2016-06-20, 23:58
Medlem
Hej

Jag har funderat på att starta en flygfoto företag, jag tänkte använda inspire 1 drönare som kostar från 20,000kr.

Vilka kan bli mina kunder? Hur ska jag ta reda på om det finns intresse bland mina kunder? Ska jag ringa runt?
Citera
2016-06-21, 00:31
Medlem
trickydicks avatar
Du är långt ifrån ensam om den idén. Det finns dussintals i varje stad som utför sådana tjänster, allt från etablerade fotografer till reklambyråer, mäklare och folk som köpt fina drönare och vill ha igen lite pengar.

Sedan är det en jävla massa tillstånd som måste till. Länsstyrelsen och luftfartsverket har jag för mig.

Men frisk vågat hälften vunnit, så lycka till. Men jag kommer inte investera några pengar i projektet.
Citera
2016-06-21, 00:34
Medlem
Dofternas avatar
Är du fotograf eller bara en snubbe som gillar att köra drönare?
Citera
2016-06-21, 00:41
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Hej

Jag har funderat på att starta en flygfoto företag, jag tänkte använda inspire 1 drönare som kostar från 20,000kr.

Vilka kan bli mina kunder? Hur ska jag ta reda på om det finns intresse bland mina kunder? Ska jag ringa runt?
Vänta tills Högsta förvaltningsdomstolen sagt sitt om det är kameraövervakning eller ej.
Citera
2016-06-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är du fotograf eller bara en snubbe som gillar att köra drönare?

Man behöver inte vara en fotograf. Dessa drönare är enkla att lära sig. Sen är det kunden som bestämmer hur många bilder de vill ha, eller om de vill ha video. Jag lär mig flyga osv innan jag kontaktar mina kunder.
Citera
2016-06-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Vänta tills Högsta förvaltningsdomstolen sagt sitt om det är kameraövervakning eller ej.

Aha, byråkrati Sverige....
Citera
2016-06-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du är långt ifrån ensam om den idén. Det finns dussintals i varje stad som utför sådana tjänster, allt från etablerade fotografer till reklambyråer, mäklare och folk som köpt fina drönare och vill ha igen lite pengar.

Sedan är det en jävla massa tillstånd som måste till. Länsstyrelsen och luftfartsverket har jag för mig.

Men frisk vågat hälften vunnit, så lycka till. Men jag kommer inte investera några pengar i projektet.

Jo jag vet det, det finns alltid konkurens inom alla branscher. Men flygfoto blir bara mer populärt, så det finns pengar att tjäna!
Citera
2016-06-21, 07:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jo jag vet det, det finns alltid konkurens inom alla branscher. Men flygfoto blir bara mer populärt, så det finns pengar att tjäna!

Det finns redan något av en överetablering. Tänk även på att om du gör beställningsuppdrag så måste dina flygfarkoster vara godkända av transportstyrelsen (kostar några tusen per år för UAS 1A och några fler tusen per år för 1B. Inspire hör till 1B om du inte mjukvarubegränsar den till 12 meter per sekund (har jag för mig)) och försäkrade för skador/ansvar gentemot tredje part.

Inget svenskt försäkringsbolag erbjuder sådana försäkringar, utsn du får vända dig till Inter Hannover i Tyskland. Där kommer du att märka att det är SVINDYRT att försäkra en fyrmotorig UAV, det blir mycket billigare med 6 eller 8. Anledningen är att en quad har ingen redundans. Får du problem med en motor/propeller så kraschar du. Utan undantag. Med 6 kan du fortsätta, men med försämrad/ingen kontroll i Yaw-axel ("horisontell vridning") med 8 märker du egentligen inget av att tappa en.

Om du finns på Facebook så finns det ett par tre riktigt bra grupper för svenska kommersiella UAV-fotografer. Välkommen till oss.
Senast redigerad av EckiEcki 2016-06-21 kl. 07:28.
Citera
2016-06-21, 11:56
Medlem
Citat:
Man behöver inte vara en fotograf. Dessa drönare är enkla att lära sig. Sen är det kunden som bestämmer hur många bilder de vill ha, eller om de vill ha video. Jag lär mig flyga osv innan jag kontaktar mina kunder.
Sakta i backarna. Skall du säga till kunderna att du inte kan bild men har lekt med en drönare och att du vill ha fotouppdrag?
Citera
2016-06-21, 19:20
Medlem
Awendelas avatar
https://www.fastout.com/sv/pilots/
Om du vill tjäna pengar som pilot men inte har egna kunder.
Citera
2016-06-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
https://www.fastout.com/sv/pilots/
Om du vill tjäna pengar som pilot men inte har egna kunder.

Är du medlem där?
Citera
2016-07-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det här är ett klassiskt feltänk enligt mig. Att man ser låg efterfrågan som dåligt, högt utbud som dåligt och hög efterfrågan som bra och lågt utbud som bra utan att beakta belägenheten inom respektive motsats. Det intressanta, är snarare förhållandet mellan total efterfrågan gällande något och antalet aktörer som förser kunderna med detta.

Vidare anser jag att man ej bör utvärdera företagsidéer utifrån enkom analys av specifika parametrar eller om man så vill fragmentarisk analys, utan man bör se till helheten vilken uppenbarligen är väldigt omfattande. Dock om vi ändå väljer att begränsa diskussionen till att innefatta endast "en parameters analyser", så anser jag som sagt att man åtminstone även bör beakta parameterns direkta motsats.

För att illustrera min poäng: tänk kosttillskott branschen exempelvis. Efterfrågan är väldigt hög, men samtidigt finns det väldigt många aktörer verksamma inom segmentet. Är det en bra idé då att starta ett kosttillskott företag, bara för att efterfrågan är hög?

Eller mitt resonemang implementerat på ditt exempel: "Det är en dålig idé för att utbudet är högt", men du har kanske ingen aning om hur efterfrågesidan ser ut. Efterfrågesidan kanske är av en sådan omfattande karaktär att det "lätt" finns plats för en aktör till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in