• 1
  • 2
2016-06-20, 17:18
Bannlyst
Ja, som rubriken lyder, vi har delad ekonomi. Hon kan logga in på min internetbank och jag på hennes.

Nu vill jag spara ihop en buffert på ca 50-100.000:- utan hennes vetenskap. Detta vill jag göra för att överraska henne med "barn artiklar" och någon resa eller så. Hon är så inne på det här med att skaffa barn men som det ser ut nu känner jag att vi inte har råd.

Hur ska jag kunna lägga upp ett sparande utan att hon vet om det? Vill helst inte ta ut pengar då och då och gömma undan, utan hellre ha dem på banken.

Tjänar inte bra, har ett extra kneg vid sidan om heltidsstudier, så i runda slängar kanske jag får in 12-14.000/mån efter skatt.

Hur skulle ni göra?
Citera
2016-06-20, 17:24
Citat:
Ursprungligen postat av 9999999991
Ja, som rubriken lyder, vi har delad ekonomi. Hon kan logga in på min internetbank och jag på hennes.

Nu vill jag spara ihop en buffert på ca 50-100.000:- utan hennes vetenskap. Detta vill jag göra för att överraska henne med "barn artiklar" och någon resa eller så. Hon är så inne på det här med att skaffa barn men som det ser ut nu känner jag att vi inte har råd.

Hur ska jag kunna lägga upp ett sparande utan att hon vet om det? Vill helst inte ta ut pengar då och då och gömma undan, utan hellre ha dem på banken.

Tjänar inte bra, har ett extra kneg vid sidan om heltidsstudier, så i runda slängar kanske jag får in 12-14.000/mån efter skatt.

Hur skulle ni göra?

Vari ligger behovet i att kunna logga in på varandras internetbank?
Citera
2016-06-20, 17:24
Medlem
Öppna ett sparkonto hos en annan bank? Hon kommer ju dock se överföringarna dit.
Citera
2016-06-20, 17:25
Medlem
Hade du då tänkt att ta från dina egna pengar och spara eller från ert gemensamma konto om ni nu har ett sånt?
Med din inkomst blir det ju svårt att lägga undan några stora summor varje månad..
Citera
2016-06-20, 17:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vari ligger behovet i att kunna logga in på varandras internetbank?

++

Där är hela problemet.
Citera
2016-06-20, 17:26
Citat:
Ursprungligen postat av Frankunderwoodz
Öppna ett sparkonto hos en annan bank? Hon kommer ju dock se överföringarna dit.

Precis, så länge hon kommer in på din internetbank är det svårt. Om du inte knallar till bankomaten och tar ut kontanter och gömmer. Hur mycket tänkte du spara per månad?
Citera
2016-06-20, 17:39
Medlem
Är det inte ett brott mot avtalet med banken att ge inloggningsuppgifterna till sin sambo eller fru eller ngn annan?

Oavsett det ovan så är det ju urbota korkat att lämna ut dessa uppgifter till någon.
Citera
2016-06-20, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Precis, så länge hon kommer in på din internetbank är det svårt. Om du inte knallar till bankomaten och tar ut kontanter och gömmer. Hur mycket tänkte du spara per månad?

Som ni har konstaterat är min inkomst riktigt låg när jag studerar, men vore bra om jag kunde spara ialf 3.000:-/månad.

Kan ju alltid göra som du säger att ta ut pengar och lägga undan, men hade helst sluppit det...
Citera
2016-06-20, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frankunderwoodz

Precis min tanke också, =/
Citera
2016-06-20, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Är det inte ett brott mot avtalet med banken att ge inloggningsuppgifterna till sin sambo eller fru eller ngn annan?

Oavsett det ovan så är det ju urbota korkat att lämna ut dessa uppgifter till någon.

Har man varit tillsammans i 8 år så litar vi fullt ut på varandra, men förstår din tanke.
Citera
2016-06-20, 17:45
Citat:
Som ni har konstaterat är min inkomst riktigt låg när jag studerar, men vore bra om jag kunde spara ialf 3.000:-/månad.

Kan ju alltid göra som du säger att ta ut pengar och lägga undan, men hade helst sluppit det...

Då har du bara fyra val:

1) Byt inloggning på din internetbank, uppmana din sambo att göra detsamma och ta den diskussionen. Personligen fattar jag fortfarande inte varför ni ens ska kunna logga in på varandras internetbank.

2) Skaffa konto på annan bank och hoppas att hon inte snokar rätt på överföringarna.

3) Cash i kudden.

4) Skit i hela projektet.

Personligen skulle jag gjort det förstnämnda, det du beskriver låter som sjuklig nyfikenhet illa maskerad som något praktiskt.
Citera
2016-06-20, 17:46
Medlem
Citat:
Har man varit tillsammans i 8 år så litar vi fullt ut på varandra, men förstår din tanke.
Vackert skrivet men uppenbarligen ljuger du för dig själv eftersom du startat denna tråd.

Sen tycker jag nog heller inte att man måste vara helt genomskinlig inför sin partner. Ingen människa är perfekt o vad man inte vet skadas man inte av
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in