Citat:
Ursprungligen postat av draccio
Jag tycker triangeln ska vara kvar!
Och är det nån som har koll på vilka regler som egentligen gäller för att köra bil under påverkan av läkemedel med triangel? Själv käkade jag stora mängder benzo och körde bil dagligen, inte alls lyckat men jag trodde det var ok eftersom jag hade recept. Sen krockade jag lite lätt och fick mig en tankeställare, inte kan det väl vara meningen att folk ska köra bil påverkade av narkotika även om personen ifråga har recept?
Så jag kollade upp detta lite men fick olika svar av alla jag frågade.
Apoteket sa att det var upp till mig att bedömma om jag kunde köra eller ej.
Min ena doktor sa att det är helt ok eftersom du har recept.
Min andra doktor sa att det är ok så länge du inte krockar för då åker du dit på drograttfylla.
Så vem ska man tro på?
Jag har varit i kontakt med vägverket och polisen just angående detta. Detta pga av lagen om drograttfylleri, samt att jag dagligen käkar benzo och kör bil.
Svaret jag fick var, att det är tillåtet att köra bil, även om man tagit mediciner med triangel på. Förutsättningen är att du har fått medicinen utskriven, samt att du håller doktorns ordination. Dock är det givetvis inte lämpligt att köra om man känner sig påverkad. Det är upp till en själv att bedömma. Men krockar du pga. ouppmärsamhet, så kan du åka dit för vårdslöshet i trafik, dock ej drograttfylleri, iom. att du äter medicinen lagligt.