om pizzans ursprung. Kom att tänka på salladen.

Har tyvärr inget svar, men jag kommer följa tråden.
På 70-talet gillade jag inte salladen alls. Nu blir jag glad om den har bitar av inlagd paprika, vilket var vanligare förr
Citera
2016-06-23, 18:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps

Ja, den måste nog vara unik för Sverige. Har ätit pizza över hela klotet, inklusive pizzans båda "hemländer" Italien och USA. Har bara fått den kålbaserade pizzasalladen i Sverige. Mitt "problem" är att jag gillar salladen minst lika mycket som pizzan.. Fattar inte hur alla svenska pizzerior har samma recept, det är ett lika svårt mysterium som att alla kinarestauranger har samma kinamat över hela världen, förutom Kina då.. De tillhör ju inte någon kedja precis..
Citera
2016-06-23, 18:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
På 70-talet gillade jag inte salladen alls. Nu blir jag glad om den har bitar av inlagd paprika, vilket var vanligare förr
Lustigt nog fann jag paprika i min pizzasallad idag.
Och är som du säger inte så vanligt idag.
Gör jag egen, så tar jag både paprika, lök och morot också.
Alla mycket fint skurna.
Brukar ha en hel del svart peppar också.
Citera
2016-06-23, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg

Samma har gallande paprikan, kanns lite "gammeldags".

Kan ocksa bara instamma i; "har tyvarr inget svar"...
Citera
2016-06-23, 19:06
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lustigt nog fann jag paprika i min pizzasallad idag.
Och är som du säger inte så vanligt idag.
Gör jag egen, så tar jag både paprika, lök och morot också.
Alla mycket fint skurna.
Brukar ha en hel del svart peppar också.

En sak som nog inte är så vanlig är att en pizzeria jag ätit på hade vitlök i sin pizzasallad. Bara lite för att skapa en "vitlökston". Lätt den bästa pizzasallad jag ätit någonsin. Testa att slänga i lite vitlök om ni gör egen pizzasallad. Kungligt!
Citera
2016-06-23, 19:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
En sak som nog inte är så vanlig är att en pizzeria jag ätit på hade vitlök i sin pizzasallad. Bara lite för att skapa en "vitlökston". Lätt den bästa pizzasallad jag ätit någonsin. Testa att slänga i lite vitlök om ni gör egen pizzasallad. Kungligt!
Satt faktiskt tänkte på vitlök när jag skrev inlägget, men aldrig testat.
Men kan tänka mig en super fint skuren vitlök och helst färsk vitlök.
Kan bli mycket god.
Så kanske ska testa detta nästa gång det vankas egengjord pizzasallad.
Citera
2016-06-23, 19:10
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så kanske ska testa detta nästa gång det vankas egengjord pizzasallad.

Det tycker jag förbehållningslöst att du ska göra!
Citera
2016-06-23, 19:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Det tycker jag förbehållningslöst att du ska göra!
Ska testas, men blir det inte super.
Så kommer jag hemsöka dig i dina drömmar
Citera
2016-06-23, 20:22
Medlem
GundeSs avatar
Pizzasallad är väl i princip identisk med den tyska "Krautsalat". Gissningsvis kommer pizzasallad från Tyskland. Kanske lade någon pizzeria i Tyskland krautsalat på pizzan och någon pizzabagare importerade konceptet till Sverige, där det blev en trend?
Citera
2016-06-23, 21:09
Medlem
christerys avatar
Enligt wikipedia:

Citat:
År 1969 öppnades Pizzeria Piazza Opera på Gustav Adolfs torg i Stockholm av entreprenören Giuseppe "Peppino" Sperandio. Där föddes även idén att servera gratis sallad med pizzan och när Sperandio behövde en billig och mättande sallad att äta medan pizzan bakades, kom han ihåg salladen "Kupus Salata" från sin barndom i nordöstra Italien, en sallad från angränsande Kroatien.

Provade söka på recept men jag fattade inte vad det stod, dock såg det väldigt lika ut som pizzasallad på bilderna.

Låter ju mer troligt att en Italiensk sallad serveras på en pizzeria än en tysk dito kan jag tycka i alla fall.
Citera
2016-06-23, 21:12
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Enligt wikipedia:

Provade söka på recept men jag fattade inte vad det stod, dock såg det väldigt lika ut som pizzasallad på bilderna.

Låter ju mer troligt att en Italiensk sallad serveras på en pizzeria än en tysk dito kan jag tycka i alla fall.
Nu tycks det ju dock röra sig om en kroatisk sallad.

Annars köper jag nog den förklaringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in