Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 18:28
Medlem
Vad tror ni kommer hända för alla oss som sitter på icke registrerade Windows 10 nu när det slutar vara gratis i Juli? Kommer man tvingas köpa det, blir det något vattenmärke i hörnet eller vad är de som väntar?

Osäker på om det hör till fildelning, någon kan väl flytta på den där den hör hemma.
Citera
2016-06-16, 20:13
Medlem
Det visar sig väl, annars är det väl bara att fixa en legal version innan gratisperioden är slut.
Citera
2016-06-16, 20:21
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Vad tror ni kommer hända för alla oss som sitter på icke registrerade Windows 10 nu när det slutar vara gratis i Juli? Kommer man tvingas köpa det, blir det något vattenmärke i hörnet eller vad är de som väntar?

Osäker på om det hör till fildelning, någon kan väl flytta på den där den hör hemma.

Varför inte ladda ner och registrera en laglig kopia innan sista Juli?
Citera
2016-06-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Varför inte ladda ner och registrera en laglig kopia innan sista Juli?

Hur då menar du? Jag har Windows 10 på en dator som jag fixade med USB från microsoft egna sida men när de frågade efter en produknyckel under installationen så svarade jag att jag inte hade någon så jag antar att vi som fyllt i att vi inte har någon produktnyckel kommer bli "straffade" på något sätt senare, men hur vet jag inte.

Versionen man drar hem från Windows egna hemsida är väl inte laglig tills den autentiserat?
Citera
2016-06-16, 20:35
Medlem
m1ndCTRLs avatar
Citat:
Hur då menar du? Jag har Windows 10 på en dator som jag fixade med USB från microsoft egna sida men när de frågade efter en produknyckel under installationen så svarade jag att jag inte hade någon så jag antar att vi som fyllt i att vi inte har någon produktnyckel kommer bli "straffade" på något sätt senare, men hur vet jag inte.

Versionen man drar hem från Windows egna hemsida är väl inte laglig tills den autentiserat?

Ifall det skiter sig så kan du köpa en cd-key på http://www.g2play.net/category/19429/windows-10-professional-oem-key/ för 250:-
Citera
2016-06-16, 20:46
Medlem
dindummers avatar
Jag lirade en crackad version av Windows 7 Ult. i flera år tills jag i vintras kom på att jag skulle testa att uppgradera mitt Windows - Ja, Microsoft skyltade ju för gratis uppgraderingar varenda gång man startade. Sagt och gjort, uppgraderade och nu sitter man på Windows 10 med helt legit produktnyckel. Tack Microsoft!
Citera
2016-06-16, 20:50
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:

Vilket operativsystem låg på datorn innan du la i W10? Om det var Windows 8 sitter licensnyckeln hårdkodad i datorn ("digital signatur").

Om inte Windows är aktiverat kommer du redan nu att ha en text med Windowsversionen skriven på skrivbordet nere till höger. Ser du inget där är det aktiverat.

Gå in på "Inställningar / System / Om / Ändra produktnyckel eller uppgradera din utgåva av Windows".

Där står det om systemet har aktiverats.
Citera
2016-06-16, 21:33
Medlem
supreme100s avatar
Citat:

Ok. Vad har du för dator?
Om det är en vanlig PC som inte är lastgammal så levererades den troligen med åtminstonde windows 7? Installera isf nån gammal windows 7 torrent med den produktnyckel som står på en etikett under datorn, gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och välj att uppgradera. I och med det är den windows 7 nyckel samt specifika dator som du har, för alltid förknippade på microsofts servrar med att lagligt installera och validera windows 10.
Citera
2016-06-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Ok. Vad har du för dator?
Om det är en vanlig PC som inte är lastgammal så levererades den troligen med åtminstonde windows 7? Installera isf nån gammal windows 7 torrent med den produktnyckel som står på en etikett under datorn, gå in på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och välj att uppgradera. I och med det är den windows 7 nyckel samt specifika dator som du har, för alltid förknippade på microsofts servrar med att lagligt installera och validera windows 10.

Jag har aldrig haft en laglig version av windows, jag har däremot haft en bärbar dator med W7 produktnyckel på under men den fungerar inte; antar att den är låst till bara en dator då.

Det jag menar är att det verkar ju fungera att ha windows 10 utan att ha ett lagligt windows sen tidigare, men vad kommer man då råka ut för?
Citera
2016-06-16, 23:46
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Jag har aldrig haft en laglig version av windows, jag har däremot haft en bärbar dator med W7 produktnyckel på under men den fungerar inte; antar att den är låst till bara en dator då.

Det jag menar är att det verkar ju fungera att ha windows 10 utan att ha ett lagligt windows sen tidigare, men vad kommer man då råka ut för?

Kör vilken dator som helst som har ett lagligt windows/möjlighet att installera lagligt windows på.
Gå sen in på länken i mitt förra inlägg och välj att "skapa installationsmedia".
Då får du ett windows att installera/verifiera på valfri dator. Lagligt.
Citera
2016-06-17, 13:42
Medlem
macys avatar
Har jag förstått saken rätt att om

1. jag gör en fabriksåterställning på min dator efter den 31 juli,
2. som nu har en lagligt installerad gratis-Windows 10,
3. men som hade 8.1 installerat vid köpet,
4. så kommer jag utan problem att kunna kostnadsfritt uppgradera till 10:an igen efter återställningen? Utan att behöva göra några åtgärder i förväg?
Citera
2016-06-17, 13:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Har jag förstått saken rätt att om

1. jag gör en fabriksåterställning på min dator efter den 31 juli,
2. som nu har en lagligt installerad gratis-Windows 10,
3. men som hade 8.1 installerat vid köpet,
4. så kommer jag utan problem att kunna kostnadsfritt uppgradera till 10:an igen efter återställningen? Utan att behöva göra några åtgärder i förväg?

Aning rörig frågeställning:

Har du inte bränt ut en bootbar media som avser Windows 10?

Den kan du använda dig av även efter detta datum.

Varför ska du utföra en fabriksåterställning? Vill du gå tillbaka till Windows 8.1?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in