2016-06-16, 16:45
Medlem
mjps avatar
Helt klart så förgylller dom inte tidningen,jag har absolut inget imot lebborna men retuscherar man bort 70år gamla negrer i Tintin och trycker in lebbor i bamse som blir sååå lyckliga av att flytta ut på landet så vete 17 hur snett allt kan bli!
Citera
2016-06-16, 17:32
Medlem
Ser inte vad problemet är. Väl bara bra för barnen att få lära sig att det finns olika sorters familjer. Vad jag vet finns det t ex inga ensamstående föräldrar i bamse om man bortser från farmor t ex. Knappast så att en serietidning skulle påverka något så stort som ett barns sexualitet ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Innan du svarar mig att de homosexuella är födda sådana och det är 100% genetiskt så kan du fundera över följande. Om det vore 100% genetiskt att bli homosexuell så MÅSTE alla övriga i kullarna identiska tvillingar, trillingar och fyrlingar osv vara homosexuella om en är det. Om det inte stämmer, hur förklarar du det?
Genetik funkar inte så enkelt.
Citera
2016-06-16, 17:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Ser inte vad problemet är. Väl bara bra för barnen att få lära sig att det finns olika sorters familjer. Vad jag vet finns det t ex inga ensamstående föräldrar i bamse om man bortser från farmor t ex. Knappast så att en serietidning skulle påverka något så stort som ett barns sexualitet ändå.

Så berätta, hur fungerar genetiken?
Citera
2016-06-16, 17:50
Medlem
Sighajs avatar
Citat:
Så berätta, hur fungerar genetiken?

Är du nån religös efterbliven mupp eller sov du i skolan?
Citera
2016-06-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon

På vilket sätt är det bra att barnen börjar fundera över homosexuella innan de ens känner till det naturliga - heterosexuella alltså.

Varför ska barnen behöva läsa om och intressera sig för sexuell läggning i en barntidning?
Citera
2016-06-16, 19:22
Herregud... (o då är jag inte det minsta troende)!

Detta var en av 3 st P3-nyheter idag, den första handlade om att de som definierar sig som hen får rätt av DO att bada topless på badhus. Sen var det väl något obetydligt om att folk hade dött i nått terrordåd...

Tycker i.o.f. Bamse är bra, vi fick ett nummer när vi gick i lågstadiet på 80-talet, Bamse o Kalle svartskalle. Handlade om rasism, o vi hade en flyktingförläggning i byn som ingen tyckte om.

O jag har heller absolut ingenting emot HBTQ-folk, har många vänner som betecknar sig som HBTQ. Hur sjysta som helst! Men man ska nog inte bli påtvingad det som barn. Det är inget fel med det, men det är bara 5% av befolkningen som är det. Låt barnet själv få välja när de är i 12-13 års åldern!
Citera
2016-06-16, 19:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
På vilket sätt är det bra att barnen börjar fundera över homosexuella innan de ens känner till det naturliga - heterosexuella alltså.

Varför ska barnen behöva läsa om och intressera sig för sexuell läggning i en barntidning?

Tror inte barn ens reflekterar över det sexuella, de ser bara ett par som lika gärna bara kan vara kompisar. När vi köpte lantstället så visade det sig att närmaste grannarna var ett lesbiskt par med barn, har aldrig hört mina barn ens fundera över den saken, de var bara ett par med en unge man kunde leka med.
Funderade du mycket över dina kompisars föräldrars sexualitet som barn?
Citera
2016-06-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tror inte barn ens reflekterar över det sexuella, de ser bara ett par som lika gärna bara kan vara kompisar. När vi köpte lantstället så visade det sig att närmaste grannarna var ett lesbiskt par med barn, har aldrig hört mina barn ens fundera över den saken, de var bara ett par med en unge man kunde leka med.
Funderade du mycket över dina kompisars föräldrars sexualitet som barn?

Exakt men nu ska det gås på pride, det ska vara regnbågens alla på skolan, det ska vara flator i Disney, flator å bögar i Bamse osv osv. Det blir lite väl mycket bögerier överallt va. Detta är givetvis en hjärntvätt som är inledd.

Nej jag funderade inte så mycket över polares föräldrar, de var alla heterosexuella. Men om någon haft två mammor eller två pappor hade jag säkerligen funderat.

Hade en negerkompis som barn och undrade varför han var brun.
Citera
2016-06-16, 21:39
Medlem
Väldigt vad många vuxna som läser Bamse helt plötsligt Rune Andreasson vävde iaf in sina politiska budskap i en story(svarta igelkotten etc)

Sen vet jag inte om man ska debattera det negativa i att en serietidning har homosexuella karaktärer när det gått knappt en vecka sedan massakern på en HBTQ-klubb i Orlando.

Inte lite mer ologiskt att en katt och en råtta är bästa kompisar?
Citera
2016-06-16, 22:37
Medlem
soulslayer6s avatar
Bamse har väl alltid varit extremt PK, inget nytt under solen så att säga, sen kan jag tycka att det blir lite tjatigt med alla regnbågsfamiljer som dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang, det är väl helt enkelt det nya svarta .
Citera
2016-06-16, 22:42
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är fel att exponera barnen för detta.

Homosexualitet är i västvärlden väldigt mycket trend och kulturellt. Det finns kanske vissa som dras till samma kön och det är OK. Gott så. Färdigt med det. Att lura i barnen att det är normalt och naturligt tycker jag är fel. De är i en känslig ålder och har flera år på sig att hitta sin egen identitet, även den sexuella. Låt dem göra det i lugn och ro. Inget hetsa eller hat mot homosexuella, men heller inte normalisera det.

Innan du svarar mig att de homosexuella är födda sådana och det är 100% genetiskt så kan du fundera över följande. Om det vore 100% genetiskt att bli homosexuell så MÅSTE alla övriga i kullarna identiska tvillingar, trillingar och fyrlingar osv vara homosexuella om en är det. Om det inte stämmer, hur förklarar du det?

Hur är det en trend och kulturellt när det funnits i alla tider, samt även inom andra delar av djurriket än enbart människor? Å ena sidan säger du att det är OK, men samtidigt att det är onormalt och onaturligt i nästa mening? Det känns lite som att du inte separerar identitet och sexuell identitet. Man behöver inte definiera hela sin personlighet utifrån sina sexuella preferenser. Vad är hetsen i att visa ett homosexuellt par i TV? Det är väl inte så att de påstår att något är fel och någonting annat är rätt (hetro-shaming)?

Precis som med allt så spelar även miljö in till viss del, men att bamse skulle göra pojkar till bögar har jag väldigt svårt att köpa. Har du något exempel på två personer med identisk genuppsättning där den ena är heterosexuell och den andra är rakt av homosexuell?
Citera
2016-06-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
För ett barn i tolvårsåldern kan det vara relevant att i skolan få lära sig om bögar och flator. I skolan ska man lära sig sånt, att det finns såna människor. Sedan ska man själv bilda en egen uppfattning om detta.

En serietidning ska i första hand vara underhållning, men kan gärna vara lärande gällande objektiva saker såsom att 1+1 blir 2 osv.

Att börja smeta in homosexualitet för ett barn som inte ens känner till heterosexualitet ännu, det är ju bara sinnesjukt.

Att skönmåla bögeri som någon sorts form eftersträvansvärd idyll för små barn, det är propaganda och hjärntvätt.

Håller inte med om att det skulle vara propaganda, men givetvis beror det på hur det läggs upp. Om man slänger in ett gaypar i en disneyfilm där man inte lägger någon som helst vikt vid att de är "gay & proud" så att säga, så har jag svårt att se vad som skulle vara propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in