• 1
  • 2
2005-11-30, 14:37
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag tycker det är bra att den röda triangeln försvinner!

Det är framför allt på lugnande, sömnmedicin, smärtstillande & vissa antiepileptika som den röda triangeln förekommer på. Men icke på antidepressiva eller neuroleptika (detta trots att de flesta blir som en zombie på typ Nozinan, en typ av neuroleptika). Farsan förklarade för mig varför den inte förekom på antidepressiva och neuroleptika, och det var för att alla reagerar så olika på de medlen.

Jag tar varje morgon 2-6 mg Iktorivil, utan att bli märkbart påverkad, förutom att det dämpar min ångest. Dessa är som sagt ett lugnande/antiepileptikum. Jag kör bil o utför mina dagliga aktiviteter som vanligt. En tjejpolare fick en 2 mg tablett av mig en gång, hon däckade och kissade på sig i sömnen utan att vakna! Så visst är det helt individuellt hur man reagerar.

Själv blir jag som en zombie av 2 mg Risperdal, eller 12 mg Haldol (båda neuroleptika, och utan varningstriangel). Samt det antidepressiva medlet Remeron, som jag tar på kvällen, blir jag trött av.

Det är inte alla som är som dig och kan ta Iktorivil utan att bli påverkad. Och alla blir inte så bra upplysta av sina läkare hurvida dom påverkar en. Och alla är inte så noga med att läsa bipacksedeln. Så därför är den röda triangeln bra som en varning.
Citera
2005-11-30, 18:15
Bannlyst
Jag tycker triangeln ska vara kvar!

Och är det nån som har koll på vilka regler som egentligen gäller för att köra bil under påverkan av läkemedel med triangel? Själv käkade jag stora mängder benzo och körde bil dagligen, inte alls lyckat men jag trodde det var ok eftersom jag hade recept. Sen krockade jag lite lätt och fick mig en tankeställare, inte kan det väl vara meningen att folk ska köra bil påverkade av narkotika även om personen ifråga har recept?
Så jag kollade upp detta lite men fick olika svar av alla jag frågade.

Apoteket sa att det var upp till mig att bedömma om jag kunde köra eller ej.

Min ena doktor sa att det är helt ok eftersom du har recept.

Min andra doktor sa att det är ok så länge du inte krockar för då åker du dit på drograttfylla.

Så vem ska man tro på?
Citera
2005-11-30, 18:36
Citat:
Ursprungligen postat av draccio
Jag tycker triangeln ska vara kvar!

Och är det nån som har koll på vilka regler som egentligen gäller för att köra bil under påverkan av läkemedel med triangel? Själv käkade jag stora mängder benzo och körde bil dagligen, inte alls lyckat men jag trodde det var ok eftersom jag hade recept. Sen krockade jag lite lätt och fick mig en tankeställare, inte kan det väl vara meningen att folk ska köra bil påverkade av narkotika även om personen ifråga har recept?
Så jag kollade upp detta lite men fick olika svar av alla jag frågade.

Apoteket sa att det var upp till mig att bedömma om jag kunde köra eller ej.

Min ena doktor sa att det är helt ok eftersom du har recept.

Min andra doktor sa att det är ok så länge du inte krockar för då åker du dit på drograttfylla.

Så vem ska man tro på?
Jag har varit i kontakt med vägverket och polisen just angående detta. Detta pga av lagen om drograttfylleri, samt att jag dagligen käkar benzo och kör bil.

Svaret jag fick var, att det är tillåtet att köra bil, även om man tagit mediciner med triangel på. Förutsättningen är att du har fått medicinen utskriven, samt att du håller doktorns ordination. Dock är det givetvis inte lämpligt att köra om man känner sig påverkad. Det är upp till en själv att bedömma. Men krockar du pga. ouppmärsamhet, så kan du åka dit för vårdslöshet i trafik, dock ej drograttfylleri, iom. att du äter medicinen lagligt.
Citera
2005-12-01, 01:32
Bannlyst
Tack! Men det känns ju lite luddigt, om något skulle hända och jag tagit min medicin enligt ordination, hur ska dom veta det? Mäter dom koncentrationen i blodet så kommer det ju bli felvisande om man äter exempelvis diazepam dagligen som har en lång halveringstid. Då fyller man ju på i och med att det inte hinner gå ur kroppen och koncentrationen måste ju då bli högre i kroppen än enligt receptet. Borde ju bli rätt mycket efter ett tag.

Hur som helst så ska man inte köra bil om man är påverkad, det har jag märkt själv. Jag körde ju som en jävla stolle, så ser jag på det nu men då tyckte jag förstås att jag körde bra.
Citera
2005-12-01, 11:59
Medlem
size_queens avatar
Tack för svaren allihop, jag hade ingen koll på att man satte varningstrianglar på sånt som var t.ex. falrigt att köra bil på. Nu vet jag!
Citera
2010-09-01, 22:16
Medlem
För att knyta an till ämnet, dvs varför Postafen är triangelmärkt, så tycker jag själv att det oftast får mig rätt dåsig. Brukar ibland ta en tablett några timmar före läggdags, och tycker att jag somnar lättare och sover djupare. Mitt bästa tips på ett lättillgängligt, receptfritt och billigt sömnpreparat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in