2016-06-22, 02:05
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
I söndags förmiddag gjorde två killar inbrott på Preconts kontor i Ulvsunda, Bromma. Killarna maskerade sig, men alldeles för sent. De syns nämligen tydligt på kamerorna vid hissen utanför kontoret. Det lär alltså inte vara särskilt svårt att få tag i de här herrarna. Någon som kan tänkas känna igen dem?

Film från övervakningskamerorna:

https://www.youtube.com/watch?v=04VkFjet2pc (kort version)

https://www.youtube.com/watch?v=wLlD8CZ_b3Y (längre version)
Citera
2016-06-22, 03:07
Medlem
Så vant de knyter maskeringen, detta är verkligen inte deras första inbrott...
Citera
2016-06-22, 09:57
Medlem
Intressant! Troligen kommer de bli identifierade utifrån bilderna, men man undrar ju lite hur det hela gått till.

Min gissning är att någon tipsat om tillgångar. Att bara gå in slumpmässigt låter inte direkt logiskt. Om jag får spekulera lite så ser jag att firman pysslar med Mystery shopping, dvs det skulle kunna finnas någon form av kontanthantering (för provköpen) på kontoret, och om den som sköter detta visat kassaskåpet (eller tillgångarna) för fel person och på fel vis så kan ett tips till slut hamnat på fel adress.

Med andra ord (om min spekulation stämmer), så borde firman se över sina rutiner så att inga fler tipsningar uppstår.

Dock kan det ju vara så som jag varit med om att göra. Dvs "försåtsminering" -vi ställde ut 2 kassaskåp med lagom tungt skräp i, liknade de på filmen, enbart för att de skulle stjälas vid ett ev inbrott och därigenom sysselsätta banditerna med något helt ofarligt. Bättre att banditerna får lägga sina resurser på något meningslöst och lämnar typ datorer ifred. Inte för att datorerna betingar något större värde, utan för att slippa besväret och tidsförlusten med att återskapa det som fanns på datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in