• 1
  • 2
2016-06-22, 15:14
Medlem
Hej!

Fick anställning nu i maj på ett företag, och nu i juni skulle jag ta ett litet större lån hos en bank tänker dock inte utge varför.

Dom begärde in lönespec, dock får jag mitt hemskickat med brev, hade dock slängt det då jag inte fann någon mening med det.

Nu begärde dom då in lönespec, o jag tänkte att jag gör ett eget då, det kan ju inte vara så farligt då jag faktist talade sanning om anställningen, och lönen angav jag också korrekt.

Sen kollar jag hemsidan, allt går bra utan bekymmer dom godkänner lån osv. Sen ger dom mig avslag från ingenstans. Jaha tänkte jag o frågar varför.

Får till svar " Du har skickat in ett falskt lönebesked som vi nu polisanmält"

Fick lite småpanik o kollade polisens hemsida. Detta faller under bedrägeri, men samtidigt undrar jag hur kan det vara bedrägeri om jag talade sanning? Var sann med lönen, var sann med företag o anställning. Det enda felet jag gjorde var o skapa ett nytt lönebesked som jag gjort, dock så har jag uppgett sanningen helt o hållet på det utan o krydda.

Vad händer nu tror ni?

Snälla kommentera vettiga saker!
Citera
2016-06-22, 15:18
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanlofvensmamma
Vad händer nu tror ni?

Snälla kommentera vettiga saker!

Det som händer är att du blir kallad till ett förhör hos polisen, där kan du ju sen förklara hur det har gått till. Mest troligt blir du åtalad för bedrägeri i tingsrätten.

Edit: Varför kunde du inte invänta ett korrekt lönebesked? Nu kommer du få ännu mer att betala tillbaka förutom dina sms lån. Det blir förmodligen dagsböter också.
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2016-06-22 kl. 15:21.
Citera
2016-06-22, 15:38
Medlem
Bedägeri kräver väl ett uppsåt att berika sig själv?

Har nu ts av okunnighet tillverkat en egen slags lönespec med korrekta uppgifter bör han väl inte kunna anses ha uppsåt?
Citera
2016-06-22, 15:46
Bannlyst
Bedrägeri av denna rang ger väl ca 12 månader fängelse.

Var det värt det?
Citera
2016-06-22, 15:48
Medlem
Som andra tidigare har sagt, det krävs ju att man har uppsåt att begå brott.

Har läst runt i andra trådar, dock om lite olika saker. När du blir kallad till förhör så erkänn handlingen men neka till brott, du har ju inte medvetet försökt begå bedrägeri.

P.S. Nästa gång du behöver en lönespecifikation så kan du väl bara mejla chefen och be hen skicka en via mejl eller fråga nästa arbetsdag om att få ett utskrivet, så svårt är det inte.
Citera
2016-06-22, 15:50
Medlem
Conceptions avatar
För det första så tror jag inte ett smack på din uppdiktade historia. Vem är så dum så man skickar in en falsk lönespecifikation för att låna pengar? Att få en kopia ligger ett samtal bort om du ringer ditt lönekontor/arbetsgivare.

För att svara på din fråga så är det bedrägeri så det smäller om det.

Skulle det dock vara så att du har ett jobb med exakt samma lön som du angav på din falska lönespecifikation så får du väl ringa polisen och berätta det men räkna med ett från dem.
Citera
2016-06-22, 15:59
Medlem
Diablo1118s avatar
Du kan bli åtalad för Urkundsförfalskning regleras i brottsbalken 14 kap. 1 §.
Urkundsförfalskning kan ge fängelse i upp till två år. Om brottet anses som ringa är straffskalan böter eller fängelse i max 6 månader.

Skulle du fått ut några pengar kan du även åtalas för bedrägeri. Detta brott är reglerat i brottsbalken 9 kap. 1 §,

För övrigt är det många saker i din historia som låter som en efterkonstruktion och jag tror att du försökt lura till dig pengar genom att uppge falsk information och förfalska dokument.

Självklart blir det en påföljd om man bryter mot lagen. Vad förväntade du skulle hända?

Hoppas du lär dig av detta inför framtiden.
Citera
2016-06-22, 16:21
Medlem
LePews avatar
Han måste ju vetat från början att detta inte var direkt lagligt att göra, men jag hoppas att allt löser sig för TS och att farbror blå förstår att TS handling inte var i syfte att bryta mot lagen.

TS, återkom senare med konsekvenserna du får och lycka till
Citera
2016-06-22, 16:31
Medlem
rolemodels avatar
Årets darwin award?

Varför tänkte du inte på att bara be om en ny lönespec?
Citera
2016-06-22, 16:45
Medlem
Pecanpies avatar
Fann du det seriöst lättare att själv fejka en lönespec än att ringa ett telefonsamtal och få en ny hemskickad?
Citera
2016-06-22, 17:05
Medlem
Megaforces avatar
Många får inga lönebesked hemskickade utan man får skriva ut dem själv från lönerapporteringssystemet (via nätet). Det hade väl inte varit så svårt att göra även i detta fall.

Polisen lär dock lägga ner ärendet om uppgifterna är korrekta. Det är inte olagligt att lämna korrekta uppgifter oavsett utformning på lönebeskedet.
Citera
2016-06-22, 17:13
Medlem
Dofternas avatar
Kollar verkligen bankerna ifall lönespecar är "äkta"? De hör väl bara med arbetsgivaren att uppgifterna stämmer, inte frågar de hur deras specar brukar vara utformade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in