• 1
  • 2
2016-06-21, 23:25
Medlem
hugo-lunds avatar
En tanke jag funderar på är hur mycket sparkapital som gemene man siktar på att ha? I denna "krediternas tidevarv" verkar många helt ointresserade att ha en buffert.

Tidigare hade jag målbilden "en månadslön" men eftersom jag är trygghetsnarkoman jobbar jag mot att ha en årslön sparad framgent.

Vad tycker du är rimligt, svara gärna om det är en ickefråga för dig eller om du bytt åsikt i något avseende.
Citera
2016-06-22, 00:21
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
En tanke jag funderar på är hur mycket sparkapital som gemene man siktar på att ha? I denna "krediternas tidevarv" verkar många helt ointresserade att ha en buffert.

Tidigare hade jag målbilden "en månadslön" men eftersom jag är trygghetsnarkoman jobbar jag mot att ha en årslön sparad framgent.

Vad tycker du är rimligt, svara gärna om det är en ickefråga för dig eller om du bytt åsikt i något avseende.

Åtminstone två månadslöner vill jag gärna ha på sparkontot.
Citera
2016-06-22, 02:48
Medlem
3 mån upp till en årslön har jag hört.

Kör på 3 mån och sen ytterligare ett långsiktigt spar själv.
Citera
2016-06-22, 04:38
Medlem
Gnomegirls avatar
Beror väl lite på hur mycket man tjänar?

Har själv ingen direktörslön precis, men under 300k på banken känner jag mig fattig.

Då tjänar jag runt 36k i månaden före skatt.

MVH/Gnomegirl
Citera
2016-06-22, 07:35
Medlem
Fenjal888s avatar
Beror lite också på hur länge man jobbat tycker jag. Minst 10% av nettolönen borde man spara.

Jag har lite svårt för dessa frågorna för jag lever det livet jag vill leva och sparar resten, tänker inte så mycket på det. Jag känner inget direkt behov att slösa resten av pengarna för det finns kvar. Vissa saker köper jag bara inte även om det inte skulle märkas i plånboken för mig då jag inte tycker det är värt i relation till annat. Jag brukar spara 50% av nettolönen och har väl runt 3 årslöner på kontot.

Bor man t ex i hus borde man minst ha en årslön, då spis/tvättmaskin/något annat kan braka om man har otur. Eller huset behöver andra renoveringar. Har man barn kanske man ska ha en buffert där med. En bil. En fru. Ja, du förstår. Ungkarl i hyresrätt dock, ja, då kanske inte så mycket buffert är en nödvändighet, men kanske ett sätt att öka valmöjligheten i framtiden.
Citera
2016-06-22, 08:28
Medlem
elmhedens avatar
En årslön efterskatt är en god hög nivå. Men glöm inte att använda ditt sparande också. Har du disciplinen att börja spara ihop stora summor kommer det naturligt. Att spara känns "rätt", att slösa känns "fel", nyttigt men kan gå till överdrift. Man måste komma ihåg att leva ibland också
Citera
2016-06-22, 10:24
Medlem
En sparad årslön minst, om man jobbat tio år eller mer, tycker jag man bör ha.
Om man inte är med i akassa eller har tillgång till sjukförsäkring bör man nog ha två eller fler årslöner tillgängliga för ev krissituationer.
Citera
2016-06-22, 12:19
Medlem
Vill man bli ekonomiskt framgångsrik så amorterar man 20% och sparar 10% av nettolönen, man lever alltså av 70% av sin lön.
Citera
2016-06-22, 12:48
Medlem
Jag tycker att det känns bra att ha minst ett års utgifter på bankkonto, så lite mindre än ett års inkomster, räknat efter skatt.
Sedan kan man ju ha pengar i aktier/fonder också, men det skulle inte kännas bra att se buffertpengarna minska 30% just när jag behöver dem
Jag tycker inte att man behöver ha någon övre gräns för sammanlagt sparande, bara man kan väga sparande mot konsumtion på ett rimligt sätt.
Citera
2016-06-22, 12:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund

De råd jag fått av otaliga människor med sinne för skapa ett välstånd är att spara 10% av din inkomst. 10% av din livslön med ränta på ränta kommer vara mer pengar än du kan göra av med. Ingen trodde väl i och för sig att räntan skulle vara in i det närmaste noll.

Ett normal/rimlig avkastning på börsen över tid (+20 år) är 4-6% enligt Bengt Dennis.

Kan varmt rekommendera denna.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ri..._Babylon_(book)

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vill man bli ekonomiskt framgångsrik så amorterar man 20% och sparar 10% av nettolönen, man lever alltså av 70% av sin lön.

Bra råd. Jag har alltid sagt att man förändrar inte sin livsstil om man har 90 eller 100% av sin lön tillgänglig. Huruvida det är sant med 70 eller 100% vet jag inte, men det är väl troligt att man kommer bli tvingad att dra ner litet.

Hur man ska råda folk i dessa tider vet jag inte. Jag kan misstänka att vi kommer gå igenom stora omvälvningar i både de ekonomiska och sociala systemen de närmaste decennierna. Själv har jag minskat mitt pensionssparande från nästan 15000 per månad till ca 1500 per månad. Ändrade ekonomiska förutsättningar i familjen är en orsak, men framför allt berodde beslutet på den osäkra framtiden och att jag tappade tilliten till mäklarna och systemen.
Citera
2016-06-22, 14:30
Medlem
Etirdets avatar
Man ska ha tillräckligt mycket pengar sparade för att vara ekonomiskt oberoende om man jobbat under en längre tid, oavsett inkomst. Man kan bli av med inkomsten när man minst anar det.
Citera
2016-06-22, 17:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Man ska ha tillräckligt mycket pengar sparade för att vara ekonomiskt oberoende om man jobbat under en längre tid, oavsett inkomst. Man kan bli av med inkomsten när man minst anar det.
This!

Om man nu absolut inte vill dra ner på 98-bensinen till sin BMW så är i alla fall 20% minimum vad man bör spara, anser jag.

Då får man en passiv inkomst motsvarande lönen efter ca 40 års arbete, dvs man kan gå i pension.

Men det är klart, man kan ju lita på att staten löser det åt en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in