2016-06-21, 15:19
Medlem
Gustav-bas avatar
Hej!

En nära vän till mig spelar ett WoW-liknande spel där de har en sorts valuta inuti spelet. Han har sedan år 2006 spelat spelet och samlat guld i spelet, som han nu har sålt för riktiga pengar, då det finns en marknad på det. Han fick totalt 400 000 kr, värt i bitcoin, som han fortfarande förvarar det i. Tekniskt sett har han "tjänat" 40 000 kr/år från spelet, men han har alltid ansett spelet som en hobby, inte som en fast inkomst.

Min fråga är, måste man betala skatt för detta? Om ja, hur behandlas skatten? Räknas det som 40 000 kr per år, då han började spela spelet, är 400 000 kr under en dag, och sedan inget mer?

Tacksam för svar!
Citera
2016-06-21, 15:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Hej!

En nära vän till mig spelar ett WoW-liknande spel där de har en sorts valuta inuti spelet. Han har sedan år 2006 spelat spelet och samlat guld i spelet, som han nu har sålt för riktiga pengar, då det finns en marknad på det. Han fick totalt 400 000 kr, värt i bitcoin, som han fortfarande förvarar det i. Tekniskt sett har han "tjänat" 40 000 kr/år från spelet, men han har alltid ansett spelet som en hobby, inte som en fast inkomst.

Min fråga är, måste man betala skatt för detta? Om ja, hur behandlas skatten? Räknas det som 40 000 kr per år, då han började spela spelet, är 400 000 kr under en dag, och sedan inget mer?

Tacksam för svar!

Har han sålt det vid ett tillfälle eller vid flera tillfällen över 12 månader så är det 400 000 kr som ska deklareras och beskattas.
Citera
2016-06-21, 16:01
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Har han sålt det vid ett tillfälle eller vid flera tillfällen över 12 månader så är det 400 000 kr som ska deklareras och beskattas.
Han har sålt det vid flera tillfällen, men allt inom 1 månad. Tack för ditt svar
Citera
2016-06-21, 16:34
Medlem
ultramagnuss avatar
Han ska absolut inte betala skatt.

endast om han självdeklarerar så får skatteverket reda på hans inkomster.

Tig och njut av pengarna.
Citera
2016-06-21, 17:02
Medlem
mr-virros avatar
Skulle man exempelvis i detta fall kunna hävda att det varit en hobbyverksamhet med inkomst på 40k/år i 10 år för att slippa skatta?
Citera
2016-06-21, 17:18
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Skulle man exempelvis i detta fall kunna hävda att det varit en hobbyverksamhet med inkomst på 40k/år i 10 år för att slippa skatta?
Man skulle kunna göra det, men i detta fall är det legitimt. Han har inte alla bevis i världen, men han har bilder/inspelningar fråna vissa stunder då han spelade, han har transaktions historik där man kan se att han har sålt den summan "guld pengar" från spelet, för att få motsvarande värde i riktiga pengar.
Citera
2016-06-21, 17:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultramagnus
Han ska absolut inte betala skatt.

endast om han självdeklarerar så får skatteverket reda på hans inkomster.

Tig och njut av pengarna.

400.000 kr in på ett bankkonto lär rapporteras.
Citera
2016-06-21, 20:16
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Ja, man måste betala skatt.

Det är en s.k. tillfällig inkomst som beskattas i inkomstslaget tjänst. Dvs. det beskattas med samma skatteskala som löneinkomster.

Ang. hur fördelningen ser ut, så sker ingen periodisering (40.000 per år) utan det beskattas när det kan disponeras - dvs. 400.000 vid ett tillfälle.
Citera
2016-06-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro

Det finns inget som säger att man slipper skatta på hobbyinkomster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in