Citat:
Ursprungligen postat av
trickydick
Du är långt ifrån ensam om den idén. Det finns dussintals i varje stad som utför sådana tjänster, allt från etablerade fotografer till reklambyråer, mäklare och folk som köpt fina drönare och vill ha igen lite pengar.
Sedan är det en jävla massa tillstånd som måste till. Länsstyrelsen och luftfartsverket har jag för mig.
Men frisk vågat hälften vunnit, så lycka till. Men jag kommer inte investera några pengar i projektet.
Det här är ett klassiskt feltänk enligt mig. Att man ser låg efterfrågan som dåligt, högt utbud som dåligt och hög efterfrågan som bra och lågt utbud som bra utan att beakta belägenheten inom respektive motsats. Det intressanta, är snarare förhållandet mellan total efterfrågan gällande något och antalet aktörer som förser kunderna med detta.
Vidare anser jag att man ej bör utvärdera företagsidéer utifrån enkom analys av specifika parametrar eller om man så vill fragmentarisk analys, utan man bör se till helheten vilken uppenbarligen är väldigt omfattande. Dock om vi ändå väljer att begränsa diskussionen till att innefatta endast "en parameters analyser", så anser jag som sagt att man åtminstone även bör beakta parameterns direkta motsats.
För att illustrera min poäng: tänk kosttillskott branschen exempelvis. Efterfrågan är väldigt hög, men samtidigt finns det väldigt många aktörer verksamma inom segmentet. Är det en bra idé då att starta ett kosttillskott företag, bara för att efterfrågan är hög?
Eller mitt resonemang implementerat på ditt exempel: "Det är en dålig idé för att utbudet är högt", men du har kanske ingen aning om hur efterfrågesidan ser ut. Efterfrågesidan kanske är av en sådan omfattande karaktär att det "lätt" finns plats för en aktör till.