Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-12-01, 21:38
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
aj, hva ska en stakkars dansk göra? svensk er så jävla svårt...
No pun intended, käre granne. Din svenska är mycket bättre än min danska

Jag tror också på att sjuda länge när det gäller t.ex. köttgrytor så att man mörar upp köttet ordentligt. Jag föredrar dock att koka under kortare tid när det bara gäller grönsaker fast det är ju som allting annars en smaksak
Citera
2005-12-01, 23:56
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
fräsa försiktigt
  • olja+smör
  • 2 lök, finhackade
  • 1 finhackad jalapeñochili
  • 1 stor finriven morot
  • 2 tsk vanlig curry
  • 1/2 tsk koriander
  • 1/2 tsk spiskumin
  • 1/4 tsk muskat
  • en nypa nellika
  • en nypa kanel
tills löken er klar. tillsätt då
  • 1 burk skalade, hackade och passerad tomat
  • 1 dl vispgrädde
låta koka sakta i 1-2 timar. om nödvendigt, tillsätt lite vatten.
salta.

kann användas till allt kött (utan kanske kalv och ox).

inte alldeles autentiskt, men jävla gott!

Alltså gör du en reducering ? Använder du den som bas då till den riktiga såsen eller hur menar du?
Jag menar kokar du den där i två timmar blir den ju jävulskt koncentrerad och kommer att smaka jävulsk curry.
Det är lite som när man gör Bea först reducerar man rödvinsvinäger och löken osv sen gör man själva såsen på reduceringen, eller kalvsky för den delen. Att ha färdig sås på det där känns skeptiskt men det kanske är bara jag.
Citera
2005-12-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Alltså gör du en reducering ? Använder du den som bas då till den riktiga såsen eller hur menar du?
Jag menar kokar du den där i två timmar blir den ju jävulskt koncentrerad och kommer att smaka jävulsk curry.
Det är lite som när man gör Bea först reducerar man rödvinsvinäger och löken osv sen gör man själva såsen på reduceringen, eller kalvsky för den delen. Att ha färdig sås på det där känns skeptiskt men det kanske är bara jag.

nähä, det finns ju ganska mycket vätska i såsen från början. tomaterne, grädden o sånt. sen sjudar det ju sakta under lokk. visst ka det vara nödvändigt att tillsätta lite vatten, men idén er att det går ganska långsamt, så att morot, lök, chili och tomat blir alldeles mjuka och smaken "samlar" sig.

det er förstås ofte så på vardager att jag får kompromissa med tiden
Citera
2005-12-03, 00:57
Medlem
Tack för tipsen!

Jag lyckades fixa till en helt okej sås baserad på era tips...
Citera
2005-12-03, 01:26
Bannlyst
Currysås
Denna gjorde jag häromdagen, blev mycket bra!
Citera
2006-01-24, 13:58
Bannlyst
Citat:
kokosmjölk får inte koka, men bara röras i och värmas upp. men det er ju mere autentiskt, klart.

<--vad fan har du fått det ifrån? i särskilt den thailändska matlagningen så kokar man ju jättemånga ingrendienser i just kokosmjölk.
Citera
2006-01-24, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
<--vad fan har du fått det ifrån? i särskilt den thailändska matlagningen så kokar man ju jättemånga ingrendienser i just kokosmjölk.

Koka kokosmjölk ---> Bilda transfettsyror ---> Få cancer i rectum ---> Dö.

typ därför.
Citera
2006-01-24, 15:00
Bannlyst
koka kokosmjölk - god mat - äta gott - vem bryr sig?
Citera
2006-01-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart

jag er inte expert på thai-mat. dock, min erfarenhet er att kokosmjölk skiljar (heter det så på svenska?) om det kokas. bara värma upp den forsiktigt, alternativt börja med att koka inn vätskan, sen tillsätta fettet (då det nästan alltid skiljar i burken).

men kanske det finns kokosmjölk som inte skiljar...

jag har absolut ingen säker ide om hälsofrågan (även om jag har hört att kokosmjölk skulla vara oskadligt).
Citera
2006-01-25, 03:13
Bannlyst
näe, jag kokar ofta mat i en blandning av buljong, vatten, kokosmjölk, fisksås, kryddor och limejuice och visst kan det bli lite fettfläckar som flyter ovanpå, men så ser ju thaimat ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in