2016-06-21, 17:53
Medlem
Tjenix

Jobbar på ett företag som är ett extern lager åt Carlsberg.

Företaget är uppdelat i två företag, ena delen är "Namn Åkeri AB" och det andra är "Namn Lagerservice AB", två helt olika bolag belagda på samma arbetsplats.

Åkeriet har 41 anställda, blandat lager personal och chufförer.

Lagerservice har 0 anställda.

Min huvudsakliga uppgift har varit "lagerarbetare/truckförare" i mitt anställningsavtal.
Jobbar inte på terminalen med lossning/lassning, utan jag jobbar på en produktions/plock avdelning vi har satt upp i uppdrag åt Carlsberg med att köra truck och att "plocka" i produktionen.
På "Plocken" så är där Ca 15-20 anställda.

Har idag, efter 3 års erfarenhet en månadslön på ca 24.000 före skatt. Detta ink trucktilllägg på 0.85kr/h.

Vi går under kollektivavtalet "Transsport, Biltrafikens Arbetsgivareförbund" vilket känns fel?

Vad säger ni?

Blev idag erbjuden Mycket mer ansvar, vilket ligger till grund varför jag undrar om min lön är korrekt och vad som skulle kunna vara rimligt att begära vid löneförhandlingar.

Edit:

Hittade detta nu på transports hemsida

Citat:
"Rätt avtal?

Om du arbetar inom terminal och lager på ett företag som är anslutet till Biltrafikens arbetsgivarförbund är det Transportavtalet som är ditt kollektivavtal."
Senast redigerad av blackbeer 2016-06-21 kl. 17:55.
Citera
2016-06-21, 18:00
Medlem
Det innebär att du tjänar drygt 145 kr i timmen (månadslön / 165). Handels har t ex många kollektivavtal med lager och då är lägstalönen drygt 135 kr i timmen.

Det blir antagligen lättare att hjälpa dig med rimlig lön i förhållande till ansvar om detta ansvar specificeras?
Citera
2016-06-21, 18:23
behöver dom säga upp massa folk säger dom upp alla och sedan anställer dom vill ha i sitt andra bolag
Citera
2016-06-21, 18:33
Medlem
ekerilars avatar
Du är anställd av ett åkeri. Då ska du gå under transportavtalet. Det verkar helt i sin ordning.
Citera
2016-06-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freerussianow
Det innebär att du tjänar drygt 145 kr i timmen (månadslön / 165). Handels har t ex många kollektivavtal med lager och då är lägstalönen drygt 135 kr i timmen.

Det blir antagligen lättare att hjälpa dig med rimlig lön i förhållande till ansvar om detta ansvar specificeras?

Jag har en timlön på 139.83kr/h upplagt över 168 timmar. Denna lönen är baserat på att jag plockar och kör truck. 0.85kr/h för truckförare. Utan några ansvar.

Jag har fått erbjudande om att bli arbetsledare vilket innefattar löst: (Ingen arbets beskrivning)
- Arbetsledare.
- Planerar produktion.
- Produktions kontakt med Carlsberg.
- Möten med Carlsberg.
- "Ytterst ansvarig" som cheferna säger.
- Truckförare.
- Plockare
- "Lager adminstratör" på plock avd.
Med mycket, mycket mer.

Edit:
Min arbetsledare får idag (efter löneförhöjningar) samma timlön som mej, men 1000kr i "bonus" varje månad (5,95kr/h på 168h) Alltså inte ett tilllägg per timme (Blir rätt mycket Övertid)
Senast redigerad av blackbeer 2016-06-21 kl. 18:51.
Citera
2016-06-21, 22:13
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackbeer
Jag har en timlön på 139.83kr/h upplagt över 168 timmar. Denna lönen är baserat på att jag plockar och kör truck. 0.85kr/h för truckförare. Utan några ansvar.

Jag har fått erbjudande om att bli arbetsledare vilket innefattar löst: (Ingen arbets beskrivning)
- Arbetsledare.
- Planerar produktion.
- Produktions kontakt med Carlsberg.
- Möten med Carlsberg.
- "Ytterst ansvarig" som cheferna säger.
- Truckförare.
- Plockare
- "Lager adminstratör" på plock avd.
Med mycket, mycket mer.

Edit:
Min arbetsledare får idag (efter löneförhöjningar) samma timlön som mej, men 1000kr i "bonus" varje månad (5,95kr/h på 168h) Alltså inte ett tilllägg per timme (Blir rätt mycket Övertid)
Skit dåligt!
Med tanke på att du som arbetsledare får ett ansvar över de som duleder delegerat på dig. Minst 35 000 tycker jag borde vara en mer rimlig lön för det ansvaret, ( arbetsmiljöansvar mm)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in