• 1
  • 2
2005-11-29, 16:10
Medlem
Bottenskraps avatar
Hallå där, alla glada frukt-konnässörer!

När jag var på Willys idag och handlade såg jag någonting jag aldrig sett förut i fruktdisken, nämligen en citrusfrukt som kallas för "sweetie". Den ser ut ungefär som en lime, men är stor som en grapefrukt. Nyfiken som jag är var jag såklart tvungen att köpa en, och namnet "sweetie" antyder ju att den skulle vara söt och god i smaken. Nu ligger den alltså på min spiselhäll och väntar på att prövas, men innan dess tänkte jag passa på att ställa några frågor angående frukten till den samlade FB-intelligentian.

Vad tycker ni om frukten?
Är det här någonting nytt, eftersom jag inte hört talas om frukten förut? Då ska också påpekas att jag alls inte är någon nybörjare i fruktsammanhang, jag brukar alltid ta en runda förbi fruktdisken när jag handlar.
Hur ska den ätas? Bör den ätas direkt eller ska den mogna till sig först? Jag noterade att frukterna i disken var gröna och/eller gula i varierande grad- vissa var helt gröna medans vissa var i stort sett gula. Den jag köpte var mestadels grön, ungefär som en lime. Ska man vänta tills den blir helt gul?

Tack på förhand!
Citera
2005-11-29, 16:16
Medlem
Rosenboms avatar
jag har för mig att den smakar som en grapefrukt fast äckligt.. jag åt den iallafall som en grape... Kommer inte ihåg så mycket mer...
Citera
2005-11-29, 17:34
Medlem
roppans avatar
Det är en korsning mellan pomelo och grapefrukt fast den har inte samma bittra smak som grapefrukten utan är sötare som namnet antyder. Ju längre du låter sweetien ligga ju gulare blir den. Ät den bums

EDIT: okej då, inlägget vart lite kort så jag kan väl fylla på lite. Min pappa jobbar inom frukt & gröntbranschen och jag har själv varit där på deras lager och jobbat en hel del. Det blev några sweeties under den tiden fast det är inte någon personlig favorit. Jag föredrar blodgrape, mums!
Citera
2005-11-29, 17:37
Medlem
Deannas avatar
Det är en grapefruktsläktning (korsning mellan grape och någon annan frukt som jag inte minns) och den smakar grape, fast är något sötare.
Den är inte ny, jag kan erindra mig att jag har ätit den i ungeför 20 år (fast då bör jag tillägga att som barn hade jag en kompis vars pappa var fruktimportör).
Du kan äta den som den är nu, alltså grön. Gillar du grape kommer du nog inte att bli besviken, avskyr du grapens lite bittra smak kommer du nog rynka på näsan.
Citera
2005-11-29, 17:40
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det är en grapefruktsläktning (korsning mellan grape och någon annan frukt som jag inte minns) och den smakar grape, fast är något sötare.
Den är inte ny, jag kan erindra mig att jag har ätit den i ungeför 20 år (fast då bör jag tillägga att som barn hade jag en kompis vars pappa var fruktimportör).
Du kan äta den som den är nu, alltså grön. Gillar du grape kommer du nog inte att bli besviken, avskyr du grapens lite bittra smak kommer du nog rynka på näsan.

Mycket lustigt att en man med 20-årig sweetie-erfarenhet säger att sweetien är bitter då det faktiskt är det som skiljer frukten från grape
Citera
2005-11-29, 17:42
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Mycket lustigt att en man med 20-årig sweetie-erfarenhet säger att sweetien är bitter då det faktiskt är det som skiljer frukten från grape

Jag tycker att den är bitter.. Min sambo som avskyr grape avskyr sweetie just pga den bittra smaken. Tycker att sweetie är ett missvisande namn.
Citera
2005-11-29, 17:47
Medlem
roppans avatar
Citat:
Jag tycker att den är bitter.. Min sambo som avskyr grape avskyr sweetie just pga den bittra smaken. Tycker att sweetie är ett missvisande namn.

Smaker kan visserligen variera men detta verkar skumt. Du har inte råkat köpa någon annan citrusfrukt då?

http://www.frukt.no/Article.aspx?art...d=3073&mnu3id=

http://www.fruktogront.se/ (Gick inte att direktlänka men sök på sweetie)
Citera
2005-11-29, 18:11
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Smaker kan visserligen variera men detta verkar skumt. Du har inte råkat köpa någon annan citrusfrukt då?

http://www.frukt.no/Article.aspx?art...d=3073&mnu3id=

http://www.fruktogront.se/ (Gick inte att direktlänka men sök på sweetie)

Har garranterat ätit sweetie och har gjort det ganska många gånger.. Har du själv ätit frukten eller litar du på en hemsida?
Citera
2005-11-29, 18:43
Medlem
roppans avatar
Citat:
Har garranterat ätit sweetie och har gjort det ganska många gånger.. Har du själv ätit frukten eller litar du på en hemsida?

Ja jag har ätit sweetie och länkarna var bara för att styrka mitt påstående om att en sweetie inte har grapens bittra smak

Citat:
fast då bör jag tillägga att som barn hade jag en kompis vars pappa var fruktimportör

Hade det inte varit så att du sagt att du ätit sweetie i 20 år hade jag trott att du var en gammal barndomsvän till mig(branschen är liten) men eftersom jag bara är 20 år gammal går det inte ihop.

Jag har uppenbarligen inte samma sweetie-erfarenhet som dig men dom sweeties jag ätit och dom som finns tillhands på företaget jag nämnt smakar inte bittert och ska heller inte göra det.

Over & out!
Citera
2005-11-30, 01:57
Medlem
Bottenskraps avatar
Tack för era svar!

Själv gillar jag grapefrukt, och är inte oäven för den bittra smaken- det jag inte riktigt klarar av är frukter som är sura. Om sweetien är som en grapefrukt fast sötare tror jag att den kommer att falla mig i smaken! Glömde för övrigt bort att äta den idag, och nu är jag såpass full att jag inte vill grisa i mig den såhär när mina sinnen inte är helt på topp. Det får bli en sweetie-frukost imorgon bitti!
Citera
2005-11-30, 13:26
Medlem
Bottenskraps avatar
Jaha, det här var ju inte mycket att skriva hem om. Det smakade exakt som en grapefrukt och var lika jobbig att äta. Saften sprutade upp på brillorna när man satte skeden i den, och inte märkte jag att den var sötare. Bitter var den så det räckte, dock.. Jävla lurendrejeri.
Citera
2005-11-30, 15:03
Medlem
Cobra Styles avatar
För er som bor i Götet och är intresserad av frukt så kan jag rekommendera temakvällen de har varje år på Botaniska. Där får man lära sig en del historia bakom olika sorter samt provsmaka massa exotiska frukter som man sällan hittar i Svenska affärer , bla en stor pumpaliknande frukt från Thailand som smakar ngn skum blandning mellan jäst , vitlök och mango .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in