• 1
  • 2
2016-06-19, 10:40
Medlem
Har nyss köpt mig min första bil och är van att när man ska lägga i backen så antingen behöver man trycka ner växeln och flytta den mot backen eller trycka in en knapp för att växla.

I denna är det bara att frikoppla och växla vilket hade varit fine om det inte vore för att bilen har 6 växlar där alltså växel 6 ligger bredvid backen längst till höger.

Vill ju såklart utnyttja 6an men för att vara säker att det är den jag lägger i vill jag ju dra spaken längst till höger och neråt för att inte råka lägga i 4an. Då kom ju mina tankar att kan man råka lägga i backen mitt i allt? Känns ju oroligt när man kör 120 motorväg och helt plötsligt kommer backen i? Är det möjligt eller finns där något stopp?
Citera
2016-06-19, 10:46
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letto
Har nyss köpt mig min första bil och är van att när man ska lägga i backen så antingen behöver man trycka ner växeln och flytta den mot backen eller trycka in en knapp för att växla.

I denna är det bara att frikoppla och växla vilket hade varit fine om det inte vore för att bilen har 6 växlar där alltså växel 6 ligger bredvid backen längst till höger.

Vill ju såklart utnyttja 6an men för att vara säker att det är den jag lägger i vill jag ju dra spaken längst till höger och neråt för att inte råka lägga i 4an. Då kom ju mina tankar att kan man råka lägga i backen mitt i allt? Känns ju oroligt när man kör 120 motorväg och helt plötsligt kommer backen i? Är det möjligt eller finns där något stopp?

Det brukar vara ett tydligt steg till backen så att man inte lägger i den av misstag, både med och utan backspärr. Så tror inte det går om du använder bilen på normalt sätt. Däremot vet jag inte om det finns elektronisk spärr som låser backen så länge bilen rullar frammåt eller inte.
Citera
2016-06-19, 10:48
Medlem
Du kommer aldrig lyckas att få i backen när bilen rullar, då får du och 14 polare till häva sig på växelspaken om det ska gå, dock kan du få i backen om du kopplar ur ABS systemet,tvärnitar så hjulen står stilla och sen lägger i backen.....annars går det inte
Citera
2016-06-19, 11:42
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Som ny bilförare kommer du vara livrädd för allt. Så ta det lugnt, växla 5:an först och sen rakt ned till 6:an tills dess att du lärt dig köra ordentligt, sen löser sig allt av sig själv när du blir säkrare bakom ratten.
Citera
2016-06-19, 13:03
Medlem
orvarens avatar
Ifall det finns en "automatisk" spärr,så kan det stå något om detta i instruktionsboken,kolla där..

En polare la i backen i sin amazon,när de körde 70km/h,han fick SPARKA i den trots att han tryckte ner kopplingen...

Efter tre försök fick de bara i treans växel...
Citera
2016-06-19, 13:28
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Tänk dig själv, kuggarna i växellådan snurrar "framåt" och du ska ha i en växel som bara kan snurra "bakåt". Förutom en sjuk timing så behöver du styrka från sju medelstora köttoxar för att dra i den. Så med andra ord, är du inte Pippi, Carl-Alfred eller annan oerhört stark seriefigur så kommer du aldrig "råka" lägga i backen medans du gör framåt. Du kan ju testa i låg fart om du ändå känner dig osäker men skyll inte på mig när du får hämta växellådan från marken efteråt.
Citera
2016-06-19, 14:08
Medlem
Är bilen en automat så går det att lägga i backen när man kör framåt.
Då börjar hjulen snurra bakåt. hur bra detta är kan man diskutera.

Med en manuellt växlad bil så går det om man tar i utav bara helvete. Troligen så kommer hela gatan vara full med små kugghjul sedan
Citera
2016-06-19, 16:26
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Är bilen en automat så går det att lägga i backen när man kör framåt.
Då börjar hjulen snurra bakåt. hur bra detta är kan man diskutera.

Med en manuellt växlad bil så går det om man tar i utav bara helvete. Troligen så kommer hela gatan vara full med små kugghjul sedan

Har råkat göra detta på en Hyundai H1 från typ -96. Den bara dog
Rullade nog i en 100, vred om nyckeln och startade, la den i D och fortsatte köra. Nog inte helt bra. Tur att det var firmabil
Citera
2016-06-19, 19:51
Medlem
Tack snälla alla för era svar! Känns säkrare nu så ska nog inte vara några problem framöver att lägga i 6an!

Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Som ny bilförare kommer du vara livrädd för allt. Så ta det lugnt, växla 5:an först och sen rakt ned till 6:an tills dess att du lärt dig köra ordentligt, sen löser sig allt av sig själv när du blir säkrare bakom ratten.
Nu är jag i å försig inte ny bilförare utan bara ny på bilar med 6 växlar men annars tack.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns ju lite olika bilmärken, inte bara olika färger på bilarna.
Har du en grön eller en Volvo?
Vad är en grön? jag har en Honda Accord Tourer -06.
Citera
2016-06-19, 21:20
Medlem
Jag hade en bil där det gick ypperligt att lägga i backen när man körde framåt. Efter att jag lagt i backen när jag körde 100km/h+ så hade jag ingen back längre.

helt värdelöst när det inte finns någon spärr.
Citera
2016-06-19, 23:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Jag hade en bil där det gick ypperligt att lägga i backen när man körde framåt. Efter att jag lagt i backen när jag körde 100km/h+ så hade jag ingen back längre.

helt värdelöst när det inte finns någon spärr.
Skitsnack. Du har inte fått i backen, möjligen har du svarvat kugg utav helvete.
Citera
2016-06-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skitsnack. Du har inte fått i backen, möjligen har du svarvat kugg utav helvete.

Ja, det var kanske lite dåligt skrivet av mig. Det var alltså inte så att jag börja backa helt plötsligt utan jag "fick i växeln" och kuggen försvann. Alltså kunde jag lägga växelspaken i "R" läge när jag körde framåt utan problem, men jag börja inte backa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in