2016-06-20, 01:48
Medlem
Zteffen81s avatar
Har aldrig hört om någon som har lyckats få i backen vid körning. Däremot finns det en symbol på växelspaken som heter "R". "R" står för RACING, du lägger alltså i "R" som är betydligt mer effektiv än vad den femte växeln är vid högre hastigheter. Mycket nöje!
Citera
2016-06-20, 07:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Ja, det var kanske lite dåligt skrivet av mig. Det var alltså inte så att jag börja backa helt plötsligt utan jag "fick i växeln" och kuggen försvann. Alltså kunde jag lägga växelspaken i "R" läge när jag körde framåt utan problem, men jag börja inte backa.
Ja, fast fysiken sätter lite stopp där. För att få i backen när du kör framåt ska du vända rotationsriktning på en hel del av växellådans innanmäte, ju fortare du kör desto fortare ska det snurra åt fel håll, om du rör dig framåt i 70 km/h så kanske lamellen snurrar med 7-8000 varv per minut ...

Så även om du har synkad back är det inte nåt som enkelt låter sig göras. Man "råkar" inte få i backen helt enkelt.
Citera
2016-06-20, 10:35
Medlem
På bilar med årsmodell 1999 och upp till 2016, har R-växeln (backen) fler funktioner än att bara förflytta sig bakåt. När du kör framåt kan du peta i backen så får du racemode. Bilen går ner i varvtal, drar mindre soppa samt att du får 50 extra hästkrafter av motorn. Jätte bra du vill köra om snabbt! Vissa växelspakar kan kärva eftersom racemode används sällan. Ta i lite extra så ska den funka sedan..
Citera
2016-06-21, 19:42
Medlem
Försök lägga i backen bäst du vill i 120. Du bryter av spaken innan du får i backväxeln redan vid typ 30kmh. Det kan låta lite illa om du har osynkad backväxel. Dessutom vänjer du dig tids nog vid växelmönstret så lugn bara
Citera
2016-06-21, 19:58
Medlem
TrampLOLs avatar
Mythbuster har testat detta. Och att lägga i backen är inget man bara råkar göra. kolla denna film från 4.30 https://www.youtube.com/watch?v=l5XwZSXNYEs
Citera
2016-06-21, 20:08
Medlem
alexdahls avatar
Hur funkar det med automat?
Citera
2016-06-21, 21:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag har provat vid ett par tillfällen, då med skrotbilar.
Inte ens i låg fart, knapp styrfart, lyckades jag.
Citera
2016-06-22, 01:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
När jag rullar långsamt framåt kan jag lägga i backen på min MB C180 med manuell låda, men om jag rullar bakåt när jag lägger i backen så blir det tandborstning, trots att kopplingen är nedtryckt! Varför?
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-06-22 kl. 01:14.
Citera
2016-06-22, 17:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
När jag rullar långsamt framåt kan jag lägga i backen på min MB C180 med manuell låda, men om jag rullar bakåt när jag lägger i backen så blir det tandborstning, trots att kopplingen är nedtryckt! Varför?
Jag tror knappast att du får i backen. Att du kan flytta spaken en bit in i backläget betyder inte att backen är i.
Varför kuggarna skrapar när kopplingen är nedtryckt och bilen rullar? Tja, var sitter kopplingen? Svar: Mellan motor och växellåda. Hur frikopplad är då växellådan från drivhjulen? Svar: Inte alls. Kommer då växellådans kugghjul att drivas bakvägen? Svar: Ja.
Citera
2016-06-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Låter konstigt, får du verkligen i backen? Med synkad backväxel så går det utmärkt att lägga i den både framåt och bakåt utan skrap, med osynkad så kan det gå lite trögare att få i backen och det kommer skrapa både framåt och bakåt. Hur ofta lägger man ens i backen när man redan backar?

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tror knappast att du får i backen. Att du kan flytta spaken en bit in i backläget betyder inte att backen är i.
Varför kuggarna skrapar när kopplingen är nedtryckt och bilen rullar? Tja, var sitter kopplingen? Svar: Mellan motor och växellåda. Hur frikopplad är då växellådan från drivhjulen? Svar: Inte alls. Kommer då växellådans kugghjul att drivas bakvägen? Svar: Ja.

Det kan gå alldeles utmärkt att få i backe när man färdas framåt. Min förra bil hade synkad back och jag var såklart tvungen att testa. Började försöka lägga i backen i 30 och fick i backen när det hade saktat ner till 20, helt utan oljud. Om man ville tillräckligt mycket så hade man kanske kunnat bryta i backen i 25-30 men då ska man nog ta i så att spaken nästan går av.
Citera
2016-06-22, 23:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Låter konstigt, får du verkligen i backen? Med synkad backväxel så går det utmärkt att lägga i den både framåt och bakåt utan skrap, med osynkad så kan det gå lite trögare att få i backen och det kommer skrapa både framåt och bakåt.
MB C180 har ett jävla skämt till manuell låda... Jag dubbelkopplar till exempel alltid när jag växlar från fyran till trean, så pass dålig är synkningen!
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Hur ofta lägger man ens i backen när man redan backar?
Inte ofta, men det händer att jag slarvar lite på "uppfarten" som utgörs av en sluttande berghäll.
Jag får in backen fint om jag rullar långsamt frammåt, men om jag släppt parkeringsbromsen när jag står i uppförsbacke och sedan lägger i backen så skrapar det! Konstigt va!?!
Citera
2016-06-22, 23:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är ju det jag tycke rär konstigt!
Nu talar vi alltså om extremt låg hastighet! Backen går i om jag rullar frammåt, det gör den om jag rullar bakåt också, men då skrapar det. Jag förstår inte varför!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in