Citat:
Ursprungligen postat av
hugo-lund
En tanke jag funderar på är hur mycket sparkapital som gemene man siktar på att ha? I denna "krediternas tidevarv" verkar många helt ointresserade att ha en buffert.
Tidigare hade jag målbilden "en månadslön" men eftersom jag är trygghetsnarkoman jobbar jag mot att ha en årslön sparad framgent.
Vad tycker du är rimligt, svara gärna om det är en ickefråga för dig eller om du bytt åsikt i något avseende.
De råd jag fått av otaliga människor med sinne för skapa ett välstånd är att spara 10% av din inkomst. 10% av din livslön med ränta på ränta kommer vara mer pengar än du kan göra av med. Ingen trodde väl i och för sig att räntan skulle vara in i det närmaste noll.
Ett normal/rimlig avkastning på börsen över tid (+20 år) är 4-6% enligt Bengt Dennis.
Kan varmt rekommendera denna.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ri..._Babylon_(book)
Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Vill man bli ekonomiskt framgångsrik så amorterar man 20% och sparar 10% av nettolönen, man lever alltså av 70% av sin lön.
Bra råd. Jag har alltid sagt att man förändrar inte sin livsstil om man har 90 eller 100% av sin lön tillgänglig. Huruvida det är sant med 70 eller 100% vet jag inte, men det är väl troligt att man kommer bli tvingad att dra ner litet.
Hur man ska råda folk i dessa tider vet jag inte. Jag kan misstänka att vi kommer gå igenom stora omvälvningar i både de ekonomiska och sociala systemen de närmaste decennierna. Själv har jag minskat mitt pensionssparande från nästan 15000 per månad till ca 1500 per månad. Ändrade ekonomiska förutsättningar i familjen är en orsak, men framför allt berodde beslutet på den osäkra framtiden och att jag tappade tilliten till mäklarna och systemen.