Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-17, 13:53
  #13
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Aning rörig frågeställning:

Har du inte bränt ut en bootbar media som avser Windows 10?

Den kan du använda dig av även efter detta datum.

Varför ska du utföra en fabriksåterställning? Vill du gå tillbaka till Windows 8.1?

Jag tvingades nyligen göra det p g a diverse problem. De andra återställningsalternativen och andra reparationsverktygen vägrade fungera. Jag har en HP-dator.


Edit: Men Ok. Jag måste alltså skapa min egen USB-installation för Windows 10? Ska göra det nu....
__________________
Senast redigerad av macy 2016-06-17 kl. 14:01.
Citera
2016-06-17, 14:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Har jag förstått saken rätt att om

1. jag gör en fabriksåterställning på min dator efter den 31 juli,
2. som nu har en lagligt installerad gratis-Windows 10,
3. men som hade 8.1 installerat vid köpet,
4. så kommer jag utan problem att kunna kostnadsfritt uppgradera till 10:an igen efter återställningen? Utan att behöva göra några åtgärder i förväg?
Ja du kan installera W10.
Du kan göra det från nyformaterad disk. Men det är inte så man ska göra. Det finns en refresh och reset funktion som du ska använda dig av istället.
Men visst. Om du vill ha ett "nytt" system. Formatera disken, och kör in W10 rent.
Citera
2016-06-17, 22:54
  #15
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerry
www.youtube.com/watch?v=MAq56Vz-D5s

Du får betala med ditt privatliv.
Och poängen med ditt svar är, vadå? Det går dessutom att avaktivera detta, något som jag inte satt mig in i eftersom jag inte bryr mig i någon större utsträckning - För låt oss se det från den här sidan: Hur stor är chansen att de faktiskt skulle dra nytta av något jag gör på datorn? Vi talar om alla Windows 10 användare och inte bara de som drog nytta av uppdateringen från Windows 7. Vi talar om miljoner människor. Det faktumet att det lever över 7 biljoner människor på jorden får mig att känna mig ganska trygg, dessutom...vad är det jag gör som skulle vara så hemligt? På samma sätt som jag laddar upp en ful bild på mig själv på Facebook så vet de nu att jag även skrev detta inlägget. So what. Windows 10 är definitivt ett uppsving från Windows 7 som var relativt utdaterad, visst är det beklagligt att de valt att bygga in spionprogram men det är ingen som bryr sig, därav de också kan göra det utan att det får några konsekvenser för försäljningen.

Edit: Du gick helt ot, förstår inte ens varför.
__________________
Senast redigerad av dindummer 2016-06-17 kl. 22:57.
Citera
2016-06-18, 00:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Kör vilken dator som helst som har ett lagligt windows/möjlighet att installera lagligt windows på.
Gå sen in på länken i mitt förra inlägg och välj att "skapa installationsmedia".
Då får du ett windows att installera/verifiera på valfri dator. Lagligt.

Det är ju det jag inte får, sen när jag ska installera frågar den efter produktnyckel och då fyller jag i att jag inte har någon.
Citera
2016-06-18, 09:55
  #17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Det är ju det jag inte får, sen när jag ska installera frågar den efter produktnyckel och då fyller jag i att jag inte har någon.


Du använder den nyckeln som finns nu på datorn förutsatt att det är W7 eller uppåt, programmet "Belarc advisor" berättar vilken det är.
Citera
2016-06-18, 10:06
  #18
Medlem
konstits avatar
Det funkar fint med vilken som helst OEM-nyckel, bara ta en från en Windows 7 maskin som är skrotad. Arbetsplatsens IT-kontor har nog en rejäl hög skrotade Dell/HP/Lenovo eller något babusmärke med nyckeln fint uppgiven på chassit.
Citera
2016-06-18, 11:45
  #19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Det är ju det jag inte får, sen när jag ska installera frågar den efter produktnyckel och då fyller jag i att jag inte har någon.

Alltså, det är inte helt klart vad du menar med "autentiserat". Om du går in inställningar > Uppdatering och säkerhet > aktivering, vad står det under produktnyckel?
Citera
2016-06-18, 15:41
  #20
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Det funkar fint med vilken som helst OEM-nyckel, bara ta en från en Windows 7 maskin som är skrotad.

Bra-å-veta, nyckeln som används av datorn vid leverans från fabrik är inte den nyckel som finns på etiketten. T.ex. DAZ "Windows Loader" kan hjälpa en person som sullat bort nyckeln för sin OEM-dator då det finns en tatuering i datorns BIOS som berättar att datorn kom förinstallerad med Windows 7.
Citera
2016-06-20, 10:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marvinray
Ja du kan installera W10.
Du kan göra det från nyformaterad disk. Men det är inte så man ska göra. Det finns en refresh och reset funktion som du ska använda dig av istället.
Men visst. Om du vill ha ett "nytt" system. Formatera disken, och kör in W10 rent.

Visst man kan testa restet/refres funktionen.

Kan dock inte bli helt ren mm när datorn fortfarande startar från samma Windows disk. Det finns också flera fel som t.o.m kräver att man tar bort alla partitioner en disk det gäller för att felen var kvar när de bara formaterade och installerade om.
Citera
2016-06-20, 10:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Har jag förstått saken rätt att om

1. jag gör en fabriksåterställning på min dator efter den 31 juli,
2. som nu har en lagligt installerad gratis-Windows 10,
3. men som hade 8.1 installerat vid köpet,
4. så kommer jag utan problem att kunna kostnadsfritt uppgradera till 10:an igen efter återställningen? Utan att behöva göra några åtgärder i förväg?
Det är bara första gången som du uppdaterar till Win 10 från äldre Windows om man inte köpt separat Windows och nyckel.

Nästan gång kan man tex gör en ren installation från DVD/USB och skippa steget när det frågar efter nyckeln. Höger klickar man sen på dator och egenskaper så kommer den redan var aktiverad/godkänd för MS server kommer ihåg nyckel och datorn (moderkortet) från första gången.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Längre ned på sidan har du knappen "ladda ned verktyget nu". Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm. Du behöver tillräckligt med ledigt utrymme för den att ladda ned Win 10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback