2016-06-18, 22:06
Medlem
Hej allesammans. Jag har på senare tid börjat bli väldigt intresserad av att få en början till en stabil ekonomi när jag är i 30 års åldern, jag är 20 år idag och jobbar. Har sedan jag tog studenten bara köpt det jag velat ha och bränt mina inkomster på onödiga grejer, vilket jag starkt ångrar och har ångest över. Säkert 100.000:- som bara försvunnit på mat/resor/intressen.

I dagsläget ser min ekonomi ut så här.

Inkomst
20.000~:-

Fasta utgifter
Boende 5500:-
Abonnemang 1000:-
Resekort 690:-
Mat 2500:-

Totala fasta utgifter = 9690:-

Detta resulterar i att jag ungefär har 10.000:- över som jag kan spendera eller investera i något.

Jag har lyckats spara ihop ynka 30.000 sedan jag började jobba (ungefär 1 år) patetiskt - jag vet. Men det ska bli ändring på det nu.

Ponera att jag kommer att arbeta i ungefär 2-3 år till innan jag börjar studera, eller tycker ni att jag ska börja studera redan i vår?

Ha en trevlig kväll!
Senast redigerad av avento 2016-06-18 kl. 22:26.
Citera
2016-06-18, 22:16
Medlem
vad är summan för en stabil och bra ekonomi?

Om du känner dig redo för att börja plugga och vet vad du vill så ser jag ingen anledning till att skjuta upp det. Är väldigt svårt att komma in i pluggandet igen efter att ha jobbat med något enformigt och monotont jobb i några år. Alltid bra att ha saker på sitt CV, så tycker du borde jobba lite extra när du hinner.
Citera
2016-06-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen

Om du känner dig redo för att börja plugga och vet vad du vill så ser jag ingen anledning till att skjuta upp det. Är väldigt svårt att komma in i pluggandet igen efter att ha jobbat med något enformigt och monotont jobb i några år. Alltid bra att ha saker på sitt CV, så tycker du borde jobba lite extra när du hinner.

Bra fråga, början till en stabil och bra ekonomi är nog den formuleringen jag försökte få fram men misslyckades..

Okej, exakt det jag vill läsa blir svårt om jag inte läser i Norge där jag bor just nu. Där kan jag studera nu redan till höst men kommer resultera i en studieskuld på 400.000 ungefär. Det är en civilekonom utbildning i sådana fall.

Jag är också redo för att avancera inom mitt yrke, att få en chefsposition är möjligt till hösten. Resulterar i en lönehöjning på ungefär 7500:- i månaden. Jag vet att jag har goda chanser.
Citera
2016-06-18, 22:36
Medlem
elastikmandens avatar
HerreGud! sådana duktiga ungdomar det finns här! Utgör ni en Majoritet? Och i så fall hur? Många ungdomar som jag känner får kämpa sig fram med att ens hitta jobb, får praktisera utan lön, och vara bostadslösa?

Men du har en point. Om jag var du,skulle jag investera i att köpa bostäder åt "nyanlända och ensamkommande", då har du du et säkert kort på handen om du i sin tur hyr ut till Sveriges kommuner. Bara ett förslag, du duktiga lilla...

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-17...kommer-att-oka

Bara ett förslag? Eller också kan du spendera dina överblivna lyxkronor på att hjälpa svenska ungdomar som inte är lika lyckligt lottade som du?
Citera
2016-06-18, 23:18
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen

Man skall aldrig ge dubbla budskap till barn/ ungdomar, varför gör du det? Och har du något bra budskap då, till ungdomar som är tvungna att snylta på sina päron tills de är 25? Om Ts har sådant överskott, tror jag nog att Ts bara ville skryta lite, och berätta hur bra han har det. Så därför är det bra att investera i något som kan ge vinst. Våra nyanlända och ensamkommande. Man kan öppna privata boende, det räcker att man hyr en lägenhet, och sen hyr ut den till kommunen? Tror det blir bra vinst för Ts.
Citera
2016-06-18, 23:24
Medlem
elastikmandens avatar
Pluggande ger studieskulder sen. Jobbande ger inkomster. Så minst 5 års jobbande med stigande lön, är nog bra för dig lilla Ts, Sen är du 25, och har hela världen fram för dig. Och bor du här i Sverige, får du du de flesta studier betalda, av mina skattepengar....
Citera
2016-06-19, 16:34
Medlem
mind-ds avatar
Om du vet vad du vill så tycker jag att du ska sträva efter att uppnå det så fort och effektivt som möjligt. Annars är risken stor att du utvecklar en destruktiv bitterhet och ett enormt mindervärdeskomplex.
Som han elastiska snubben ovanför här till exempel.
Citera
2016-06-20, 20:40
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind-d
Om du vet vad du vill så tycker jag att du ska sträva efter att uppnå det så fort och effektivt som möjligt. Annars är risken stor att du utvecklar en destruktiv bitterhet och ett enormt mindervärdeskomplex.
Som han elastiska snubben ovanför här till exempel.
Nähh jag säger ju precis som det är: Kämpa på, alla möjligheter finns för dig! jag är inte bitter, och det är det sämsta man kan vara, om man vill uppnå någonting!
Citera
2016-06-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avento
Hej allesammans. Jag har på senare tid börjat bli väldigt intresserad av att få en början till en stabil ekonomi när jag är i 30 års åldern, jag är 20 år idag och jobbar. Har sedan jag tog studenten bara köpt det jag velat ha och bränt mina inkomster på onödiga grejer, vilket jag starkt ångrar och har ångest över. Säkert 100.000:- som bara försvunnit på mat/resor/intressen.

I dagsläget ser min ekonomi ut så här.

Inkomst
20.000~:-

Fasta utgifter
Boende 5500:-
Abonnemang 1000:-
Resekort 690:-
Mat 2500:-

Totala fasta utgifter = 9690:-

Detta resulterar i att jag ungefär har 10.000:- över som jag kan spendera eller investera i något.

Jag har lyckats spara ihop ynka 30.000 sedan jag började jobba (ungefär 1 år) patetiskt - jag vet. Men det ska bli ändring på det nu.

Ponera att jag kommer att arbeta i ungefär 2-3 år till innan jag börjar studera, eller tycker ni att jag ska börja studera redan i vår?

Ha en trevlig kväll!

Vad innebär en stabil ekonomi för dig?
Alla tänker och tycker olika.

Att över en tio års period investera och bygga upp tillgångar som generar tillräckligt för att betala dom basala sakerna som boende, mat, försäkringar, transport , el/internet m.m. är inte så jätte svårt. Man behöver läsa på lite bara och sen våga göra något av det
Spara pengarna på banken är dock inte någon vidare idé då det fallande penningvärdet kommer äta upp stora delar av köpkraften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in