2016-06-17, 20:07
Medlem
Bagettis avatar
Hej!

(Ber om ursäkt för den 1534 tråden om knivlagen, men jag sökte och tror inte att detta har tagits upp förr.)

Enligt polisens hemsida: "Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."

Skulle jag därför kunna gå runt på stan med en batong, en styv käpp eller till och med en kniv ifall jag inte ämnar att begå brott med någon av dessa redskap?
Citera
2016-06-17, 20:24
Medlem
Inaniss avatar
Du måste i så fall ha en ordentlig anledning att ha det på dig, exempelvis i jobbet. Men det ska ju vara i tjänst (ex en hantverkare som är ute på uppdrag). Att du springer runt med en batong och säger att du inte tänker slå in skallen på någon med den räcker inte, jag kan inte komma på någon trolig anledning till att ha en batong på sig faktiskt.
Citera
2016-06-17, 20:26
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Du måste i så fall ha en ordentlig anledning att ha det på dig, exempelvis i jobbet. Men det ska ju vara i tjänst (ex en hantverkare som är ute på uppdrag). Att du springer runt med en batong och säger att du inte tänker slå in skallen på någon med den räcker inte, jag kan inte komma på någon trolig anledning till att ha en batong på sig faktiskt.
Man får spasmer i ryggen och det hjälper att banka lite med batongen
Citera
2016-06-17, 20:27
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
En batong är ju bokstavligen ämnad för att skada folk. En priest är det däremot inte.
En käpp är naturligtvis tillåten och mängder av folk går runt med käppar men sätter du spikar i den så är det ämnad för att skada andra.

En armékniv är gjord som ett verktyg men en kniv med knogjärn (grovt men tydligt exempel) är designat för att skada människor.

Vad du har för avsikt är inte samma sak som vad föremålet är ämnat för.
Citera
2016-06-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bagetti
Hej!

(Ber om ursäkt för den 1534 tråden om knivlagen, men jag sökte och tror inte att detta har tagits upp förr.)

Enligt polisens hemsida: "Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."

Skulle jag därför kunna gå runt på stan med en batong, en styv käpp eller till och med en kniv ifall jag inte ämnar att begå brott med någon av dessa redskap?
Vad tror du själv? Finns fall där snickare råkat glömma kniven på sig på fritiden. Batongen kan du också glömma. En käpp däremot lär väl inte vara något hinder så länge du inte gömmer den under jackan utan använder den som vanligt.
Citera
2016-06-17, 20:29
Medlem
BewilderedHulders avatar
Tror att vi kommer få se fler flanerande herrar med käppar krönta med silverknopp i framtiden. Arbetskläder med tillhörande morakniv lättillgänglig på byxbenet är tillåtet. I bilen är det nog tillåtet på väg till camping och liknande.
Citera
2016-06-17, 20:30
Medlem
Citat:
Läste en artikel om en hantverkare som var åtalad eller dömd(minns ej)för att ha haft kniv på sig och inte förvarat den i bagaget.
Kan ju varit så att just den här hantverkaren var en skummis som polisen hade koll på.
Hittade den här. http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd-friar-kvinna-med-fallkniv-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5896359
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/berusad-hantverkare-polisanmals
Senast redigerad av conny-kaka 2016-06-17 kl. 20:38.
Citera
Medlem
Bagettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
En batong är ju bokstavligen ämnad för att skada folk. En priest är det däremot inte.
En käpp är naturligtvis tillåten och mängder av folk går runt med käppar men sätter du spikar i den så är det ämnad för att skada andra.

En armékniv är gjord som ett verktyg men en kniv med knogjärn (grovt men tydligt exempel) är designat för att skada människor.

Vad du har för avsikt är inte samma sak som vad föremålet är ämnat för.

Aaaah, jag misstolkade det. Jag tolkade det som "vad människan som bär föremålet har som avsikt", istället för "vad föremålets syfte är".

EDIT: Nej vänta nu här. "Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa." Det måste ju ändå betyda vad människan som bär föremålet har som avsikt, inte vad föremålets syfte är.
Senast redigerad av Bagetti 2016-06-17 kl. 20:37.
Citera
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Du måste i så fall ha en ordentlig anledning att ha det på dig, exempelvis i jobbet. Men det ska ju vara i tjänst (ex en hantverkare som är ute på uppdrag).

Det finns ett förtydligande från HD sedan början på året där de lättade ganska mycket på synsättet av just knivar. Lagens avsikt var aldrig att ta Svensson med en kniv på sig utan för att avväpna buset.
Citera
2016-06-17, 20:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Då får man bära kniv, högsta domstolens lista (en bit ned)
http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd-friar-kvinna-med-fallkniv-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras

Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Finns fall där snickare råkat glömma kniven på sig på fritiden.
Och frikänts i domstol, fler fall finns.
http://byggaren.se/nyhetsarkiv/item/377-snickare-friades-trots-kniv-i-domstol
Citera
2016-06-17, 20:33
Medlem
UngeHerrProms avatar
Tror att en sån där fruktkniv som alla har köket är okej ifall man har en frukt med den i väskan
Citera
2016-06-17, 20:34
Medlem
Bagettis avatar
Citat:
Du måste i så fall ha en ordentlig anledning att ha det på dig.

Räknas självförsvar som en ordentlig anledning? Det kanske inte är ordentlig anledning man bör oroa sig över, utan den mest lättbevisade anledningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in