2005-11-29, 09:01
Medlem
bananes avatar
Intresserat mig lite för spanska ligasystemet och vet ju att det är:
Primera Division
Sec(g?)unda Division
Vad kommer sen?
Hur ser nivån ut i Sec(g?)unda och tredjedivisionen? Är det heltidsproffs som gäller där också?

Extern länk med mer info kanske?

Tacksam för all info som jag kan få
Citera
2005-11-29, 15:35
Medlem
La Liga

1. Primera División

2. Segunda División - Finns starka lag där som sitter kanske 1-2 säsonger i Primera men åker ner igen, små men starka.

3. Vet inte men är säker att det är proffs fotboll som gäller. Fan i Serie C i Italien tjänar man lika bra som en allsvensk spelare. Alltså heltid såklart.

EDIT: Kunde inte hitta nåt på google, sökte på nästan allt. Skrev bara det jag kunde.
Citera
2005-11-29, 15:47
Medlem
bananes avatar
Tack för infon.
Har också sökt men svårt att hitta något.
Någon som har en uppfattning hur spanska serie c står sig i vårt svenska seriesystem?
Citera
2005-11-29, 15:57
Medlem
Don Cribiaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banane
Tack för infon.
Har också sökt men svårt att hitta något.
Någon som har en uppfattning hur spanska serie c står sig i vårt svenska seriesystem?

menar du spelmässigt? Jag tror att Serie C lag skulle klara sig rätt bra i Allsvenskan... Närmaste barometer är väl spelarkvalite, Kalle Korneliusson var mestadels bänkad i Serie C/1B(eller vad det heter), finns inget som bara heter Serie C tror jag.. En ung Björn Runström platsade inte i Fiorentina när de spelade där. Två allsvenska startelvaspelare.
Citera
2005-11-29, 16:01
Medlem
bananes avatar
Jo men funderade mer på spanska motsvarigheten nu
Men tack för svaret!
Citera
2005-11-29, 16:10
Medlem
feldgraus avatar
Två proffsligor, Primera och Segunda Division, sedan två amatörligor, Segunda B (4 grupper) och Tercera Division (18 grupper), därefter regionala amatörligor. De två högsta divisonerna har det gemensama namnet La Liga de Fútbol Profesional.

/feldgrau
Citera
2005-11-29, 17:12
Medlem
bananes avatar
Aha okej tackar. Hur är det i amatörligorna, visserligen antyds det ju på namnet men vet du vilken nivå det är och om det är heltidsanställda fotbollsspelare i regel?
Citera
2005-12-01, 12:09
Medlem
Ful i kantens avatar
Tredjedivisionen Segunda B är väl inte helt och hållet en amatörliga?
Citera
2005-12-01, 19:58
Medlem
Som jag förstår det finns såväl Segunda B och C, innan man kommer ner på mindre mer regionala serier. I dessa divisioner håller en hel del ganska giftiga smålag till (oklart om det är hel- eller halvproffesionella klubbar), samt många av storklubbarnas reservlag. Många av dessa får en chans att hävda sig då det är dags för spanska cupen, och tar sig inte sällan till åttonde utslagsrundan.

Informationen har hämtats, fritt ur minnet, från något ljushuvud i TV4+-studion så det finns säkert plats för rättelser.
Citera
2005-12-01, 20:11
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boeing 2393
Som jag förstår det finns såväl Segunda B och C, innan man kommer ner på mindre mer regionala serier.

Som sagt tidigare följs Segunda av Segunda B och Tercera, därefter regionalt administrerade serier.

/feldgrau
Citera
2005-12-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Som sagt tidigare följs Segunda av Segunda B och Tercera, därefter regionalt administrerade serier.

/feldgrau

Sorry, jag skummade tråden en smula slarvigt.
Citera
2005-12-04, 17:29
Medlem
Ful i kantens avatar
Här är en bra sida med resultat från den spanska fotbollen:
http://www.futbolme.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem