Citat:
Ursprungligen postat av
avento
Hej allesammans. Jag har på senare tid börjat bli väldigt intresserad av att få en början till en stabil ekonomi när jag är i 30 års åldern, jag är 20 år idag och jobbar. Har sedan jag tog studenten bara köpt det jag velat ha och bränt mina inkomster på onödiga grejer, vilket jag starkt ångrar och har ångest över. Säkert 100.000:- som bara försvunnit på mat/resor/intressen.
I dagsläget ser min ekonomi ut så här.
Inkomst
20.000~:-
Fasta utgifter
Boende 5500:-
Abonnemang 1000:-
Resekort 690:-
Mat 2500:-
Totala fasta utgifter = 9690:-
Detta resulterar i att jag ungefär har 10.000:- över som jag kan spendera eller investera i något.
Jag har lyckats spara ihop ynka 30.000 sedan jag började jobba (ungefär 1 år) patetiskt - jag vet. Men det ska bli ändring på det nu.
Ponera att jag kommer att arbeta i ungefär 2-3 år till innan jag börjar studera, eller tycker ni att jag ska börja studera redan i vår?
Ha en trevlig kväll!
Vad innebär en stabil ekonomi för dig?
Alla tänker och tycker olika.
Att över en tio års period investera och bygga upp tillgångar som generar tillräckligt för att betala dom basala sakerna som boende, mat, försäkringar, transport , el/internet m.m. är inte så jätte svårt. Man behöver läsa på lite bara och sen våga göra något av det

Spara pengarna på banken är dock inte någon vidare idé då det fallande penningvärdet kommer äta upp stora delar av köpkraften.