2016-06-17, 19:16
Medlem
jag har en himla massa filer på en extern hårddisk som jag har försökt tömma ett tag nu. först så gick det inte tömma för att det var några filer som var låsta - men det fixade sig när jag höll in option knappen - papperskorgen började tömma sig.

nu har jag stött på ett annat problem som jag inte har lyckats hitta nån lösning på. papperskorgen slutar tömma och jag får upp ett felmeddelande där det står: The operation can’t be completed because an unexpected error occurred (error code -22). nån som vet hur jag kan fixa detta?
Citera
2016-06-17, 20:55
Medlem
KalleXLs avatar
Efter uppgraderingen till El Capitan så har jag också haft problem att tömma papperskorgen utan någon egentlig anledning. Säker Papperskorgstömning tog man bort i El Capitan.
Jag löste mitt papperskorgstömningsproblem genom att göra en Starta om med shifttangenten nertryck. Hette förut Säker omstart. Du måste göra proceduren två gånger. Den brukar lösa fler problem än man tror. Testa nästa gång.
Citera
2016-06-17, 21:32
Medlem
tack för svaret... jag glömde skriva att jag har yosemite. har också prövat med safe boot men det gav inget resultat, jag fick samma felmeddelande. har dock inte safe bootat två gånger - men jag skulle bli ganska förvånad om det hjälpte.

finns det inget sätt att secure empty trash i el capitan?
Citera
2016-06-17, 21:46
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsotto
tack för svaret... jag glömde skriva att jag har yosemite. har också prövat med safe boot men det gav inget resultat, jag fick samma felmeddelande. har dock inte safe bootat två gånger - men jag skulle bli ganska förvånad om det hjälpte.

finns det inget sätt att secure empty trash i el capitan?

El Capitan har inte kvar alternativet "säker papperskorgstömning" främst för att det inte funkar speciellt bra på SSD-lagring. Nån gång måste Apple släppa det stödet och eftersom allt fler datorer har SSD så blev det med El Capitan.

Det skulle dock inte hjälpt ändå i det här fallet, det enda säker tömning gör är att skriva över platsen där filen låg med nollor minst en gång (kanske tre gånger, kollade med en snubbe som håller kurser i Apples mjuk- och hårdvara och han sa tre gånger, men jag har inte fått det bekräftat på annat håll.) Om man har filer som är korrupta eller anses användas av datorn på nåt sätt så lär inte säker tömning fungera ändå.

Testa detta: starta Terminal (i Verktygsprogram) och skriv:

sudo rm -rf ~/.Trash

Tryck enter och skriv lösenordet till ditt konto, sedan enter igen.
Senast redigerad av Rassa 2016-06-17 kl. 21:49.
Citera
2016-06-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Testa detta: starta Terminal (i Verktygsprogram) och skriv:

sudo rm -rf ~/.Trash

Tryck enter och skriv lösenordet till ditt konto, sedan enter igen.

vad händer då? är inte så datorkunnig så det vore bra att ha lite koll på vad jag gör innan jag trixar och har mig i terminal
Citera
2016-06-17, 21:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
vad händer då? är inte så datorkunnig så det vore bra att ha lite koll på vad jag gör innan jag trixar och har mig i terminal

Filen som håller koll på vad som ligger i papperskorgen raderas, en ny tom papperskorg skapas. Inget farligt, det förstör inget annat. Testa det först. Om det inte funkar, återkom i tråden så ska du få fler tips.
Citera
2016-06-17, 23:05
Medlem
Shamdons avatar
Du kan också testa att hålla ned alternativ-tangenten när när du väljer att tömma papperskorgen.
Citera
2016-06-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Filen som håller koll på vad som ligger i papperskorgen raderas, en ny tom papperskorg skapas. Inget farligt, det förstör inget annat. Testa det först. Om det inte funkar, återkom i tråden så ska du få fler tips.
schysst... tack för hjälpen. jag gjorde helt enkelt så att jag gjorde en vanlig empty trash - det funkade. hade hellre gjort en secure empty trash, men men.

av ren nyfikenhet dock... om jag hade gjort som du sa, vad hade hänt med filerna som jag hade slängt? hade de åkt tillbaks till sin ursprungliga plats på den externa hårddisken eller hade de raderats?
Citera
2016-06-18, 21:41
Moderator
Rassas avatar
Citat:
schysst... tack för hjälpen. jag gjorde helt enkelt så att jag gjorde en vanlig empty trash - det funkade. hade hellre gjort en secure empty trash, men men.

av ren nyfikenhet dock... om jag hade gjort som du sa, vad hade hänt med filerna som jag hade slängt? hade de åkt tillbaks till sin ursprungliga plats på den externa hårddisken eller hade de raderats?

De hade raderats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in